آفتاب ایرونی

این وب لاگ با هدف ایجاد مرکزیتی برای اطلاع رسانی و ایجاد ارتباط در محیط مجازی برای مدیران،مشاوران، متخصصین و پژوهشگران جهت هم افزایی و اثر گزاری در این حوزه مدیریت ایجاد شده است.و شامل یادداشت های از مدیریت فناوری اطلاعات، بانکداری، مدیریت اجرایی،مدیریت استراتژی، مدیریت برند، مدیریت روابط عمومی،مدیریت دانش، تعالی سازمانی، بهره وری، کارآفرینی، روانشانسی، اجتماعی و خانواده می باشد. و آفتاب ایرونی اشاره به اندیشه و قدرت مدیران و متخصصین ایرانی دارد.

قدرت نهفته در آساناها

"هیچ کس قدرت آساناها را نمی داند"
این جمله گفته ی سوامی ویشنودواناندا است که به‌مناسبت بزرگداشت یوگا با احترامی ویژه ایراد نمود. یوگا به نقوص موجودیت بشر از جمله تألم و جهل اشاره کرده و راه‌حل‌های عملی را برای دست‌یابی به شادی و خرد با بکار بردن قوانین طبیعی پیشنهاد می دهد. 
این قوانین در تمام سلول‌های بدن ما انسان‌ها و در پیش زمینه هر فکری که از ذهن می‌گذرانیم نهفته است، در این مقاله به سه فرآیند قدرتمند اشاره می‌کنیم که با تمرین آساناها در هر انسانی فعال می گردد.

به جریان‌انداختن انرژی حیاتی
افزایش انرژی حیاتی یا پرانا، اصلی‌ترین انگیزه‌ی هر فرد برای تمرین آساناهاست. زمانی‌که در یکی از حالات یوگا توقف می کنید، در بخش های خاصی از بدن فشار به‌وجود می آید که این فشار نقطه تلاقی مریدین ها می‌باشد، خواه این فشار بین جسم و تشک یوگا یا بر مفاصل و ماهیچه ها باشد، با دقت توجه کنید زمانی‌که از حالت(آسانا)خارج می‌شوید چه اتفاقی می افتد. زمانی‌که وضعیت جسد را انجام می دهید، قبل از انجام حالت بعدی کمی استراحت کنید، در این حالت است که افزایش جریان انرژی را در خود تجربه می کنید.
این تجربه، چیزی بیش از برخورداری از یک هوشیاری جسمی است، زمانی‌که از جسم خود فراتر می روید و مقاومت در برابر کشش جاذبه زمین را رها می کنید، در همین حین است که احساس سبکی و جریان انرژی آهنربایی را سر تا پا تجربه می کنید. این جریان انرژی، مستقل و متفاوت از ضربات اعصاب‌حسی و حرکتی است که در ماهیچه‌های شما جریان دارد.

جریان انرژی پرانا در هر آسانا مخصوص همان حالت است، هنگامی‌که یاد گرفتید در طول ریلکسیشن بعد از آسانا این جریان را بشناسید، سپس می توانید حتی در زمان انجام آسانا روی آن تمرکز کنید. زماینکه، پرانا آزاد می گردد، آنگاه می توانید از حالت خود خارج شده، برای مدتی استراحت کنید و دوباره آسانای بعدی را انجام دهید.به منظور کسب فواید انرژی موجود در آساناها، پیشنهاد می شود یک سیستم آموزشی را انتخاب و همان را حفظ کنید.
به گفته "سوامی شیواناندا" هرکس می بایست تعدادی از آساناها را انتخاب کند که با خلق وخو، ظرفیت، راحتی، آسودگی و نیازهای او سازگار باشد و هرگز آن را تغییر ندهد. با قاطعیت یکسری از آساناها را دنبال کنید به طور مثال: اگر امروز یکسری آسانا تمرین می کنید و برخی دیگر را فردا و پس فردا آنگاه از تمرینات خود نفع چندانی نمی‌برید.

