آفتاب ایرونی

این وب لاگ با هدف ایجاد مرکزیتی برای اطلاع رسانی و ایجاد ارتباط در محیط مجازی برای مدیران،مشاوران، متخصصین و پژوهشگران جهت هم افزایی و اثر گزاری در این حوزه مدیریت ایجاد شده است.و شامل یادداشت های از مدیریت فناوری اطلاعات، بانکداری، مدیریت اجرایی،مدیریت استراتژی، مدیریت برند، مدیریت روابط عمومی،مدیریت دانش، تعالی سازمانی، بهره وری، کارآفرینی، روانشانسی، اجتماعی و خانواده می باشد. و آفتاب ایرونی اشاره به اندیشه و قدرت مدیران و متخصصین ایرانی دارد.

مدل یا پروژه مذاکره هاروارد
ساعت ۱٠:٥٢ ‎ق.ظ روز ۱۳٩٢/٦/۳٠  کلمات کلیدی: زبان بدن ، مهارت ، استراتژی ، کسب و کار

مدل مذاکره هاروارد

در سال 1979 با همکاری راجر فیشر، ویلیام یوری به همراه بروس پاتون پروژه مذاکره هاروارد یا HNP که مخفف Harvard Negotiation Project   است، با ماموریت بهبود نظریه های مذاکراتی، آموزش حل و اختلافات مذاکره، روابط بین فردی در سطح بین المللی راه اندازی شد. فیشر برای آغاز تحقیقات پرسش :

چه ابزاری برای حل اختلاف در دوطرف نیاز است؟
را با استادان مختلف از جمله جیمز سبنیوس، لارنس سوسکیند، فرانک ساندر و هوارد رایفا جهت پاسخ و ارائه نظر و همکاری مطرح کرد.
در سال 1983 یک پروژه تحقیقاتی ویژه در دانشکده حقوق دانشگاه هاروارد با نام PON که همان برنامه در مذاکره (Program on Negotiation ) است راه اندازی شد. در همین سال این پروژه به عنوان اولین مرکز تحقیقات و آموزش در جهان با رویکرد مذاکره و حل اختلاف شروع به کار نمود. این برنامه با رویکرد برنامه های چتری (umbrella program ) با همکاری دانشگاه هاروارد و ام.ای.تی و در نهایت دانشگاه تافتز به فعالیت پرداخت. به دلیل گستردگی کار و سعی بر جمع آوری و یکپارچه سازی در علم مذاکره از علم اقتصاد، قانون، کسب و کار، روانشناسی، انسان شناسی، آموزش و پرورش، و هنر دعوت به همکاری شد. و این بخش در طیف وسیعی از مطالب مانند معامله گری، مذاکرات دیپلماتیک، مذاکرات بین المللی، جنبه روانی در مذاکرات، تصمیم گیری، مسائل مربوط به اخلاق و اعتماد متمرکز گشت.
در سال 1944 کرسی ریاست این مرکز در اختیار پروفسور رابرت اچ منوکین و ساموئل ویلستون استاد حقوق دانشگاه هاروارد قرار گرفت. از جمله آثار آنها می توان به کتاب فراتر از برد: مذاکره برای ایجاد ارزش در معاملات و اختلافات و چانه زنی با شیطان : چه زمانی مذاکره کنیم ؟ چه زمانی مبارزه کنیم؟ اشاره کرد.
اما در حال حاضر ماموریت پروژه مذاکره هاروارد (HNP)  بهبود تئوری و عمل حل تعارض و مذاکره ، تلاش در مداخله  در دنیای واقعی، تضاد، نظریه سازی، آموزش و پرورش و آموزش و نوشتن و انتشار ایده های جدید است. که تحت رهبری پروفسور جیمز سبنیوس قرار دارد. طرح های کنونی شامل طرح مطالعه مذاکره کننده بزرگ و طرح مذاکره چین می باشد.

برنامه های آموزشی PON  عبارتند از : 
مذاکره، میانجیگری، حل تعارض، طراحی معامله، مکالمات دشوار، و .... سمینارها و دوره های PON به روی عموم باز است.  این دوره ها بیشتر سه روز بوده و میتوان به دوره های دیگری در پوشش استراتژی برای رهبران کسب و کار با عنوان :
 یادگیری تاکتیک برای مقابله با حقه های کثیف، تهدید، حمله، و دیوار های سنگی اشاره نمود.
این موسسه در ماه های ژوئن و سپتامبر در دانشکده حقوق دانشگاه هاروارد طیف گسترده ای از مهارت های مذاکره و میانجیگری،  در قالب کلاس های پنج روزه و کارگاه دو روزه مذاکرات فشرده را برای وکلا ارائه می دهد. 
دوره های کنونی عبارتند از: یک کارگاه میانجیگری، ایجاد ارزش در تخفیف و اختلافات، ابزار آماده و مذاکره به طور موثر، مقابله، طراحی و پیاده سازی،  گفتگوهای مشکل. همچنین جهت افزایش آگاهی عمومی دوره های حل تعارض برگزار می نماید.
اولین مدل هاروارد همان اصول و فنون مذاکره راجر فیشر و ویلیام یوری است، به دلیل اینکه این مدل در تمامی دوره های مذاکراتی در ایران تدریس می شود و همچنین بیشتر مطالب موجود از این مدل وام دار است از ذکر آن خود داری می کنم. اما برای دوستانی که تمایل به آشنایی با این مدل را دارند، لینک دانلود خلاصه کتاب اصول و فنون مذاکره GETTING TO YES راجر فیشر و ویلیام یوری را قرار دادم.

لینک دانلود کتاب اصول و فنون مذاکره

 

منبع نوشته :سایت رسمی دانشگاه هاروارد و بازنشر: +

آفتاب ایرونی را از اینجا دنبال کنید:

FEED




 
مزایای راه اندازی سیستم BPMS در سازمان ها
ساعت ۳:٢۱ ‎ب.ظ روز ۱۳٩٢/٦/٢۸  کلمات کلیدی: مدیریت فرایندهای کسب و کار ، اطلاعات ، مدیریت ، طراحی

مدیریت فرایندهای کسب و کار (BPMS) هسته اصلی کسب و کار سازمان محسوب می شوند. سازمانها در گذشته برای هرکدام از فرآیندهایشان، سیستمهای جداگانهای در محدوده آن فرآیند تهیه می‌کردند که به سیستم‌‌های جزیره‌ای معروفند. 

مشکلات اساسی که به مرور زمان با این نوع نگرش بروز نمود عدم امکان ارتباط این سیستم‌ها با یکدیگر می‌باشد و بدلیل طراحی سیستم‌ها در مورد تنها یک بخش منفک شده از سازمان، اهداف کلی سازمان به نحو مطلوب برآورده نمی‌شوند. بدین ترتیب ایده سیستمهای یکپارچه سازمانی شکل گرفت. 
در رویکرد طراحی، یک سیستم جامع نرم افزاری تعدادی زیر سیستم مستقل، ولی مرتبط با هم طراحی می
شوند. با این حال مشکل اساسی، حجم زیاد کار طراحی و پیاده‌سازی سیستم‌ها همچنان باقی می‌ماند. نهایت امر، در سالهای اخیر مدیریت فرآیندهای کسب و کار مطرح شد که با داشتن الگوهای متعدد مورد نیاز سازمان ها، روشی یکپارچه برای تعریف، اجرا، بازبینی و مدیریت فرآیندهای سازمان ها را ارائه میکند. با استفاده از متدها و ابزارهای مربوطه، حجم کار توسعه راه کار ها به حداقل رسیده و مدیریت امور آسان و کارآمد می شود.

عملیات سازمانها، در قالب فرآیندها طراحی و نظام‌مند میشوند. فرآیندها مجموعهای از عملیات درون سازمانی یا برون سازمانی بوده که هدف واحدی را برآورده مینمایند. در هر فرآیند از طریق مجموع زیر فرایندهای داخلی به همراه توالی بین زیرفرایندها، نقطه شروع و پایان بیان می شود. مدیریت فرآیند کسب و کار روشی یکپارچه و نظاممند برای طراحی، اجرا و پایش فرآیندهای کسب و کار است. در هر یک از فرایندها افراد و سامانه ها نقش خواهند داشت. تعاملات بین افراد و گردش اطلاعات در سازمان است که به آن حیات میبخشد. هدف BPMS، مدیریت فرآیندها در سازمان و ارائه ابزاری برای بهبود آنها در گذر زمان است.

در ادامه به بخشی از ارزش افزوده های سازمانهایی که اقدام به راه اندازی این راهکار نموده اند اشاره می شود.


