آفتاب ایرونی

این وب لاگ با هدف ایجاد مرکزیتی برای اطلاع رسانی و ایجاد ارتباط در محیط مجازی برای مدیران،مشاوران، متخصصین و پژوهشگران جهت هم افزایی و اثر گزاری در این حوزه مدیریت ایجاد شده است.و شامل یادداشت های از مدیریت فناوری اطلاعات، بانکداری، مدیریت اجرایی،مدیریت استراتژی، مدیریت برند، مدیریت روابط عمومی،مدیریت دانش، تعالی سازمانی، بهره وری، کارآفرینی، روانشانسی، اجتماعی و خانواده می باشد. و آفتاب ایرونی اشاره به اندیشه و قدرت مدیران و متخصصین ایرانی دارد.

شما نمره A خواهید گرفت!
ساعت ۳:۱٢ ‎ب.ظ روز ۱۳٩۱/٧/۳٠  کلمات کلیدی: روانشناسی ، موفقیت

ن زندر سخن می گوید:

 سی دانش­آموز، در بعد از ظهر یک روز جمعه ماه سپتامبر در هنرستان موسیقی نیوانگلند گرد هم آمدند تا در اولین کلاس آن سال شرکت کنند. این دانش­آموزان که همه نوازنده و خواننده بودند تصمیم داشتند دو ترم «هنر اجرای موسیقی» بگذرانند که شامل بررسی عوامل روانشناسی و احساسی می­شد که ممکن است سر راه ساختن موسیقی­های بزرگ دنیا قرار گیرد. من به آنها قول دادم که اگر به طور منظم در کلاسهای توضیحی من شرکت کنند و خود را موظف نمایند مشخصه­هایی را که در این کلاسها مطرح می­شود استادانه فرا گیرند، خواهند توانست هم در آهنگ­سازی و هم در زندگی­هایشان، گشایشی خارق العاده به وجود آورند.


 
شما نمره A خواهید گرفت!
ساعت ۳:۱٢ ‎ب.ظ روز ۱۳٩۱/٧/۳٠  کلمات کلیدی:

ن زندر سخن می گوید:

 سی دانش­آموز، در بعد از ظهر یک روز جمعه ماه سپتامبر در هنرستان موسیقی نیوانگلند گرد هم آمدند تا در اولین کلاس آن سال شرکت کنند. این دانش­آموزان که همه نوازنده و خواننده بودند تصمیم داشتند دو ترم «هنر اجرای موسیقی» بگذرانند که شامل بررسی عوامل روانشناسی و احساسی می­شد که ممکن است سر راه ساختن موسیقی­های بزرگ دنیا قرار گیرد. من به آنها قول دادم که اگر به طور منظم در کلاسهای توضیحی من شرکت کنند و خود را موظف نمایند مشخصه­هایی را که در این کلاسها مطرح می­شود استادانه فرا گیرند، خواهند توانست هم در آهنگ­سازی و هم در زندگی­هایشان، گشایشی خارق العاده به وجود آورند.


 
گریه
ساعت ۱٠:٥٥ ‎ق.ظ روز ۱۳٩۱/٧/۳٠  کلمات کلیدی: حکایت های آموزنده ، مذهبی

فرمایشاتی زیبا از امیرمؤمنان علی(ع)

1- گریه نکردن از سختی دل است.
2-سختی دل از گناه زیاد است.
3-گناه زیاد از آرزوهای زیاد است.
4-آرزوی زیاد از فراموشی مرگ است.
5-فراموشی مرگ از محبت به مال دنیاست.
6- محبت به مال دنیا سرآغاز همه خطاهاست.


 
خبرنامه مدیریت فناوری (شماره اول، تیرماه 1391)
ساعت ۱٠:٤۸ ‎ق.ظ روز ۱۳٩۱/٧/۳٠  کلمات کلیدی: مجله، کتاب، خبرنامه ، مدیریت فناوری


 
 
ساعت ۱٠:٤٠ ‎ق.ظ روز ۱۳٩۱/٧/۳٠  کلمات کلیدی: کنفرانس، همایش، سمینار ، مدیریت فناوری ، استراتژیک ، مدیریت دانش

ششمین کنفرانس ملی و دومین کنفرانس بین المللی مدیریت فناوری


 
ظاهر و باطن
ساعت ۱٠:۳۳ ‎ق.ظ روز ۱۳٩۱/٧/۳٠  کلمات کلیدی: حکایت های آموزنده ، گالری تصویر ، روانشناسی