 
گردش فرآیندی PMBOK5th
ساعت ۳:٢۱ ‎ب.ظ روز ۱۳٩٢/٦/٢۸  کلمات کلیدی: مدیریت پروژه ، استاندارد ، انجمن

انجمن مدیریت پروژه  آمریکا در سال 1969 افتتاح گردیده و تا به امروز بیش از 433470 عضو ،269 چپتر و 33 کمیته کاربردی فعال دارد.در اوایل سال میلادی 2013 ، انجمن مدیریت پروژه آمریکا (PMI) مطابق با رویه سابق خود که هر چهار سال یکبار ویرایش جدیدی از استانداردهای خود را انتشار میدهد، ویرایش پنجم استاندارد مدیریت پروژه (PMBOK 5th Edition) خود را انتشار داد. در حال حاضر بیش از 4,160,829 نسخه از این کتاب فروخته شده است .در این نسخه تعدادی از فرآیندها به نسبت ویرایش قبلی کم و تعدادی دیگر به آن اضافه گردیده شده است و در برخی موارد نام فرآیند نیز تغییر داشته است.همچنین یک حوزه دانش دیگر با نام مدیریت ذی نفعان (Stakeholder Management ) به این استاندارد اضافه شده است .یکی از بهترین روشها جهت یادگیری فرآیندها در بین حوزه های دانش و گروههای فرآیندی، مشاهده گردش  و نقشه حرکتی آنها می باشد.لذا شما می توانید با کلیک در اینجا بصورت رایگان به این نقشه دسترسی داشته باشید.

آفتاب ایرونی را از اینجا دنبال کنید:

FEED



 
تصمیم گیری سیستماتیک در تفکر متعالی
ساعت ۱٢:٤٥ ‎ب.ظ روز ۱۳٩٢/٦/٢۸  کلمات کلیدی: موفقیت ، تصمیم‌گیری

فرم هفت دهم

بهترین روش تصمیم گیری چیست؟

چگونه می توانم انتخاب درستی داشته باشم؟

در تصمیم گیری از چه کسانی می توانم مشورت بگیرم؟

در نظام تفکر متعالی و نظام‏های دیگر، روش‏های بسیاری برای اندیشیدن و من‏جمله تصمیم‏ گیری وجود دارد که بعضاً پیچیده یا ساده هستند . در نظام تفکر متعالی، روش‏های تفکر، تشخیص و تصمیم‏گیری در یکی از دو روند ظاهر یا باطن ‏گرا جای می‏ گیرند. بنابراین در این نظام، دو جریان تفکری وجود داردجریان تفکر ظاهرگرا که براساس واقعیتهای محسوس و قابل تشخیص حرکت می‏کند و تفکر باطن‏گرا که اتکاء اصلی آن به اسرار و ناشناخته‏ هاست.
در نظام تفکر متعالی توصیه می‏شود که برای حل مسائل ظاهری از تفکر ظاهرگرا و برای حل مسائل باطنی از جریان‏ باطن‏گرا استفاده کنیم اما در صورتی که بخواهیم الزاماً به کاملترین شیوه ممکن عمل نماییم لازم است این دو جریان را توأماً بکار ببریم که اصطلاحاً   Z یا امگا [به معنی آخرین و تمام‏ کننده] خوانده می‏شود...
 
انتخاب و تصمیم‏ گیری یکی از ساده‏ترین و در عین حال پیچیده ‏ترین کارهاست. سادگی آن زمانی است که فقط بخواهیم تصمیم بگیریم و اثرات و پیامدهای آن از نظر ما مهم نباشد. همچنین تصمیمی که متضمن رسیدن به نتیجه مطلوب و حصول موفقیت نباشد. در چنین شرایطی می‏توانیم در هر لحظه یک تصمیم و در یک روز هزاران تصمیم بگیریم. اما وقتی که ضرورت انتخاب درست، تصمیم هم آهنگ، تحقق شرایط مطلوب و نتیجه موفق به میان می‏آید به تناسب این ضرورت، ممکن است روند تصمیم‏گیری پیچیده‏ تر و دقیق‏ تر شود...


 
کارگاه تخصصی مدیریت برند با ظرفیت محدود
ساعت ۱٢:٤٥ ‎ب.ظ روز ۱۳٩٢/٦/٢۸  کلمات کلیدی:


کارگاه تخصصی برند

سرفصل مطالب:


·        مفاهیم و کلیات مدیریت استراتژیک برند

·        فرایند مدیریت استراتژیک برند و برندسازی

·        معماری برند

·        مفهوم ارزش ویژه برند و معرفی روش­های ارزیابی آن

·        جایگاه­ سازی برند

·        هویت­ سازی برند

·        شخصیت برند

·        تصویر برند

·        تداعیات برند

·        چگونگی تدوین سند هویت یکپارچه سازمانی (CIG)

·        چگونگی تدوین سند هویت یکپارچه برند (BIG)

·        موردکاوی و بررسی برندهای مطرح داخلی و خارجی
 
 

 
کارگاه طراحی کمپین تبلیغات
ساعت ۱٢:٤۳ ‎ب.ظ روز ۱۳٩٢/٦/٢۸  کلمات کلیدی: کارگاه ، تبلیغات

کلاس طراحی کمپین تبلیغاتی.jpg

آفتاب ایرونی را از اینجا دنبال کنید:

FEED


 
سنگ فرش هر خیابان از طلاست
ساعت ٥:٢٠ ‎ب.ظ روز ۱۳٩٢/٦/٢٧  کلمات کلیدی: مطالعه ، کتاب

من در میان کشورهای تازه صنعتی شده (NICs) به مطالعه و شناخت کشور کره جنوبی علاقه خاصی دارم و معمولاً کتابها یا فیلمها یا اخبار در خصوص این کشور را پیگیری می کنم. شاید دلیل خاص این  علاقه، همسایگی و نزدیکی اجتماعی این کشور به کشور کره شمالی باشد!!

این کتاب در سال 1989 (حدود بیست سال قبل) توسط آقای کیم وو چونگ (بنیانگذار و مدیر عامل شرکت صنایع دوو) نوشته شده است و از سوی آقای محمد سوری ترجمه شده است.

آن قدر کتاب برایم جالب بود که حیفم آمد شما دانشجویان عزیز را در لذت این مطالعه شریک نکنم. در طول مطالعه کتاب، نکاتی را که به نظرم جالبتر بود یادداشت کردم و حالا به صورت الکترونیکی دراختیار شما بزرگواران قرار می دهم.

(کیم وو چونگ، سنگ فرش هر خیابان از طلاست، ترجمه محمد سوری (1380). تهران: انتشارات سیمین، چاپ نوزدم.)

27- در کشور کره جنوبی تجار [فکر می کنم ترجمه کلمه Businessman است که معنایی فراتر از تاجر دارد] به طور سنتی مورد احترام نبوده اند.

29- من یک خوشبین مادرزادم.

33- امروزه دانشجویان کره ای به طور متوسط 10 سانتی متر نسبت به افراد مسن تر بلند قد تر شده اند و استخوان بندی جوانان نسل جدید قوی تر است.

37- در زمانهای نه چندان دور ما خیلی سخت کار می کردیم یعنی از شش صبح تا نیمه شب ... رفاه امروزی زندگی مان نتیجه مستقیم همان تلاشهاست. البته واضح است که ما برای منافع شخصی خودمان کار نمی کردیم ... تلاش بی وقفه ما یک احساس وطن دوستی به خاطر رشد و سعادت کشورمان بود.

45- در اثر مطالعه باید قدرت تصمیم گیری خود را تقویت کنید و این دلیل اصلی تحصیل علم است.

50- من نتوانسته ام کارکنانی را که فقط برای رفع تکلیف انجام وظیفه می کنند، تحمل کنم.

56- هر انسان دارای تواناییهای نامحدودی است.

57- من فارغ التحصیل رشته اقتصاد هستم اما برخلاف رشته تحصیلی ام اولین کارم را در صنایع نساجی شروع کردم.

61- نابغه شدن 99 درصد به تلاش بستگی دارد.

65- خلاق بودن برای اشخاص بسیار با اهمیت است.

76- من هرچه هستم و هر چه دارم نتیجه معاشرتهای مفید و سازنده ای بوده است که با برخی افراد داشته ام.

83- طی دوران جوانی وقت بسیار گرانبهاست.

92- [خطاب به زنان جوان]: فرمانروای خود باشید [در کره، زنها شوهرشان را فرمانروا یا ارباب می خوانند] و سعی کنید تا حد امکان قدرت و تواناییهای خودتان را رشد دهید [و مستقل شوید].

96- [خطاب به والدین]: یکی از نکات تربیتی تشخیص مقدار و نحوه توجه به بچه هاست. چون هر بچه ای با محبت زیاد از حد دچار خفقان روحی می شود.

99- پرنده آزاد و ماجراجو خیلی خوشحالتر از پرنده در قفس مانده ای است که چیزی جز راحتی ندارد. بیرون از اینجا [کشور کره] دنیای پهناوری برای کشف وجود دارد.

102- بیست سال قبل مردم کره، مردمی فقیر و مستمند بودند و در سطح بین المللی کوچکترین شان و نفوذی نداشتند و مثل قورباغه های درون چاه بودیم ... کشور ما در حال حاضر [1989] در یک قدمی ملتهای پیشرفته قرار دارد.

104- حداقل باید زبان انگلیسی را به طور سلیس صحبت کنید ... در مرحله بعد کامپیوتر امری اساسی است.

110- عرق ریختن در حین کار بسیار با ارزش تر از از عرق کردن در باشگاه های ورزشی است. کار و فعالیت شدید رمز سلامتی من است.

111- هرگز در مورد غذا ایراد گیر نبوده ام [نویسنده در یک جای کتاب اشاره می کند که اگر به کشورهای دیگر رفتید و از غذا خوشتان نیامد، ایراد نگیرید و غذا را بخورید  و در ادامه از خاورمیانه و افریقا مثال می زند که مثلاً مجبورید گوشت گوسفند بخورید!!. ظاهراً خرچنگ و حلزون و هشت پا، آن هم به صورت خام، اصلاً قابل مقایسه با گوشت گوسفند نیست].

138- موفقیت «دیوو» برای خود ما چیز اعجاب آوری نبود. ما تنها تلاش بسیار کردیم [در آن زمان شرکت دوو در مرتبه 43 فورچون با 91000 کارمند بود].

115- هرگز به یاد ندارم تعطیلات را با خانواده ام به کنار دریا رفته باشم. البته از این بابت هیچ گونه تاسف و تاثری ندارم.

124- اشکها و رنجهای یک نسل باعث رشد و رفاه نسل دیگر می شود.

145- کره تقریباً فاقد منابع طبیعی است.

158- مفهوم رقابت این نیست که حریف را قلع و قمع کرده و از میدان به در کنیم.

163- هرگز مبالغه آمیز نیست اگر بگوییم شما می توانید از اعمال و رفتار رهبران یک جامعه، [کل] آن جامعه را ارزیابی کنید.

171- شما جوانان بایستی والدین خود را که سعی در انتقال تعصیات و تبعیضات شهرستانی را به شما دارند مورد عفو قرار دهید. ... سفرهای خارج از کشور چشمانتان را گشوده و ... به حماقت تعصبات شهرستانی پی می برید [فکر می کنم منظور نویسنده تعصبات قومی و قبیله ای است که متاسفانه در این مورد مشابه جامعه ما بودند].

178- دوست خوب به اندازه سفر حایز اهمیت است.

181- مطمئن باشید در برابر کمک به دیگران همیشه اجری وجود دارد.

184- از موضوعات اساسی در روابط انسانی اعتماد است.

185- پرسنل می تواند باعث صعود یا سقوط شرکت گردد.

189- شاید من همیشه تحت تاثیر افکار مادرم بوده انم. یک مسیحی زاهد با درکی عمیق از فلسفه خدمت و فداکاری.

189- به نظر من معنای استفاده صحیح از پول همین است: روش بازگردانی منافع موسسه [در این جا شرکت دوو] به اجتماع [یعنی جامعه کره جنوبی، با تاسیس بنیاد علمی دوو].

194- اساس فلسفه من در دیوو: «باهم رشد کردن».

197- یکی از بیماریهای جامعه امروز کره سوء ظنهای [عدم اعتماد] دو طرفه دولت و مردم، کارفرمایان و کارگران، استادان و دانشجویان، والدین و فرزندان می باشد.

206- ما در امر صادرات کشور پیشگام شدیم با وصف این که همگان معتقد بودند که موفقیتی در این راه کسب نخواهیم نمود.

210- [در کودکی و نوجوانی] مدام گرسنه بودیم و شاید شوخی تلخ این نوع زندگی و همین گرسنگی شهامت ادامه زندگی را به ما [نویسنده به همراه برادران و مادرش. پدر او را در جنگ، سربازان کره شمالی ربوده بودند و مسئولیت خانواده بر عهده نویسنده بود].

213- خوشبختی را می توان در محبت جستجو کرد.

225- افرادی که از شکست بیمناک اند و از وضع موجود خود رضایت دارند در هر سنی که باشند جوانی را از دست داده اند.

243- تن آسایی در جوانی متضمن شکستهاست.

251- هر انسان تنها 15 درصد از استعدادهای نهایی خود را بکار می گیرد.

254- تست های چند جوابی هیچ تاثیری در رشد و پیشرفتتان ندارد.

255- نسبت به خود سخت گیر باشد.

259- [در انتقاد از رفاه طلبی مردم کره] رئیس هیئت مدیره شرکت عظیم توشیبا سالانه 100 میلیون ین درآمد دارد ولی در خانه 83 متری زندگی می کند.

نوسنده:  مهدی نداف


 
حل مسئله از دیدگاه مددکاری اجتماعی
ساعت ۱٠:۱٠ ‎ب.ظ روز ۱۳٩٢/٦/٢٦  کلمات کلیدی: حل مسئله ، برنامه ریزی ، احساس ، مهارت

حل مسئله : « PROBLEM SOLVING »

در جوامع امروزی پیچیدگی های زندگی صنعتی و بخصوص پیچیدگی روابط انسانی ، باعث ایجاد تعاملات گسترده شهری است که بر اثر حجم بالای تعامات انسانی ، مشکلات عدیده ای نیز حادث می شود . استحصال رفاه و آرامش روانی مستوجب برخورد منطقی با مسائل و مشکلات ایجاد شده می باشد . با توجه به اینکه مسئله و مشکل ، همیشه ، همه جا و برای هر کس وجود دارد ضروری می نماید که پیرامون حل مسئله ، تصمیم گیری و برنامه ریزی به افزایش آگاهی همت گماریم .

نوشتار حاضر موضوع را از دیدگاه مددکاری اجتماعی بصورت سلسله وار بررسی می کند :

تعداد قابل توجهی از مسائل مورد نظر مددجویان به مشکلات قابل حل یا تصمیماتی از میان چند راه حل خلاصه می شود . تحقیقات بسیاری در خصوص موثرترین و کارآمدترین روش ها برای حل مسائل شخصی صورت گرفته اند (هپنروکراسکوف ، 1987، هپنر، 1990 ، دیکسون وگلاور، 1984)

تصمیمات عادی در زندگی روزمره نظیر :

-       چه حرفه ای را باید برای خود طرح ریزی کرد ؟

-       چه تغییراتی باید در زندگی خود ایجاد کرد ؟

-      آیا باید با این شخص ازدواج نمایم ؟

-       آیا اینجا بمانم یا اینکه شغل جدیدی برگزینم ؟ و...

 به روش حل مسئله در مددکاری اجتماعی اصلاح می شوند . نکته قابل توجه آن است که مددکار چگونه به مددجویان آموزش دهد که آنها بتوانند مشکلات خود را حل نمایند ، چنانچه را ه حل موقتی برای حل مسائل فوری در اختیار مددجویان قرار دهیم ، نه تنها در امر مددکاری موفق نخواهیم شد بلکه موجب می شویم هر زمان که آنها با مشکلی مواجه می شوند ، از مددکار تقاضای کمک کنند و این نتیجتاً به وابستگی مددجو منتهی می شود . یک راهبرد برای فراگیری این فرآیند عبارت از ارائه دستورالعمل مستقیم برای حل مسئله است . روش دیگر ، شبیه سازی یا اجرای یک بازی مصنوعی مشابه شرایط واقعی زندگی است ، ایفای نقش های اجتماعی در قالب نمایش و تئاتر آنچه در سایکودراما اتفاق می افتد یا ایفای نقش Role plaingمی تو اند به حل مسئله بدون وابستگی به مددکار بیانجامد . مددجو می تواند دست به انتخاب و تجاربی بزند که نتایج خطرناکی به دنبال نداشته باشد . برای این که شرایط تصمیم گیری را برای مددجویان به منظور برنامه ریزی برای حل مسئله شبیه سازی می کنیم ، در این روش ، شخص خیالی ، خط مشی را بر می گزیند و مددجویان به صورت گروهی تصمیم می گیرند که آن شخص طی زمان مشخصی در آینده مثلاً اوقات خود را چگونه سپری می کنند ؟ تصمیمات افراد به هم مربوط هستند و محاسبه نمرات بر اساس جدول احتمالاتی است که نشان دهنده فرصتهای شغلی ، آموزشی و ازدواج و ... در یک شرایط فرهنگی است .

بسیاری از این تصمیمات عملاً به کار گرفته می شوند و نتیجه ها بلافاصله به افراد گروه اعلام 
می گردد ، از این رو ایفاء کنندگان نقش مددجو ، قادر به حل مسئله از طریق بازخورد نخستین هستند ، برنامه های نرم افزاری کامپیوتر ، برای ارائه راه حل های متعدد برای هر یک از مشکلات ، دارای طرح های شبیه سازی است .

ریسک کردن (Risk ) ، بخشی از فرآیند حل مسئله است ، ماندن در وضعیت کنونی حتی اگر ناخوشایند باشد ، در مقایسه با احساس ناراحتی ناشی از تغییر ، مطلوب است . حل مسئله نه تنها مستلزم پذیرش عدم آرامش ناشی از تغییر است ، بلکه ناکامی ، نیافتن راه حلی رضایت بخش را نیز در پی دارد . ریسک کردن تنها توسل آنی به راه حل هایی که ممکن است برای خود فرد و دیگران خطرناک باشند ، نیست ، بلکه رنج حاصل از تغییر را نیز شامل می شود . یکی از مهمترین اهداف رشد ، کسب توانایی و انعطاف پذیری در حل مسئله است ، به عبارت دیگر فراگیری الگوهای متعدد حل مسئله برای برطرف کردن مشکلات متفاوت از مهمترین اهداف رشد است . (میخن بام ، 1977 ؛ بنتس و بنتس ، 1986 ؛ برامر ، 1990 ) .