 
نگاه
ساعت ۱٠:٢۱ ‎ق.ظ روز ۱۳٩۱/٧/۳٠  کلمات کلیدی: حکایت های آموزنده ، روانشناسی

داستانی از پائلو کوئیلو
 
 
فولکلور آلمانی ها چنین بیان می کند : مردی صبح از خواب بیدار شد و دید تبرش ناپدید شده . شک کرد که همسایه اش آن را دزدیده باشد برای همین تمام روز او را زیر نظر گرفت. متوجه شد که همسایه اش در دزدی مهارت دارد ، مثل یک دزد راه می رود ، مثل دزدی که می خواهد چیزی را پنهان کند ، پچ پچ می کند ،آن قدر از شکش مطمئن شد که تصمیم گرفت به خانه برگردد ، لباسش را عوض کند ، نزد قاضی برود و شکایت کند! اما همین که وارد خانه شد ، تبرش را پیدا کرد! زنش آن را جابه جا کرده بود. مرد از خانه بیرون رفت و دوباره همسایه اش را زیر نظر گرفت و دریافت که او مثل یک آدم شریف راه می رود ، حرف می زند ، و رفتار می کند . همیشه این نکته را به یاد داشته باشید که ما انسانها در هر موقعیتی معمولا آن چیزی را می بینیم که دوست داریم ببینیم!


 
تحول تاریخی جنگ: از الگوهای سنتی تا نوین
ساعت ٢:٥٩ ‎ب.ظ روز ۱۳٩۱/٧/٢٩  کلمات کلیدی: استراتژیک

در حالی که جنگ های سنتی بیشتر ماهیت متقارن داشتند، امروزه بازیگران، روش ها و ابزار جنگ ها تا حد زیادی تغییر کرده است. شیوه های جدید جنگ در هزاره سوم میلادی، که توسط بازیگران غیردولتی و به گونه ای بسیار متفاوت پیش می آید، از چارچوب تجزیه و تحلیل های مرسوم نوواقع گرایی خارج اند. پس باید دانست که موازنه های سیاسی بین المللی با ثبات نیستند، هرچند که در این شرایط خاص این موازنه ها به هم نخورده است، اما به روشنی قابل مشاهده است که می توانند متحول شوند.

مقاله حاضر ابتدا با رویکرد نظری نوواقع گرایی و سپس در چارچوب رویکردهای نظری دیگر، علل، اشکال و فرایند جنگ در دو الگوی جنگ ایدئولوژیک محور و جنگ عقلانیت محور را با روش توصیفی – تحلیلی، مورد بررسی قرار می دهد. پرسش اصلی این است که علل وقوع جنگ، تاکنون چه تحولاتی را پشت سر گذارده و ناظر به چه تغییراتی در دلایل، شیوه ها و فرایند ها بوده است؟ بخشی از پاسخ اولیه این است که هرچند وقوع جنگ ها همچنان از دلایل قدیمی خود پیروی می کنند، اما کیفیت و ماهیت جنگ های آینده در تشدید درگیری ها و امکان توسل به جنگ دستخوش دگرگونی می گردند.

دانلود مقاله


 
امنیت انرژی و تحولات آینده بازارهای نفت و گاز
ساعت ٢:٥٢ ‎ب.ظ روز ۱۳٩۱/٧/٢٩  کلمات کلیدی: نفت و گاز

امکان پذیری بهره برداری تجاری از ذخایر نفت و گاز نامتعارف مانند شیل های نفتی و شیل های گازی ابعاد جدیدی در مسئله امنیت انرژی مطرح کرده است. سیاست سرمایه گذاری کشورهای بزرگ مصرف کننده نفت خام در اکتشاف، توسعه و تولید در کشورهای صاحب ذخایر بزرگ به منظور تامین امنیت عرضه نفت خام مورد نیاز، ناکارایی خود را نشان داده است. وابستگی فزاینده اروپا به نفت و گاز روسیه در میان مدت و بلندمدت به همراه رویکرد جدید خاورمیانه به ویژه پنج کشور بزرگ تولیدکننده نفت در خلیج فارس به بازار رو به رشد چین و سیاست های تهاجمی تولید و صادرات LNG توسط قطر از عوامل کلیدی امنیت انرژی در آینده است. برنامه های توسعه شبکه خطوط لوله در امریکا، کانادا، روسیه، آسیای مرکزی و اروپا که نقش مهمی در بازار های منطقه ای و جهانی نفت و گاز ایفا خواهد کرد، می تواند امنیت عرضه انرژی را در آینده تحت تاثیر قرار دهد. نتیجه گیری پایانی مقاله این است که علی رغم آمارهای خوشبینانه از توازن عرضه و تقاضای نفت و گاز متعارف در میان مدت و بلندمدت (2035)، کشورهای مصرف کننده به ویژه اقتصاد رو به رشد چین در معرض عدم امنیت عرضه انرژی در بلندمدت قرار دارند.