برای مثال برخی از مشکلات نظیر خرید خانه مناسب و دلخواه نیامند شناخت حقیقی و تحلیل مقایسه ای فرد است ، اما زمان مناسب برای خرید خانه نیز به خودی خود مسئله است . به همین ترتیب حل برخی از مسائل به روش شهودی نیاز دارد ، یعنی پاسخ ها از احساسات و تمایلات درونی فرد سرچشمه می گیرد نه تحلیل منطقی . بخشی از تحلیل مسئله نیز زمانی درک می شود که بتوانیم به پیامدهای ادراکی و احساسی اعتماد کنیم .

بعضی از مسائل شبیه پازل به فرایند کشف نیاز دارند ، راه حل اینگونه مسائل ، ناگهانی به ذهن
می رسند و به گفتن کلماتی نظیر (آهان ) منتهی می شود . بعلاوه آزمایش و خطا نیز برای حل مسئله وجود دارد که از طریق آن سعی می کنیم بی باکانه یا به طور آنی به حل مساله بپردازیم تا زمانی که به راه حل منطقی برسیم . برای مثال در تاریکی دستگیره در را با لمس کردن آن پیدا 
می کنیم یا به موتور آنقدر ضربه می زنیم به امید آنکه روش شود . از آنجا که حل اکثر مشکلات یا دست کم بخشی از آنها نیازمند اجرای روشی ساختاری و منطقی است ، آگاهی از فرایند حل منطقی مساله یا مهارت های شهودی حل مسئله به مددکار کمک خواهد کرد . گام های حل مسئله آنقدر ساده واجتناب ناپذیر است که ممکن است از خود بپرسید چرا نسبت به مسائل خود منطقی تر فکر نکرده اید . از نظر مددکار مجرب تعجبی ندارد که حل مسئله و ایجاد تغییر در رفتار بسیار مشکل به نظر برسد و این یکی از پیچیدگی های شگفت انگیز مسائل انسانی است . اما نکته مهمتر آنکه رفتارهای نابهنجار بر اثر سالها تکرار چنان با طبیعت انسان آمیخته می شوند که حتی پس از ساعتها تلاش مداوم با مددجو ، کاری از پیش برده نمی شود .

علاوه بر آن ، این رفتارها برای شخص سودمند  هستند ، به طوری که از دست دادن آنها بسیار مشکل بوده و گران تمام  می شود ، چرا که این رفتارها نقش تطبیقی دارند و موجب می شوند فرد بتواند اضطراب خود را کنترل کند . برخی از این رفتارها نظیر سیگار کشیدن عادات ثانویه فیزیکی و روانی فرد را شکل می دهند .


فرایند حل منطقی مسئله

مراحلی که در زیر ارائه می شوند ، مراتب و مراحل حل منطقی مسئله بوده ، برای بسیاری از مشکلات به کار برده می شوند ، اما اکثر آنها در حد برنامه ریزی زندگی روزمره اند . برای مفهوم بخشیدن به چنین روشهایی سعی کنید آنها را به یکی از مشکلات موجود در زندگی خود ربط داده ، پس از طی یک سری مراحل آنها را ثبت نمایید و در مورد مراحلی که در روش عملکرد شما نقش داشته اند نظرات خود را بیان کنید .

 

 

مراحل کلی حل منطقی مسئله به شرح ذیل است :

1-با برقراری (ارتباط )با مددجو او را در حل مسئله شرکت دهید . علاوه بر علاقمندی به فرآیند ، مددجویان باید معتقد باشند که خودشان می توانند تصمیماتی اتخاذ نمایند که در زندگیشان تاثیر بگذارد . آنها همچنین باید منطقی بوده ، دارای نظمی عقلانی باشند و بدانند که بروز مسائل در زندگی عادی است و می توان از عهده حل آنها برآمد . کسانی که به خوبی از عهده مشکلات بر 
می آیند ، به طور آنی به مسئله نمی پردازند ، بلکه به طور سازمان یافته مراحل زیر را طی 
می کنند و در عین حال از مواجهه با مشکلات پرهیز یا مسامحه نمی نمایند ، یا حل آنها را به تعویق نمی اندازند .

2-مشکل را ابراز و روشن کنید و آن را به جمله هدفداری تبدیل کنید . مثلاً اگر مشکل تنهایی 
رنج آور باشد ، مسلماً هدف پیدا کردن دوستان جدید طی هفته بعدی خواهد بود .

3- از میان چند پیشنهاد ، بهترین راه حل ها را انتخاب کنید . به طور مثال پیدا کردن دوستان جدید مستلزم افزایش علاقه فرد یا فراگیری مهارت های جدید اجتماعی است .

4-به گرد آوری اطلاعات مناسب بپردازید . این مرحله شامل جستجو و مطالعه از سوی مددجو ، ارائه منابع توسط مددکار ، ایفای نقش و در نهایت فیلم یا آزمون است . به طور مثال مددجو را باید تشویق به ایجاد موقعیت های ساده نمود که در آن می تواند دوستان جدید بیابد .

5-موارد کاربردی اطلاعات و پیامدهای راه حل های مختلف را کشف نمایید . برای نمونه نتیجه تصمیم گیری برای یافتن دوستان جدید ممکن است لزوم یادگیری مهارتهای جدید اجتماعی یا پذیرفتن احتمال طرد شدن باشد .

6-ارزش هایی که اساس گزینش های شخصی را تشکیل می دهند ، روشن کنید . مددکاران باید به نیازها و تمایلات مددجویان و اولویت آنها واقف بوده ، آنان را در کشف علایق ، توانایی ها ، درک شرایط خانوادگی ، انتظارات جامعه و واقعیات راهنمایی کنند .

7-اهداف ، انتخاب های مختلف ، ریسکها و نتایج حاصل را مجدداً امتحان کنید . کنترل نهایی فهم اطلاعات و موارد کاربرد آنها پیش از تصمیم گیری نهایی صورت می گیرد .

8-یکی از راه حل ها را انتخاب نموده ، طرحی کاربردی برای آن در نظر بگیرید . برای نمونه مددجو ممکن است در مرحله عمل تصمیم به مسافرت بگیرد . در این صورت طرح باید شامل یک برنامه زمانی برای انجام وظایف متعاقب رفتن به مسافرت باشد ، همچنین فهرستی از منابعی که قبلاً در اختیار داشته یا منابع شخصی ، مهارتی یا اطلاعاتی را که نیاز دارد ، فراهم کند .

9-با توجه به اطلاعات جدید و شرایط در حال تغییر ، با (ارزیابی مجدد ) و مرحله به مرحله طرحی برای کاربرد آن تصمیم تهیه کنید .

10-                        فرآیند را با مشکلات جدید زندگی تعمیم دهید .

اکثر مردم به ویژه جوانان ، تجارب محدودی در تصمیم گیری برای زندگی دارند و به طور کلی با این فرآیند منطقی ناآشنا هستند ، بدین سبب این فرآیند را باید از طریق مصاحبه های حل مسئله تجارب مستقیم آزمایش و خطا و ایفای نقش هایی همچون بازی های شغلی یا ازدواج به مددجو آموزش داد . مددجویان جوان اغلب آشکارمی پرسند : ( چه باید بکنیم ؟)  ، (چه رشته ای را باید برگزینیم ؟) و سوالات مختلف دیگر . به جای توصیه نمودن و اظهار عقیده به آنها بهتر است بگویید : ( من دقیقاً نمی توانم چیزی به شما بگویم ، زیرا نمی دانم چه چیز برای شما بهترین راه حل است ، اما می توانم به شما کمک کنم تا برای آنچه می خواهید انجام دهید ، تصمیم بگیرید . دوست دارید بدانید چگونه ؟)

شواهد فراوان حاکی از آن است که نوجوانان مقطع راهنمایی ، گاهی اوقات تصمیمات بی پایه ای در زندگی خود می گیرند . گلات و برو (1980) روند تصمیم گیری برای دانش آموزان مقطع راهنمایی را به تصویر کشیده اند . بر اساس این برنامه به دانش آموزان جدید کمک می شود تا :

1-تصمیمات مهمی اتخاذ نمایند .

2-ارزش های شخصی را تصریح نموده و تشیص دهند .

3-راه حل ها را تعیین و یکی از آنها را انتخاب نمایند .

4-به گردآوری ، ارزیابی و بهره برداری از اطلاعات بپردازند .

5-هر گونه ریسکی را پذیرا باشند . [1]

6-راهبردهای تصمیم گیری را توسعه دهند .

تصمیم گیری ها در مورد حل مشکلات بین فردی پیچیده تر هستند ، چرا که راه حل این مشکلات مستلزم بازآموزی روش ها و کاربرد حل منطقی مسئله است . برای مددجویان بزرگسالی که با انتخاب مشکلی مانند طرز برخورد با کودکان سرکش ، اقوام وابسته ، همسران گمراه یا تغییر محل کار مواجه می شوند ، آموزش این قبیل فرآیندهای حل مسئله می تواند جانشین اقدامات آنی و کلیشه ای و اندرزها شود .

نزو، نزووپری (1990 ) روش موفقی برای رفع افسردگی با استفاده از قالب حل مسئله ارائه 
داده اند . آنها به افراد افسرده برای تمرکز روی مشکل (تعیین عوامل استرس زا) 
تعیین مشکل ، کشف راه حل های مختلف ، تصمیم گیری و به کارگیری راه حل ها، مهارتهایی را آموزش دادند .

 

مهارت های مورد نیاز در حل مساله

قسمت اعظم مهارت های حل مسئله ترکیبی از مهارتهایی نظیر : تشخیص مکان ، تعیین اهداف ، جمع آوری اطلاعات ، تفسیر ، تشخیص و ارزیابی بازخورد می باشد . تشخیص مشکل در مرحله دوم ، پاسخ به این پرسش است که (مشکل چیست ؟ ) معمولاً با این پرسش ، تمایز میان شرایط کنونی افراد با شرایطی که آنها می خواهند وجود داشته باشد ، بررسی می شود . کمتر کردن فاصله میان واقعیت و آرزو ، مستلزم داشتن هدف برای حل مسئله است . با آموزش این مهارت اساسی ، مراحل و مهارت های دیگر نیز به تبع آن آموخته می شوند .

(مهارت بررسی میدان نیرو) در مرحله سوم ، برای ایجاد و ارزیابی پیشنهادها به کاربرده می شود . این مهارت از مفاهیم فیزیکی میدان های نیرو و ظرفیت دو قطبی بهره می گیرد و با نیروهای شخصی و اجتماعی که مددجویان را از اهداف خود منحرف می کنند ، مقایسه می شود . این  مهارت در بسیاری از شرایط تصمیم گیری به کار برده می شوند .

مشکل و هدف مددجو مختصراً در قسمت بالای شکل زیر ذکر شده و جهت و مسیر راه حل با پیکان مشخص می گردد . نیروهایی که او را به سمت هدف انتخابی سوق می دهند . در این مثال کاهش وزن با علامت مثبت (+) و نیروهای مخالف با علامت(-) نشان داده شده اند . پس از تهیه فهرستی از نیروهای مثبت و منفی ، مددجو به صراحت می تواند مشخص کند تا چه حد به هدف خود دست یافته است .

سپس این نیروها را بر حسب شدتشان از 1تا3 رتبه بندی می کند و یک 1 را به عنوان قوی ترین نیرو در نظر می گیرد . اینک مددجو می تواند تصمیم به تقویت نیروهای مثبت و تضعیف نیروهای منفی بگیرد . اگر در انتخاب این مراحل مشکلی وجود داشته باشد ، هر یک از اهداف بررسی و مقایسه
 می گردد . استفاده از این مدل را برای نمونه مشاوران اعتیاد زمانی که جوانان تصمیم به استعمال مواد مخدر می گیرند ، سودمند می دانند .

مشکل : افزایش وزن ، مشکلات تندرستی و سلامت

هدف : کاهش 2 کیلو گرم وزن در یک ماه (4 هفته )

نیروهای مثبت +

رتبه

نیروهای منفی -

رتبه

همسرم می خواهد من لاغر شوم

1

از گرفتن رژیم غذایی متنفرم

1

لباسهایم اندازه ام می شوند

1

2 کیلو در ماه بسیار زیاد است

1

برای سلامتی من مفید است

2

به جای غذا خوردن سیگار می کشم

2

بر طول عمر می افزاید

3

از غذاهای کم کالری بی اطلاعم

2

کمتر خسته می شوم

3

غذاهای سنگین دوست دارم

3

 

                            نقطه توازن نیروها

شکل یک : تشریح بررسی میدان نیرو

فهرست زیر ، خلاصه ای از مراحل حل مسئله است :

1-با مددجو رابطه برقرار کنید و شرایط زندگی روزمره او را دریابید .

2-به بیان مشکل ، ارزیابی شرایط مکانی و زمانی و تعیین هدف بپردازید .

3-پیشنهادها را بیان و کشف نمایید .

4-به گردآوری اطلاعات بپردازید .

5-موارد کاربرد پیشنهادات و اطلاعات جدید را بیابید .

6-ارزش ها را مشخص کنید .

7-اهداف ، پیشنهادات ، ریسک ها و نتایج را مجدداٌ بررسی کنید

8-تصمیم بگیرید که از میان پیشنهادها چه طرحی را اجرا کنید .

9-فرآیند و نتایج حاصله را ارزیابی کنید .

10-نتایج را به موقعیت های دیگر نیز تعمیم دهید .

 

مهارتهای شهودی حل مسئله

بسیاری از مسائل روزمره با الگوی منطقی و خطی مذکور منطبق نیستند ، از این رو اشخاص باید از درک مستقیم خود پیروی نمایند ، ادراکات شهودی عبارتند از : احساسات جسمی مبهم ، احساس وقوع امری در آینده که جنبه منطقی نداشته باشد ، آگاهی از احساسات ناشی از صحیح یا غلط بودن راه حل مسئله . عده ای از افراد به ادراکات شهودی خود اطمنیان نمی کنند ، زیرا آنها در مقایسه با (منطق متقن ) و اطلاعات شناختی بسیار (ضعیف ) هستند . به نظر میرسد ادراکات شهودی با مذهب در ارتباط هستند . اما حقیقت این است که روش های شهودی شناخت و حل مسائل انسانی ، به اندازه تاریخ بشری قدمت دارند . مسئله این نیست که از روش های منطقی یا شهودی استفاده کنیم ، بلکه باید دانست تحت چه شرایطی هر یک از آنها بهترین روش است ، اغلب در برخی موقعیت ها نظیر زمان خرید خانه هر دوی آنها نیاز هستند ، باید (احساس کنیم ) که تصمیم صحیحی گرفته ایم اما دانستن این نکته که در خانه نکات فنی و بهداشتی رعایت شده است یا نه ، حائز اهمیت است . ادراک شهودی اغلب از اطلاعات و منطق ناشی می شود ، این اطلاعات و ادراکات از کسب اطلاعات شروع شده و در نهایت به درک و تجربه ناگهانی منجر می شود .

پژوهش به عمل آمده توسط لارنس (1983) و گزارش هپنر(1990) ، حاکی از آن است که تصمیمات قضات اغلب بر پایه ادراکات شهودی برای بسیاری از مددکاران ، روشی برای شناخت است ، یعنی آنها از ادراکات خود بهره می گیرند ، بدون آنکه واقعاً بدانند چگونه به آن دست یافته اند .

از نکات مهم در استفاده از روش حل مسئله شهودی ، ادراک سلسله مراتب مشکل است ، بدین معنی که مددجویان باید معتقد باشند که تجارب گذشته آنها منبع مهم بینش های شهودی است . علاوه بر آن باید یاد بگیرند به تجارب کنونی ، به ویژه پیامهای جسمانی خود اعتماد کنند . نگرش باز نسبت به تجربه از اینکه تجارب گذشته فرد ، مانعی بر سر راه اندیشه و تغییر خلاق ایجاد کند جلوگیری
 می نماید . در نظر گرفتن مشکلات به عنوان چالش ها و نه مصائب ، جنبه دیگری از سلسله مراتب مشکلات است که آنها را باید جزء لاینفک زندگی فرض نمود و همانگونه که معتقدیم در نهایت به راه حل هایی خواهیم رسید ، برخی از مشکلات را باید مجدداً تعریف نمود . برای نمونه پس از وقوع تصادف ، فرد معلول می گوید : ( آیا این تاسف انگیز نیست ؟ چرا این حادثه برای من رخ داد ؟) در اینجا مددجو ممکن است نیاز به بازسازی شناختی داشته باشد . مددجو برای آمادگی به منظور حل مسئله به طور شهودی نیاز به بازسازی واکنش بالا به چیزی شبیه این جملات دارد : (دوباره دارم اینکار را ترک می کنم ، من این شرایط را انتخاب نکرده ام ، اما این مبارزه ای عظیم برای من است ، باید به خود اعتماد بیشتری داشته باشم تا این مشکل را حل کنم . می دانم که می توانم از پس حل این مشکل برآیم . )

دومین مرحله ، آگاهی کامل فرد ، از همه جوانب مشکل است . این مرحله به معنای تمایل شدید و ماجراجویانه جستجوی راه حل نیست بلکه به مفهوم جمع آوری اطلاعات لازم ، یادگیری تجارب گذشته و بهره گیری از توصیه های دیگران است . این مرحله ، زمان پرسیدن بسیاری از سوالات است .

سومین مهارت مورد نیاز ، ایجاد آرامش است . این حالت به دریافت و پذیرش عقاید ، اداراکات و
بینش ها منتهی می شود . همچنین در این حالت ، آگاهی به احساسات و حالات جسمانی بیشتر 
است . [2]

دوره کمون از مرحله شهودی مسئله است . این دوره مستلزم تلاش فعالانه یا حالت غیر فعال نیست . بلکه فرآیند شکل بخشیدن به ادراکات ، تجلی عقاید و کشف ادراکات جدید است . مددجو به طور مداوم می بیند ، و احساس می کند . پیرسینگ (1974) در کتاب خود تحت عنوان (زن و هنر مراقبت از موتورسیکلت ) [3] بر لزوم تامل در رابطه تنگاتنگ میان اجزاء با یکدیگر تاکید می ورزد . این حالت به رهایی از عقاید کهنه درباره آنچه ممکن است غلط باشد کمک و از راه حل های آنی پیشگیری می کند . دوره کمون به مددجو این فرصت را می دهد ، اطلاعات یا روش های جدید را بپذیرد ، به تبیین مجدد مشکلات بپردازد و اطمینان حاصل نماید که سوال مناسبی پرسیده است .