دانلود مقاله


 
مدیریت دانش در سازمانهای تولیدی برای رسیدن به کلاس جهانی
ساعت ۳:۳۱ ‎ب.ظ روز ۱۳٩۱/٧/٢۸  کلمات کلیدی: مدیریت دانش


 
فرایند جامع مدیریت اجرای استرات‍ژبک در بخش دولتی
ساعت ۳:۱۱ ‎ب.ظ روز ۱۳٩۱/٧/٢۸  کلمات کلیدی: استراتژیک ، برنامه ریزی

مقاله حاضر ضمن بررسی مختصر مبانی نظری پیاده سازی استرات‍ژبک در سازمان ها، تحقق مراحل سه گانه چرخه مدیریت راهبردی را نیز از جمله عوامل موثر در موفقیت سازمان برای پیاده سازی مطرح می سازد و با این رویکرد، فرایند جامع مدیریت اجرای استرات‍ژبک در بخش دولتی را شناسایی می کند و در مطالعه ای میدانی به تبیین مدل پیاده سازیاسترات‍ژبهای ملی در قوه مجریه جمهوری اسلامی ایران می پردازد و از آن به مثابه یکی از مراحل تحقق چرخه مدیریت استراتژیک یاد می کند.

تحقیق حاضر به اعتبار هدف ها، از نوع کاربردی و توسعه ای است و به لحاظ روش شناسی، با روش توصیفی، زمینه های مورد تحقیق را با استفاده از پیمایش توصیف کرده و سپس روابط بین متغیرهای مدل طراحی شده را با استفاده از تحلیل ماتریس همبستگی کواریانس تبیین می کند. ساختار کلی مدل تحقیق بر اساس مدل معادلات ساختاری با شبیه سازی مدل کارت امتیازی متوازن در بخش دولتی انجام گرفته است. بررسی نتایج کلی مدل نشان می دهد پیاده سازی استرات‍ژی های ملی در قوه مجریه مستلزم اقدام در دو مرحله است که مرحله اول، مرحله آماده سازی در سطح ستاد دولت و سپس در مرحله دوم، عملیات دستگاه های اجرایی، متناسب کردن ساختار، منابع انسانی، فرایندهای داخلی و توزیع منابع مالی با استرات‍ژی های ابلاغی برای پیاده سازی را نیاز دارد. علاوه بر آن مدل طراحی شده امکان تحلیل روابط بین متغیرهای مدل و پیش بینی میزان اثر هر یک از آنها را فراهم و چگونگی ارتباط آنها با متغیر توسعه ملی را نیز مشخص می سازد.

مطالعه موردی: قوه مجریه جمهوری اسلامی ایران


 
روش های تحقیق در مدیریت راهبردی
ساعت ۱۱:٤۱ ‎ق.ظ روز ۱۳٩۱/٧/٢۸  کلمات کلیدی: روش تحقیق ، استراتژیک ، مدیریت

امروزه بسیاری از سازمان ها برای کسب مزیت رقابتی پایدار و بهره وری، از نظام مدیریت راهبردی استفاده می کنند. نهادینه کردن یک نظام مدیریت راهبردی در سازمان ها مستلزم استفاده از روش های مناسب تحقیق می باشد. تحقیق حاضر با هدف تعیین روش های تحقیق در مدیریت راهبردی صورت گرفته است. مورد مطالعه در این تحقیق، تحقیقات انجام شده در حوزه مدیریت راهبردی سطح کلان کشور می باشد. این تحقیق برحسب دستاورد یا نتیجه تحقیق از نوع توسعه ای -کاربردی و از لحاظ هدف تحقیق از نوع اکتشافی و به لحاظ نوع داده های مورد استفاده یک تحقیق کیفی است. روش این تحقیق از نوع تحقیقات موردی است، لذا فرضیه های تحقیق با استفاده از این متدولوژی مورد بررسی قرار گرفته اند. ابزار جمع آوری داده ها، اسناد و مدارک (نتایج تحقیقات منتشر شده در حوزه مدیریت راهبردی) می باشد که با استفاده از منابع مختلف، داده های لازم جمع آوری و از طریق روش تحلیل مقایسه الگوها، داده ها تحلیل شدند. نتایج حاصل از تحلیل و ترکیب داده های جمع آوری شده نشان می دهد که از بین انواع روش های تحقیق، روش تحقیق موردی، اقدام پژوهی و قوم نگاری به ترتیب روش های مناسبی جهت طراحی راهبرد، اجرای راهبرد و کنترل راهبرد می باشد.

دانلود مقاله


 
معیارهای ارزیابی روش شناختی تکنیک های مطالعات آینده
ساعت ۱٠:٠٤ ‎ق.ظ روز ۱۳٩۱/٧/٢۸  کلمات کلیدی: آینده پژوهی ، استراتژیک ، مدیریت دانش

با توجه به خلا ادبیات موجود و عدم تامل در باب مباحث پایه‎ای، این مقاله درصدد گسترش مباحث روش‎شناختی در حوزه مطالعات آینده می‎باشد. مسئله اصلی مقاله بررسی ضوابط ارزیابی محصولات و یافته‎های تحقیقات آینده‎نگری و نیز ملاک‎های ارزیابی و تمیز تکنیک‎های مختلف رایج در مطالعات آینده می‎باشد تا از قِبل آن امکان تشخیص توانمندی‎های ذاتی هر کدام از تکنیک‎های رایج و نواقص موجود در هر کدام فراهم آید. بر این اساس، پس از بررسی جایگاه مطالعات آینده در بین سایر روش‎های تحقیق، مهم‎ترین و رایج‎ترین تکنیک‎های آینده‎پژوهی مرور اجمالی شده است. آنگاه توقعات و انتظارات مشتریان محصولات مطالعات آینده که شامل تصمیم‎گیرندگان ارشد دولتی، صاحبان صنایع و مدیران بخش خصوصی می‎شود، معرفی شده و در نهایت مهم‎ترین ملاک‎های روش‎شناختی به منظور ارزیابی روش‎های آینده‎شناسانه شامل ارائه انواع آینده‎ها، تعیین اولویت‎ها به آینده‎ها، تعیین نیروهای پیش‎ران، تشریح مکانیسم علی، معرفی و تشخیص بازیگران و کنشگران، ابتناء بر چارچوب نظری و قوانین علمی، قابلیت اعتباربخشی به یافته‎ها و پویایی روش توضیح و تشریح شده است. در نهایت طی ماتریس دوبعدی تک‎تک روش‎ها با ملاک‎ها مقایسه و تصریح شده که هر کدام از روش‎ها دارای مزیت‎های نسبی خاص خود هستند که در هنگام انتخاب تکنیک، بایستی به آن مزیت‎ها و نیز توقعات و انتظارات خاصی که از هر کدام از روش‎های مطالعات آینده انتظار می‎رود، توجه شود. همچنین پیشنهاد شده است تا محققان در هنگام اجرای طراح‎های آینده‎شناسی دست به ترکیب انواع روش‎های آینده‎پژوهی بزنند.

دانلود مقاله


 
درآمدی بر مبانی بازاریابی در اسلام
ساعت ۳:٢٧ ‎ب.ظ روز ۱۳٩۱/٧/٢٧  کلمات کلیدی: مدیریت ، بازاریابی ، مذهبی

دین مقدس اسلام درباره تمام شئون زندگی -از جمله فعالیت های تجاری و اقتصادی- قوانین و مقرراتی، تعیین کرده و مدعی است که به عنوان آخرین دین الهی، برای همه مشکلات بشر، در همه دوره ها و اعصار، راهکار دارد (اعراف، 158)؛ و وجه مشترک همه راهکارهای مزبور، رسیدن به قرب الهی است. این پژوهش از نوع بنیادی است، و در آن تلاش شده است با روشی علمی، اصولی که رهنمودهای اسلامی، رعایت آن را برای فعالان بخش بازاریابی لازم دانسته، شناخته شود؛ و با توجه به آن اصول، تعریفی از بازاریابی اسلامی، عرضه و مدل مفهومی اولیه ای از بازاریابی اسلامی طراحی شود. برای رسیدن به نتایج فوق باید به دو سوال اصلی زیر پاسخ داد.
الف- بازاریابی و فعالیت های حرفه بازاریابی شامل چه اجزا و بخش هایی است؟
ب- نگرش اسلام درباره اجزا ی بازاریابی و فعالیت های حرفه بازاریابی چیست؟
در این پژوهش، ضمن تلاش برای پاسخگویی به دو سوال فوق، مفاهیم مرتبط با فعالیت های بازاریابی از قرآن و منابع معتبر احادیث اسلامی، گردآوری و در قالب مدل کلاسیک مدیریت بازاریابی کاتلر، بازتنظیم شده است. آن گاه، با استفاده از ادبیات تحقیق، مبانی تفکری و فعالیت های مرتبط با هر کدام از مولفه های فرآیند بازاریابی، طبقه بندی شد. سپس، دیدگاه اسلام درباره هر یک از اجزای اصلی و فرعی بازاریابی شناخته شد و بدین ترتیب، بازاریابی اسلامی مورد تحلیل قرار گرفت و مدل مفهومی اولیه ای از بازاریابی اسلامی و نیز تعریفی از بازاریابی از دیدگاه اسلام، عرضه شد.

نویسنده(گان):
میراحمد امیرشاهی ، ناصر نقویان ، سیدعلی علوی ، مرجان پرورش محسنی

دانلود مقاله


 
با تامین اجتماعی
ساعت ٥:٠۳ ‎ب.ظ روز ۱۳٩۱/٧/٢٦  کلمات کلیدی: منابع انسانی ، مدیریت


 
ITIL Certification Training
ساعت ۳:۱٧ ‎ب.ظ روز ۱۳٩۱/٧/٢٦  کلمات کلیدی: itil ، مدرک ، حاکمیت فناوری اطلاعات ، فناوری اطلاعات

ITIL Qualification Scheme


 
The ITIL - ISO 20000 Bridge
ساعت ۳:٠٦ ‎ب.ظ روز ۱۳٩۱/٧/٢٦  کلمات کلیدی: itil ، حاکمیت فناوری اطلاعات ، فناوری اطلاعات

 

 

 

 

 

 

 

There is one big challenge right at the beginning of any ISO 20000 project: It is not quite clear what exactly you need to do in order to become compliant with ISO 20000.