تمرکز بر تجارب جسمانی ، اغلب به فرآیند شهودی کمک می نماید ، مرحله اول آگاهی از حالات بدن ، برای مثال آرامش یا استراحت است . سپس احساسات تجربه شده مانند ترس ، ناراحتی یا خشم بیان می شوند . مرحله سوم تمرکز به احساسات جسمانی به منظور دریافت احساس صریح نسبت به مسئله است . فرد به آرامی از خود می پرسد این احساسات در مورد چه چیزی رخ می دهند و این امر منجر به تجربه ای (ناگهانی ) [4]می گردد که به عنوان تصورات یا عقاید مبهم ابراز می شوند . تداوم دریافت و تمرکز یا ( توجه کردن ) به حالات جسمی ، غالباً موجب شکل گرفتن راه حل می شود . در مثال خرید خانه در گفتارهای قبلی ، فرد ممکن است احساس ناخوشایندی درباره ریسک کردن ، تجربه کند که به آن تنش جسمانی نیز می گویند . خریدار می گوید ( احساس خوبی در مورد آن ندارم ) .

مرحله ای بالاتر بروید . در این مثال خریدار در بررسی مجدد خرید خانه هوشیارانه عمل می کند یا آن را به تعویق می اندازد تا زمانی که تجربه ناگهانی به وقوع بپیوندد و این تجربه همان آگاهی از آسایش و استراحت نسبت به مشکل است .

خیال پردازی یکی از ابزارهای مهم در حل مسئله شهودی است . فرضیه اساسی در اینجا آن است که اشخاص راه حلهای بالقوه ای برای مسائل ، در فطرت خود دارند ، وظیفه ما دستیابی به این راه حل ها است . روش تمرکز تجربه ای یک راه حل و خیال پردازی یا تصور راه حل های دیگرند . نمادها و 
آیین ها سرچشمه غنی چنین تفکراتی هستند . برای نمونه ، پیرمردی را تصویر کنید که تکه کاغذی را که پیغامی روی آن نوشته شده است ، به شما می دهد . حتی اگر پیامها سری و نمادین باشند ، باز نشان دهنده عمل مناسبی هستند و فرد می تواند اطمینان داشته باشد که این پیامها از خرد یک انسان دانا تراوش کرده است . اغلب به دوره کمون نیاز است تا بتوان بینش صحیحی از این پیامها به دست آورد . در نهایت ، عمل آن چیزی است که همه مددکاران در حل مشکل باید به آن توجه کنند و این زمانی تحقق می یابد که مددجو آگاهانه مصمم به عمل بوده یا حتی الزامی به انجام دادن آن کار نداشته باشد ، تحت آموزش های مددکار ، مددجو می تواند ترکیبی از روش های حل مسئله منطقی و شهودی را به منظور دستیابی به مناسب ترین راه حل به کار گیرد .

دستورالعمل اساسی برای حل مسئله شهودی عبارتند از :

1-خصوصیات لازم برای حل مشکل ، شامل آمادگی ، اعتماد ، اطمینان ، چالش و آزادی در بیان عقاید را فرا بگیرید .

2-از جوانب مختلف مشکل اطلاع دقیقی کسب نمایید .

3-با گشاده رویی عقاید جدید را بپذیرید .

4-برای دریافت عقاید جدید ، بینش مجدد مشکل و طرح سوالات صحیح ، به لزوم تامل در دوره کمون تاکید ورزید .

5-بر تجربیات جسمانی و احساسات ناشی از تجلی خرد ، تمرکز کنید .

6-از قوه تصور برای اطلاع از راه حل های ممکن استفاده کنید .

7-از مرحله آگاهی مراحل به قصد تعهد و عمل حرکت کنید .

 منابع و مآخذ : -

1-لورنس ام . برامر (1990) . مراحل و مهارتهای مددکاری . ترجمه دکتر پروانه کارکیا . تهران : سازمان مطالعه و تدوین کتب علوم انسانی دانشگاهها (سمت ) ، 1377

2-    JACOBSON,E . (1938) .Progresive relaxation . 2nded . Chicago : The university of Chicago press .

3-    PIRSIG,R.(1974) . Aen and the art of motorcyclemaintenance.new york: William morrow

 

آفتاب ایرونی را از اینجا دنبال کنید:

FEED


 
به کار گیری مفاهیم قدیمی در مدیریت مدرن
ساعت ۸:٥۱ ‎ق.ظ روز ۱۳٩٢/٦/٢۳  کلمات کلیدی: مدیریت ، تفکر ، منابع انسانی ، پیشرفت

ا توجه به مطالب گفته شده این سوال مطرح می‌شود که آیا اهمیتی دارد که در زمان حال از کلماتی با مفهوم قدیمی استفاده کنیم؟
مسلما مهم است. در آغاز عصر استخراج معادن و تولیدات صنعتی، صاحبان کارخانه‌ها نسبت به کارگرانشان مانند ماشین‌آلات کارخانه خود حس مالکیت داشتند. در آن دوره، «مدیریت» به مفهوم استفاده از کارگران به عنوان ابزارهایی برای دستیابی به منافع شخصی مدیران بود. در آن زمان صاحبان کارخانه‌ها و مدیران، خود را صاحبان قدرت و بالاتر از مردم زیردست خود می‌دانستند. به عبارت دیگر، مدیریت روندی بود که همواره با حق قدرت و برتری نسبت به زیردستان همراه بود. متاسفانه زیربنای برخی از مفاهیم مدیریتی که امروزه استفاده می‌کنیم بر همین مبنا قرار دارد؛ مبنایی که در دنیای مدرن کاربرد ندارد. به عبارت دیگر، قدرتی که در گذشته برای صاحبان و مدیران صنایع بزرگ وجود داشت، امروزه بسیار محدود شده و ارزش‌های اجتماعی به گونه‌ای تغییر کرده که دستیابی به موفقیت سازمانی، فقط از طریق ایجاد کار گروهی و همکاری میان افراد ممکن می‌شود. به نظر می‌رسد که این موضوع باید با تغییر در برداشت‌ها از مفاهیم مدیریتی همراه باشد و اگر این اتفاق نیفتد ما با دنیای کاری مدرنی رو به رو هستیم که نیازمند تعاون و همکاری برای رسیدن به اهدافش است، اما هنوز از متدهای مدیریتی مبتنی بر احساس قدرت و مالکیت یک شخص بر سایرین تبعیت می‌کند.

مدیریت، کلمه‌‌‌ای که نیاز به تغییر مفهوم دارد 
در متدهای مدیریتی منسوخ با تفکراتی مانند موارد زیر روبه‌رو هستیم: 

  •  من به عنون مدیر کارهای زیادی دارم، اما وقت کافی برای انجام همه آنها را ندارم.
  • زمان من به عنوان یک مدیر، نسبت به زمان کارمندانم با ارزش‌تر است چون من می‌توانم در آن زمان پول بیشتری کسب کنم. البته متاسفانه این طرز فکر در مدیریت امروزه نیز رایج است که انعکاس سبک مدیریتی قدیمی در میان مدیران امروز محسوب می‌شود و باید اصلاح شود.
  •  من به عنوان مدیر، مالک کارمندان خود هستم پس آنها باید بخشی از وظایف من را که مایل به انجام آنها نیستم، انجام دهند.
  •  وقتی من به عنوان مدیر کاری را بر عهده کارمندم قرار می‌دهم که مورد علاقه او نیست، وی هیچ اختیاری در تغییر آن ندارد و موظف است آن‌ را بی‌چون و چرا انجام دهد.
  • اگرچه این شیوه‌ها در زمان قدیم موثر واقع می‌شدند، اما مدیران با به‌کارگیری آنها در دنیای مدرن بیشتر منافع خود را از دست می‌دهند.


مدیریت مدرن باید متفاوت باشد
مدیریت در جوامع امروزی باید متفاوت با گذشته باشد تا مدیران بتوانند به نتایج مطلوب خود برسند، البته منظور از این تفاوت‌ها بی‌طرفی مدیران، کیفیت ظاهری و دموکراسی در محیط کار نیست، بلکه منظور ایجاد این طرز فکر در مدیران است که حس مالکیت نسبت به کارگران و توقع تبعیت مطلق آنها، در مدیریت مدرن کارآمد نیست. مدیران باید رسیدن به اهداف سازمان خود را مورد نظر قرار دهند و برای رسیدن به آنها مناسب‌ترین شیوه‌ها را به کار بگیرند. 
جالب این است که به محض تغییر دادن طرز فکر خود و به کار گیری شیوه مدیریتی مبتنی بر همکاری و تعاون، آثار مثبت آن‌ را مشاهده می‌کنید. برای مثال این شیوه مدیریتی راهی می‌شود برای: 

  •  افزایش مهارت کارمندان بدون صرف هزینه یا با هزینه اندک؛
  •  هدایت کارمندان به سمت افزایش بهره‌وری خود؛
  •  مشاهده تاثیر کار گروهی بر افزایش مرتبه سازمان؛
  •  بهینه شدن زمان مدیر برای انجام همه وظایف خود؛
  •  آماده شدن کارمندان برای انجام کارهای سطح بالاتر و ارتقای یافتن توانایی‌های آنها؛
  •  افزایش تعهد شغلی در کارمندان

این شیوه مدیریت در دنیای کار مدرن، روشی است برای افزایش منابع انسانی ماهر و استفاده از آنها به منظور افزایش همزمان منافع سازمان و کارمندان. 