This is where the ITIL - ISO 20000 Bridge comes to the rescue. For every ISO 20000 requirement you get a specific suggestion on how it can be fulfilled, in the form of easy to understand process and document templates.


 
افقی تازه در آینده الکترونیک با رویکرد ابداعی دو فیزیکدان ایرانی
ساعت ٢:٥٤ ‎ب.ظ روز ۱۳٩۱/٧/٢٦  کلمات کلیدی: نوآوری ، خلاقیت


 
How to use Google+ for BUSINESS
ساعت ۱۱:٠٧ ‎ق.ظ روز ۱۳٩۱/٧/٢٦  کلمات کلیدی: google ، فناوری اطلاعات ، شبکه های اجتماعی


 
نقشه بلادرنگ هک بد افزارها
ساعت ۱۱:٠٢ ‎ق.ظ روز ۱۳٩۱/٧/٢٦  کلمات کلیدی: امنیت اطلاعات ، فناوری اطلاعات

نقشه بلادرنگ مناطقی که هک می شوند


 
قابلیت های شبکه های اجتماعی تخصصی فارسی زبان
ساعت ۱٠:٢۸ ‎ق.ظ روز ۱۳٩۱/٧/٢٦  کلمات کلیدی: شبکه های اجتماعی ، فناوری اطلاعات ، مدیریت دانش ، جمع‌سپاری

شبکه اجتماعی تخصصیاین پژوهش با هدف سنجش قابلیت‌های شبکه‌های اجتماعی تخصصی وبی فارسی و ارائه راهکارهای مناسب برای بهینه‌سازی آنها به اجرا درآمده است. روش پژوهش کتابخانه‌ای و ارزیابانه بوده، جامعه پژوهش شامل ۱۰ شبکه اجتماعی تخصصی تحت وب فارسی است. ابزار گردآوری داده‌ها، سیاهه وارسی شامل مهمترین ابعاد و مؤلفه‌های سنجش قابلیت‌های شبکه‌های اجتماعی است که بر اساس مطالعات کتابخانه‌ای و بررسی شبکه‌های اجتماعی موفق خارجی و مصاحبه با متخصصان تهیه شده است. قابلیت‌های شبکه‌های اجتماعی با توجه به ۵ بعد اصلی شامل پرونده شخصی، امنیت، قابلیت‌های شبکه‌سازی، جستجو و راهنمای فنی-پشتیبانی و ۴۴ مؤلفه مربوط بررسی گردید و مشخص شد که شبکه‌های « متخصصین ایران »، « کلوب » و «دوره» به ترتیب بیشترین میزان مطابقت را با ابعاد و مؤلفه‌های سنجش قابلیت‌های یک شبکه اجتماعی دارا هستند. در پایان، راهکارهایی برای بهینه‌سازی قابلیت‌های شبکه‌های اجتماعی تخصصی وبی فارسی، ارائه گردید.

در مقاله اشاره شده است که:«تبادل اطلاعات علمی و تخصصی میان افراد جامعه با هدف ایجاد پیوند میان توانمندی های ذهنی متخصصان و فراهم آوردن امکان بهره‌گیری از خرد جمعی، به طور بالقوه ظرفیت تولید دانش را افزایش میدهد».

دانلود مقاله


 
The Art of Whole Brain Presentations
ساعت ۱٠:٢٢ ‎ق.ظ روز ۱۳٩۱/٧/٢٦  کلمات کلیدی: مذاکره ، سخنرانی

“In classical times when Cicero had finished speaking, the people said, ‘How well he spoke,’ but when Demosthenes had finished speaking, they said, ‘Let us march!’”     
Adlai Stevenson

Cicero speaking


 
مدیریت زمان - مالتی تسکینگ و عواقب آن
ساعت ٥:٢۸ ‎ب.ظ روز ۱۳٩۱/٧/٢٥  کلمات کلیدی:


 
اسم اعظم خدا چیست؟
ساعت ٤:٥٧ ‎ب.ظ روز ۱۳٩۱/٧/٢٥  کلمات کلیدی: حکایت های آموزنده ، مذهبی

یکی از علما می فرمودند: شخصی خدمت یکی از علمای بزرگ آمد و گفت:« آقا اسم اعظم خدا چیست؟» عالم بزرگوار او را در نزد خود نگه داشت تا اینکه در یک شب بسیار سرد آن مرد را صدا زد و فرمود: همین الآن به فلان نقطه از بیابان کنار شهر برو، در آنجا چاهی وجود دارد یک مقدار از آن چاه آب بیاور.