شعار، همیشه ثابت است؟ 
در میان مدیران به صورت ناخودآگاه نوعی تفکر موروثی وجود دارد. تقریبا همه افرادی که مسیر پیشرفت شغلی را طی کرده و به مرحله مدیریت رسیده‌اند، برخی عقاید قدیمی را با خود به همراه دارند. 
آنها به طور ناخودآگاه به‌گونه‌ای مدیریت می‌کنند که قبلا همان‌گونه مورد مدیریت قرار گرفته‌اند. به همین دلیل است که برخی اجزا مدیریت رایج در دنیای امروز بر پایه تفکرات قدیمی هستند؛ تفکراتی که در چارچوب مدیریت مدرن ارزشی ندارند، ولی به دلیل ذکر شده همچنان مورد استفاده قرار می‌گیرند. 
کلام آخر اینکه هدف از آموزش مدیریت، تحت تأثیر قرار دادن مدیران آینده برای کنار گذاشتن تکنیک‌های مدیریتی سنتی است. یعنی همگام با تغییراتی که با گذشت زمان در همه اشیای پیرامون ما رخ می‌دهد، متدهای مدیریتی نیز باید تغییر کنند. 
نکته مهم این است که در جریان این آموزش‌ها به مدیران کمک شود تا بتوانند پنهانی‌ترین عقاید مدیریتی خود را که به طور ناخودآگاه از مدیران گذشته خود به ارث برده‌اند و مانع موفقیت آنها در دنیای امروزی است، بیابند و با تکنیک‌های جدید مدیریتی که به آنها آموزش داده می‌شود، جایگزین کنند.


منبع: The Work911.com Supersite  و مترجم: نفیسه هاشم‌خانی 


 
9 توصیه از پیشتازان بازاریابی دنیا
ساعت ۸:۱٩ ‎ق.ظ روز ۱۳٩٢/٦/٢۳  کلمات کلیدی: تبلیغات ، برند ، خلاقیت ، بازاریابی

بازاریابان موفق معمولا از روش ها و شیوه های خاصی برای نفوذ در بازار استفاده می کنند. برخی از این روش ها نشأت گرفته از استعدادهای ذاتی این افراد است و برخی به صورت اکتسابی و به مرور زمان به عادات این افراد تبدیل می شود. هر یک از سبک خاصی برای تشخیص نیاز مشتری و نحوه برآورده ساختن آن استفاده می کنند.

به گزارش برترینها به نقل از روزنامه کسب وکار مجله Enterpreneur در شماره اخیر خود این موضوع را بررسی کرده و توصیه های این افراد را از زبان خودشان بیان می کند.

 

1- جیسون فالز، کافه پرس

من ذاتا به مردم و آنچه باعث می شود خرید کنند یا از یک برند حمایت کنند علاقه دارم. به نظر من، بازاریابی فقط فروختن نیست بلکه پرورش یک مخاطب از دوستان علاقمند و پرشور است که هر دو با هم و برای شما وارد معامله می شوند. این یک مفهوم آرمانی اما دست یافتنی است.

 

2- جان جانتسیچ، داکت تیپ مارکتینگ

من به «کنجکاوی» به عنوان قدرت فوق العاده خود نگاه می کنم. من باید بدانم هر چیزی چطور کار می کند و چرا. این ویژگی من بعضی اوقات همسرم را عصبانی می کند اما باعث می شود چیزهای جدید را تجربه کنم، راجع به مسائل غیرمرتبط با بازاریابی مطالعه کنم و فراتر از آنچه آشکار است، فکر کنم. اینها باعث می شوند که بازاریاب بهتری باشم یا حداقل ارزش بیشتری را به جامعه ارائه دهم.

 

3- جیم جوزف، کوهن اندولف

من یک مشاهده گر هستم. من دایما فعالیت برندها در بازار را مشاهده می کنم. این نه تنها محتوی وبلاگ من را تامین می کند بلکه خلاقیت من را بیشتر می کند.

4- اریک سیو، اریک اویسو

من خیلی سمج هستم. اینکه برای هر چیزی در زندزگی سماجت به خرج دهید فوق العاده مفید است اما خیلی وقت ها با شکست مواجه می شوید.

خیلی از چیزهایی را کهب رای بار اول امتحان می کنید درک نخواهید کرد اما هیچ کدام مهم نیست چون شما می دانید که پافشاری شما را به جایگاه مورد نظرتان می رساند.

 

5- دی جی والدو

من به خود یادآوری می کنم که هیچ کس از بازاریابی نمرده! بازاریاب ها دکتر نیستند. ما در جایگاهی نیستیم که زندگی افراد در دستمان باشد. ما به کسب و کارها کمک می کنیم که با مشکلاتشان کنار بیایند، هزینه ها را کاهش دهند و سود بیشتری کسب کنند.

توصیه من این است: خوش بگذرانید، لبخند بزنید، بخنهدید، برقصید، لذت ببرید، انسان باشید، انرژی مثبت مسری است، آن را به دیگران سرایت بدهید.

 

6- کارن للند، گروه بازاریابی استرلینگ

من خود رامتقاعد می کنم که هر کسی، برای همکاری مناسب نیست. این موجب می شود از اتلاف زمان بیش از حد برای مجاب کردن دیگران جهت همکاری اجتناب کنم. به جای آن به دنبال ارتباطات آشکار می گردم. این باعث به وجود آمدن شادترین و موفق ترین ارتباطات با مشتری در بلندمدت خواهد شد.

 

7- پیترشانکمن، شانکمنهونیگ

من از استعداد ذاتی در شاد کردن مردم برخوردارم. این همان چیزی است که همیشه باعث می شد دلقک کلاس باشم اما در بزرگسالی به من کمک می کند. می توانم تشخیص دهم یک نفر به چه نیاز دارد و چطور نیاز او را برطرف کنم. شما زمانی می توانیدن به راحتی با افراد وارد معامله شوید که اعتماد آنها را جلب و خنده را به لبانشان بیاورید.

 

8- جانالورد بیگ دُر

من زمانی را برای ملاقات با موسسان استارت آپ ها اختصاص می دهم. ممکن است مشغله ما خیلی زیاد باشد ولی در هفته حداقل زمان های کوتاهی برای خوردن قهوه یا یک گپ کوتاه حضوری یا از طریق ایمیل پیدا می شود. آنها معمولا درگیر مسائل جدید بازار هستند که این موضوع سرچشمه خلاقیت شما خواهد بود.

 

9- جیسن دمرس، اودینس بلوم

من بدون واهمه دست به اقدام می زنم. وقتی می دانم چه کار کنم وقت را تلف نمی کنم و در تصمیم گیری هایم اعتماد به نفس دارم. به نظرم اگر بتوانیم به عذر و بهانه ها و ترس هایمان غلبه کنیم به انسان های مفیدتری تبدیل خواهیم شد.

بازپخش: شارا 

منبع: کافه تبلیغات ، منبع اصلی: توصیه های برترین های دنیای بازاریابی در شماره اخیر نشریه انترپرنر


 
نخستین کتاب استانداردهای روابط عمومی منتشر شد
ساعت ۸:۱۳ ‎ق.ظ روز ۱۳٩٢/٦/٢۳  کلمات کلیدی: روابط عمومى ، مجله، کتاب، خبرنامه

کتاب استانداردهای روابط عمومی تالیف دکتر احمد یحیایی ایله ای و با مدیریت محمد جشنی از سویانتشارات کارگزار روابط عمومی به بازار کتاب عرضه شده است.
 این کتاب در دو بخش
 فنون و فعالیت های روابط عمومی و اصول مدیریت روابط عمومی تدوین شده است.

نخستین کتاب استانداردهای روابط عمومی منتشر شدمفهوم سازی فعالیت های روابط عمومی، ترسیم گردش کار در حوزه های مختلف روابط عمومی و تدوین اقدامات کلیدی در فعالیت های روابط عمومی  از جمله اهداف تدوین این کتاب می باشد و برای دستیابی به این اهداف ابتدا طی جلساتی متعدد با کارشناسان روابط عمومی، فعالیت های اولویت دار روابط عمومی شناسایی و پس از آن با استفاده از منابع و مستندات، متن استاندارد نگارش شد و در مرحله نهایی صحه گذاری توسط مشاوران علمی حامدرضا اسماعیلی، حسین امامی، مهدی باقریان، قربانعلی تنگ شیر، سیدشهاب سیدمحسنی، میرمحمود سجادی، علی فروزفر، هادی کمرئی، محمود مختاریان و امیرمسعود مظاهری انجام گرفت.
این کتاب، از معدود کتاب هایی است که رویکردی صرفاً کاربردی داشته و با شناسایی انواع فنون وفعالیت های موردنیاز روابط عمومی ها، فرآیند و چک لیست کاری و نمودار فرآیندی هر فعالیت تبیین و ترسیم شده و می توان گفت کتابی است که حتی برای کسانی که تاکنون تجربه کار و فعالیت در واحد روابط عمومی را نداشته می  توانند با به کار گرفتن فرآیند کاری که برای هر فعالیت تعریف شده آن تکنیک را به راحتی و با کیفیت خوب در سازمان شان اجرا و پیاده سازی نمایند و به نوعی می توان گفت یک کتاب راهنمای کار و فعالیت درحوزه روابط عمومی محسوب می گردد.

استانداردهای روابط عمومی/ مولف: دکتر احمد یحیایی ایله ای/ناشر: کارگزار روابط عمومی؛ چاپ اولتابستان 1392/قطع رحلی/قیمت:20 هزار تومان/456 صفحه


 
آموزش مهارت‌های مردمی, چطور فردی محبوب باشید؟
ساعت ۸:٠٥ ‎ق.ظ روز ۱۳٩٢/٦/٢۳  کلمات کلیدی: soft skill

افراد محبوب چه وجه اشتراکی دارند؟ همه آنها یکجور لباس می‌پوشند؟ یک مدل مو دارند؟ یک سبک صحبت می‌کنند؟ مطمئناً نه! آدمهای محبوب همه جای دنیا هستند و از موقعیت اجتماعی‌شان در مدرسه، محل‌کار و هر جای دیگری که می‌روند لذت می‌برند. آنها ظاهر یکسان یا رفتارهای یکجور ندارند اما یک خصوصیت در همه آنها مشترک است: مهارت‌های مردمی. شاید ذاتاً اینطور هستند یا از اعضای خانواده‌شان یاد گرفته‌اند اما به هر طریقی، مهم این است که این مهارت‌ها را دارند و شاید شما فکر کنید که فاقد آنها هستید. امروز می‌خواهیم به شما آموزش دهیم که چطور مهارت‌های مردمی خود را تقویت کنید و کم‌کم به فردی محبوب تبدیل شوید!



 
سومین برنامه پاکسازی مشارکتی جنگل
ساعت ۱٢:٠۳ ‎ب.ظ روز ۱۳٩٢/٦/٢۱  کلمات کلیدی:


به اطلاع می رساند سومین برنامه پاکسازی مشارکتی جنگل در روز جمعه 22 شهریورماه جاری به طور همزمان در 11 استان کشور و با مشارکت جوامع بومی جنگل نشین، سازمانهای غیر دولتی زیست محیطی و دستگاههای مرتبط دولتی برگزار می شود....
http://iranngonews.persianblog.ir/post/1279


 
چگونه شناخت بهتری از افراد داشته باشیم
ساعت ۱٠:٥٧ ‎ق.ظ روز ۱۳٩٢/٦/٢۱  کلمات کلیدی: روانشناسی ، کسب و کار ، شخصیت ، مهارت

چه در کسب و کار و چه در زندگی، مهم‌ترین انتخاب‌های ما به انسان‌ها ارتباط پیدامی‌کند.
اما با این وجود، قضاوت درباره افراد کار آسانی نیست. چگونه می‌توانیم قضاوت اولیه خود را درباره افراد بهبود بخشیم و از استخدام افراد نامناسب پیشگیری کنیم و درعین حال فرصت رشد بهتری را برای افراد لایق فراهم کنیم.
آسان‌ترین راه این است که به ویژگی‌های  اکتسابی افراد توجه کنیم، مثل تحصیلات دانشگاهی، سرمایه شخصی، موقعیت اجتماعی یا عناوین شغلی. در عین حال، شبکه‌های اجتماعی نیز ابعاد بیشتری از شخصیت فرد را برای ما روشن می‌کنند.
اما این عوامل و نشانه‌های خارجی تنها بخش کوچکی از شخصیت فرد را روشن می‌کنند، البته داشتن این شناخت لازم است اما کافی نیست. برای شناخت افراد لازم است جزئیات بیشتری را درباره آنها بدانیم که ابعاد شخصیت آنها را برای ما روشن‌تر کند. مهارت با آموزش به دست می‌آید، اما شخصیت و رفتار و منش، به طور کامل با آموزش قابل حصول نیست. 
قضاوت درباره ابعاد خارجی و مهارت افراد اغلب هدفمند است و روش خاص خود را دارد. اما ارزیابی ویژگی‌های جزئی‌تر افراد مانند نیات یا رفتار و منش آنها بسیار بسیار مشکل‌تر است و نیاز به ارتباط تک به تک، گوش دادن فعال و مشاهده دقیق دارد. به همین خاطر، بهتر است یک مصاحبه کاری را بیشتر یک ارزیابی رفتاری در نظر بگیریم تا یک جلسه پرسش و پاسخ درباره مهارت‌ها.


 
هفت خوان روابط عمومی انتها ندارد؟
ساعت ۱٠:٤٧ ‎ب.ظ روز ۱۳٩٢/٦/۱٥  کلمات کلیدی: مدیریت ، روابط عمومى ، موفقیت ، جامعه

سریال کلیشه ای نهاد روابط عمومی در چارت اداری کنونی الزاماً می باید از نو، نوشته، تدوین و تنظیم شود.
واژه ها و عناوین اطلاع رسانی، پاسخگویی به ارباب رجوع، ایجاد پل ارتباطی افکار عمومی و... در نگاه سنتی رایج مدیریت کنونی دستگاه ها و مراکز مختلف در موقعیت درون سازمانی محصور شده اند. این حالت در عصر حاضر که به عصر انفجار اطلاعات نامگذاری شده جوابگوی صریح، شفاف و قانع کننده نیست.
متاسفانه سیستم اطلاع رسانی و به تبع آن روابط عمومی در کشورمان هنوز به جایگاه مطلوب خود نرسیده است. برخی مدیران روابط عمومی همچنان به خواست و نیازهای درون سازمانی و برون سازمانی و توقعات عمومی درباره سازمان متبوع خود وقعی نمی نهند.
اما در همین وضعیت نیز بسیار دیده و شنیده ایم که هستند روابط عمومی هایی که کرامت و حرمت و حق ارباب رجوع و رسانه ها را به هفت خوان بوروکراسی سازمانی سوق نمی دهند بلکه با صمیمیت و سرعت عمل، پاسخگوی کارساز و درخور توجه نسبت به مراجعه کنندگان و از جمله مطبوعات هستند.
مدیر کل روابط عمومی یک شرکت دولتی در پاسخ به خبرنگاری که تلفنی با وی تماس می گیرد و چند تا سؤال خود را در میان می گذارد، می گوید: «ما تنها خبرهای مان را به خبرنگار معرفی شده می دهیم و تنها با او همکاری و گفت وگو می کنیم....!» این نگاه مدیر کل یک روابط عمومی است که می خواهد درباره عملکرد سازمان یا نهاد متبوع خود به جامعه و افکار عمومی اطلاع رسانی کند و اما او حتی این تشخیص را برنمی تابد که کار حوزه مسئولیت پذیری اش چه تعاریفی دارد و حتی تفاوت بین خبر و گزارش خبری را نمی شناسد. آیا انتظار است که در درون سازمانی با چنین نمونه مدیرانی، گردش کار اطلاع رسانی به شکل تخصصی، شفاف و درست، صورت گیرد؟ این گونه مدیران در برخی حوزه های روابط عمومی ها شاید حواسشان بیشتر به میز و مسند است و محور فکرشان عبور تنها سازمان متبوع خود از پل «ارتباط» است نه پل «عمومی».


 
کتاب مدیریت استراتژیک برند
ساعت ٤:٠٤ ‎ب.ظ روز ۱۳٩٢/٦/۱۳  کلمات کلیدی: مدیریت ، استراتژی ، برند ، معرفی یک کتاب
امروزه یکی از با ارزش‌ترین دارایی‌های بسیاری از شرکت‌ها برندهای محصولات و خدمات آن‌هاست.

کتاب مدیریت استراتژیک برند که به آن لقب «انجیل برند» داده‌اند، کمک می‌کند تا درک عمیق‌تری از اهداف اصلی برندسازی به دست آورید. یکی از ضروریات مدیریت ارشد هر سازمان ایجاد برندهای قدرتمندی است که ضمن عمل به وعده‌ها، قدرت و توانمندی خود را در طول زمان ارتقا دهند.

معرفی چشم‌اندازهای نوین در مدیریت برند، شناسایی و تثبیت جایگاه و ارزش‌های برند، برنامه‌ریزی و پیاده‌سازی برنامه‌های بازاریابی برند، از بخش‌های این کتاب هستند.

تأکید اصلی این کتاب بر درک اصول روان شناختی در سطوح فردی و سازمانی برای بهینه سازی تصمیم‌گیری در خصوص برندها، با تشریح بسیاری از مفاهیم به روز در حوزه‌ی مدیریت استراتژیک برند به طور عملی به همراه مثال‌های فراوان می‌باشد.

کتاب مدیریت استراتژیک برند نوشته کوین لین کلر ترجمه عطیه بطحایی در بهار 1391 در قطع وزیری توسط انتشارات سیته منتشر شده است. چاپ دوم کتاب به قیمت 18000 توماندر بازار موجود می‌باشد.

آفتاب ایرونی را از اینجا دنبال کنید:

FEED