این بنده خدا به راه افتاد و خود را به آن چاه رسانید و مقداری آب برداشت و برگشت. در مسیر بازگشت ناگهان شیر درنده ای مقابلش ظاهر شد او دست و پای خود را گم کرد و نگران و مضطرب شد، فریاد زد: بسم الله الرحمن الرحیم یا الله و به زمین افتاد و غش کرد. وقتی به هوش آمد دید از آن شیر خبری نیست. خود را به منزل آن عالم بزرگوار و اهل معنا رسانید.

 عالم به او فرمود: چرا این قدر دیر کردی؟ آن مرد جریان را برای عالم تعریف کرد، فرمود: همین کلمه را که گفتی خودش اسم اعظم خدا بود؛ چون از صمیم دل و در حال اضطراب بیان شده بود، شرایطش باید فراهم گردد تا به هدف اجابت برسد. شما هم در آن حالت ترس و دلهره و اضطراب دل از همه بریدی سیم دل خود را از همه قطع نمودی و به خدا متصل کردی (و توکل بر او کردی) و گفتی« بسم الله الرحمن الرحیم یا الله» شرایط فراهم شد و دعایت مستجاب گردید.


 
الگوی هم راستایی استراتژیک مدیریت دانش در سازمان
ساعت ٤:٥٢ ‎ب.ظ روز ۱۳٩۱/٧/٢٥  کلمات کلیدی: استراتژیک ، مدیریت


هدف از هم راستایی استراتژیک و زنجیره ارزش مدیریت دانش، ایجاد و توسعه استراتژی برای مدیریت دانش در سازمان می باشد، به نحوی که با استراتژی های کلان سازمان هم پوشانی داشته و نیز کلیه منابع اطلاعاتی سازمان در راستای ایجاد ارزش افزوده دانش و دستیابی به مزیت رقابتی سازمان؛ استفاده و آن را هدایت کند.
بر این اساس در مقاله حاضر نخست سعی شده است تا با تبیین مفهوم زنجیره ارزش در ساختار فرایند استراتژی مدیریت دانش سازمان هم چنین تشریح هر یک از اجزای این فرایند، الگوی استراتژیک از این فرایند ارائه شده و سپس ارتباط این فرایند (استراتژی مدیریت دانش) با استراتژی کلان سازمان در قالب یک الگوی فرایندی بررسی شود.

نویسنده(گان):
غلامحسین نیکوکار، امین حکیم
دانلود مقاله


 
اثربخش ترین اقدامات مدیریت منابع انسانی در سازمان های موفق
ساعت ٤:٤۳ ‎ب.ظ روز ۱۳٩۱/٧/٢٥  کلمات کلیدی: استراتژیک ، منابع انسانی

در مقابل تئوری های اقتضایی در مدیریت استراتژیک منابع انسانی که بر بهترین هماهنگی میان استراتژی های سازمان و استراتژی منابع انسانی برای دستیابی به عملکرد موفق تر تاکید می کنند، در رویکرد جهان شمول در مدیریت استراتژیک منابع انسانی مطرح می شود که به کارگیری بهترین اقدامات مدیریت منابع انسانی همواره می تواند موفقیت سازمان ها را تضمین کند.


 
Difference Between Boss & Leader.
ساعت ٤:٢٥ ‎ب.ظ روز ۱۳٩۱/٧/٢٥  کلمات کلیدی: رهبری ، مدیریت


 
شرکت‌های موفق جهان چگونه استخدام می‌کنند
ساعت ٤:٠۸ ‎ب.ظ روز ۱۳٩۱/٧/٢٥  کلمات کلیدی:

کتاب شرکت‌های موفق جهان چگونه استخدام می‌کنند راهنمای مدیران برای جذب و استخدام بهترین‌هاست. این کتاب ارزشمند توسط استاد و دوست عزیزم جناب آقای دکتر بهزاد ابوالعلایی تألیف شده است. ناشر کتاب سازمان مدیریت صنعتی می‌باشد.

تجربیات همکاری مشترک من و دکتر ابوالعلایی در شرکت‌هایی که ایشان مشاور منابع انسانی بوده‌اند و من مشاور بازاریابی سبب شده است که شناخت خوبی از توانمندی‌های ایشان پیدا کنم. به واقع دکتر ابوالعلایی استاد بزرگی در حوزه تخصصی منابع انسانی است و مباحث علمی را با نگرش بازار ایران پیاده می‌کنند.


 
خنده
ساعت ۳:٤٤ ‎ب.ظ روز ۱۳٩۱/٧/٢٥  کلمات کلیدی: روانشناسی


 
فروش غیرمنطقی: آنچه که نورومارکتینگ به ما یاد می‌دهد
ساعت ۱٠:۱۱ ‎ق.ظ روز ۱۳٩۱/٧/٢٥  کلمات کلیدی: نورومارکتینگ ، بازاریابی

برخلاف تمرکزی که عده‌ای از بازاریابان بر روی توجیه منطقی و بخش عقلانی مغز دارند، مشخص شده است که ۹۵ درصد از تصمیمات ما زمانی صورت می‌گیرند که هنوز به خودآگاه ما نرسیده‌اند و تنها نقش ما زمانی که این تصمیمات به خودآگاه می‌رسند، توجیه و تعدیل آن است.

تحقیقات اخیر در این زمینه بینش بهتری در مورد چگونگی اثرگذاری بر افراد و اقناء آن‌ها به ما داده است. نمونه‌هایی که در ادامه ذکر می‌کنم برخی از روش‌هایی است که در کتاب برین‌فلوئنس(Brain fluence) نوشته‌ی راجر دولی برای عرضه‌ی بهتر محصول آمده است.


 
شهادت حضرت امام محمد تقی (ع) تسلیت باد
ساعت ٤:٢٠ ‎ب.ظ روز ۱۳٩۱/٧/٢٤  کلمات کلیدی: مذهبی


 
Leadership Secret Three: Two Skills Great Leaders Master
ساعت ٩:٤٦ ‎ق.ظ روز ۱۳٩۱/٧/٢٤  کلمات کلیدی: مدیریت ، رهبری ، مدیریت زمان

Leaders have the quality of emotional mastery, which gives you the strength and flexibility to tackle any challenge, even when all hell is breaking loose, as we covered in the previous blog post in this series. Now we'll look at two other core qualities extraordinary leaders possess, RELATIONSHIP MASTERY and TIME MASTERY.



 
مدیریت زمان
ساعت ۱۱:۳٦ ‎ق.ظ روز ۱۳٩۱/٧/٢۳  کلمات کلیدی: مدیریت زمان

اصول و انگیزه شخصی

 در دنیایی که همه چیز به سرعت در حال رخ دادن است، مدیریت زمان یکی از اصولی است که به کار هر انسانی در قرن ۲۱ می آید. مدیریت زمان یکی از مباحثی است که این روزها در مورد آن بسیار شنیده می شود و وب سایت ها و کتاب های مختلفی در این مورد منتشر شده است که هدفشان مدیریت زمان و افزایش بهره وری شماست.

هدف از این دوره آموزشی آن است که شما دچار یک تغییر پایدار شوید به طوری که به کمک راهنمایی ها و تکنیک هایی که در این دوره آموزشی آن را فرا خواهید گرفت، بتوانید زمان خود را به بهترین نحو ممکن مدیریت کنید و شاهد یک تغییر دائمی باشید، تغییری که بدست آوردن آن نیاز به صرف سال ها تجربه دارد.


 
چطور سریع‌تر از آنچه تصور می‌کنید به اهداف خود برسید!
ساعت ۱۱:۳٢ ‎ق.ظ روز ۱۳٩۱/٧/٢۳  کلمات کلیدی: موفقیت

چطور سریع‌تر از آنچه تصور می‌کنید به اهداف خود برسید!موفقیت دست‌یابی به اهداف است و هر چیز غیر از آن حاشیه است. این کشفی فوق‌العاده در همه تاریخ بشریت است. زندگی شما زمانی به زندگی فوق‌العاده‌ای تبدیل می‌شود که خواسته‌های خود را دقیقا مشخص کنید، برنامه‌ای برای دست‌یابی به آن‌ها تعریف کرده و هر روز بر آن کار کنید.

چطور سریع‌تر از آنچه تصور می‌کنید به اهداف خود برسید!


 
برنامه تحقیقاتی نوآوری در کسب و کارهای کوچک ایالت متحده
ساعت ۱۱:٢٥ ‎ق.ظ روز ۱۳٩۱/٧/٢۳  کلمات کلیدی: کارآفرینی ، مدیریت

نگاهی به برنامه SBIR ایالت متحده

نزدیک به ۳۰ سال از اجرای «برنامه تحقیقاتی نوآوری در کسب و کارهای کوچک» (SmallBusiness Innovation Research-به‌اختصار:برنامه SBIR) در ایالات متحده آمریکا می‌گذرد؛ همواره ازاین برنامه به‌عنوان برنامه‌ای موفق یاد می‌شود که منجر به پیشرفت فناوری و رفع مشکلات نهادها و سازمان‌های دولتی شده است. در این گزارش خلاصه‌ای از تاریخچه این برنامه مطرح می‌شود و سپس، روند اجرایی و نقاط قوت و ضعف این برنامه مورد بررسی قرار می‌گیرد. در بخش انتهایی به برنامه SBRI کشور انگلستان، که تقلیدی از برنامه SBIRاست، پرداخته خواهد شد.

منبع: ماهنامه فناوری نانو، سال یازدهم، شماره 4


 
۱۰ درس بزرگ از ۱۰ میلیاردر مشهور
ساعت ۱٠:٠۸ ‎ق.ظ روز ۱۳٩۱/٧/٢۳  کلمات کلیدی:
افراد مشهور و پولدار هر یک داستان های جالبی برای خود دارند و خواندن سرگذشت هر یک از آنها می تواند راهگشای خوبی برای آنان که انگیزه موفقیت دارند، باشند.
 فرقی نمی کند اپرا وینفری باشی یا پیر امیدیار! مهم این است که بخواهی موفق شوی و خسته و درمانده نشوی در این راه سخت، اگر هم شدی دوباره خودت، خودت را شارژ کنی و ادامه راه…
در این راه البته شنیدن حرف های کسانی که موفق شده اند و درس گرفتن از تجربه گران سنگشان چون چشمه آب جوشانی است در بیابان.
 ۱۰ جمله از ۱۰ شخصیت مشهور و پولدار دنیا را عینا برای شما نقل می کنیم، بقیه اش دیگر با خودتان:

 
اصول مدیریت کارآمد از دیدگاه امام علی(ع)
ساعت ۱٢:٤٥ ‎ب.ظ روز ۱۳٩۱/٧/٢٢  کلمات کلیدی: مدیریت ، مذهبی


 
موارد امنیتی مرورگرها
ساعت ٤:٤٧ ‎ب.ظ روز ۱۳٩۱/٧/٢۱  کلمات کلیدی:


 
موارد امنیتی مرورگرها
ساعت ٤:٤٧ ‎ب.ظ روز ۱۳٩۱/٧/٢۱  کلمات کلیدی:


 
استراتژی‌های حیاتی در زمان بی‌ثباتی اقتصادی
ساعت ٤:۳٧ ‎ب.ظ روز ۱۳٩۱/٧/٢۱  کلمات کلیدی: استراتژیک ، مدیریت ، آینده پژوهی ، رهبری

همه ما به عنوان فردی از جامعه جهانی و صاحبان کسب‌وکار، در شرایط کنونی با چالش‌های عظیم اقتصادی روبه‌رو هستیم که در دهه‌های اخیر بی‌سابقه یا حداقل کم سابقه بوده است. بدیهی است در این شرایط که اکثر متغیرها و پیش فرض‌های اقتصادی در کسب‌وکارهای مختلف اعتبار و قابلیت خود را از دست داده‌اند اصرار بر راهبردهای گذشته جز ناکامی محصول دیگری به بار نخواهد داد و رهبری هر مجموعه‌ای می‌بایست سریعا نسبت به اتخاذ استراتژی‌های همسو با فضای بی‌ثبات اقتصادی آمادگی سازمان خود را در مقابله با آن تجهیز نماید.

در همین زمینه یکی از استراتژیست‌های معاصر، Bob Thilmont در نشریهMountain Global به راهنمایی سازمان‌ها در شرایط بی‌ثبات اقتصادی پرداخته است که بسیار جالب و آموزنده است. او در آغاز مطلب خود ضمن توصیف فضای حاکم بر کسب و کار بر این نکته تامید کرده که استراتژی‌های گذشته در سازمان‌ها، کارآمدی خود را در واقعیت‌های اقتصادی جدید از دست داده‌اند و بایستی متناسب با شرایط بی‌ثبات و پر از ابهام اقتصادی، استراتژی‌های حیاتی را برای مقاومت و گذر از آن اختیار کنند تا بتوانند چالش‌های اقتصادی را با پیروزی یا حداقل خسارت به پایان ببرند.

برخی از این استراتژی‌ها در زیر آورده شده است:

 
حاکمیت معماری سرویس گرا
ساعت ٤:۱۱ ‎ب.ظ روز ۱۳٩۱/٧/٢۱  کلمات کلیدی:

حاکمیت چیست؟

حاکمیت به عمل راهبری یا مدیریت یک چیز اطلاق می‌شود. رایج‌ترین نوع حاکمیت، حاکمیت در یک سازمان است. یک نظام حاکمیتی به طور عمومی یک نوع سیستم سازمانی است. برای مثال در یک جامعه برای راهبری یک اجتماع عمومی از یک سیستم سازمانی استفاده می‌شود. بطور مشابه یک سازمان نیز برای راهبری جامعه درونی خود از یک سیستم سازمانی استفاده می‌کند.
یک سیستم برای حاکمیت سازمانی به عنوان یک سیستم فرا-تصمیم‌گیرنده مطرح می‌شود. به عبارت دیگر، این سیستم، تنها ابزاری برای تصمیم گیری نیست بلکه وسیله‌ای است که سازمان توسط آن تصمیمات مربوط به تصمیم‌گیری‌هایش را اتخاد می‌کند.

در یک سیستم حاکمیت کارهای زیر انجام می‌گیرد:

  • اعمال محدودیت بر روی تصمیمات
  • شناسایی افرادی که مسئولیت و اختیار برای تصمیم‌گیری را دارند.
  • فراهم کردن محدودیت‌ها و پارامترهای لازم به منظور کنترل، راهنمایی یا تأثیرگذاری بر روی تصمیمات

حاکمیت بخش مورد نیاز و حیاتی یک سازمان است. این مفهوم ترکیبی از افراد، سیاست‌ها و فرآیندهاست که تحقق رفتار مطلوب یک سازمان را تضمین می نماید.