نقش گوناس
یوگا، تناوب انرژی حیاتی را در سه بخش اصلی توصیف می کند، این گوناس ها یا "نفس طبیعت" که در تمام جهان به کار گرفته می شود و در برگیرنده ذهن و جسم است عبارتند از: ساتوا، راجاس و تاماس
ساتوا:
اموری هم‌چون پاکی، صداقت، صلح و آرامش، هماهنگی، تعادل، آگاهی، شادی، لذت، عشق، آرامش، سکوت، دانایی، دانش و هوش جزء این گروه قرار می‌گیرند.
راجاس:
کار و فعالیت، اشتیاق و علاقه شدید، هیجان و سراسیمگی، نگرانی، آرزو، عصبانیت، بی قراری، بدون فکر آماده کاری شدن و آشفتگی جزء گروه راجاس هستند.
تاماس:
تنبلی، خستگی، وهم و خیال، نادانی و جهالت، خواب آلودگی، وابستگی، وهم، افسردگی، کندی در انجام کارها، پریشانی و فساد اموری مرتبط با انرژی تاماس هستند.
هیچ کس برای مدت زمان طولانی در این سه حالت گوناس باقی نمی ماند و درست مثل شب(تاماس)، روز(راجاس)و طلوع و غروب خورشید(ساتوا) خودشان را در یک چرخه تکرار کرده و مدام خود را تغییر می دهند.
امروزه، نوع زندگی در شهرهای بزرگ با افزایش انرژی راجاس درگیر شده و حواس پنج‌گانه به طور دائمی با مناظر، صداها، عطرها و طعم های دلپذیر مورد هجوم قرار می گیرد. این هجوم بیش‌از‌اندازه سبب بروز آشفتگی‌هایی می‌شود که در پی خستگی های طولانی‌مدت یا تاماس به‌وجود می آید، بدین‌ترتیب سطح انرژی حیاتی کاهش یافته و ذهن نمی‌تواند روی هیچ موضوعی تمرکز کند.
در حالی که، فردی به‌طور مبهم به‌دنبال انرژی آرام بخش، خلاق، مثبت و روحیه آور ساتواست، جسم و ذهن او در انرژی های راجاس و تاماس محبوس خواهد ماند. یوگا به شما کمک می کند تا با افزایش ساتوا، وجود گوناس را در بدن تان متعادل کنید. هر زمان انرژی حیاتی در کلاس یوگا جریان می‌یابد، مانند چشیدن قطرات شهد، شیرین است که وارد دستگاه‌بدنی شما می شود. هنگامیکه تمرینات آسانا ادامه می یابد، مشاهده خواهید کرد که آساناها نه تنها انرژی زیادی به شما می دهند بلکه تعادل انرژی های گوناس را نیز افزایش می دهد.
برای مثال سه دقیقه حالت ایستادن روی شانه را تمرین کنید، نحوه تجربه این وضعیت به گونایی بستگی دارد که در آن لحظه بر فضا چیره شده است، اگر انرژی تاماس بیشتر باشد،‌ بدن احساس سنگینی کرده و ترجیح می‌دهید که از این حالت خارج شوید و زمان بیشتری را صرف ریلکسیشن کنید. اگر در خود حس راجاس داشته باشید، آنگاه بدنتان به جای ماندن در حالت سعی در خارج شدن از آن را دارد. در هر دو این وضعیت ها، نحوه تنفس‌تان به توقف در حالت کمک کرده و کشیدن دم های عمیق، به شما برای غلبه بر احساس خستگی حاصل از تاماس، انرژی کافی می دهد. همچنین، بازدم های طولانی و عمیق نیز به کنترل کشش های انقباضی ماهیچه ها که انرژی راجاس سبب به‌وجود‌آمدن آنها شده کمک شایانی می نماید.
ممکن است چنین تجربیاتی را در انجام دیگر آساناها از جمله ایستادن روی سر، گاوآهن، ماهی، خم به جلو در حالت نشسته و چرخش ستون فقرات نیز تجربه کنید. بعد از ریلکسیشن پایانی، انرژی گوناس متعادل شده و شما بهتر می-توانید تمرکز یا مدیتیشن(ساتوا)کنید، کارهای پرانرژی و دشوار (راجاس)انجام دهید و شب‌ها خواب عمیق(تاماس) داشته باشید. یک ویژگی مهم را باید در اینجا ذکر کنیم:
افزایش انرژی ساتوا در حین تمرینات آسانا و ماندن در این حالت بعد از پایان تمرینات، بیشتر به غذایی که قبل و بعد از تمرین می خورید بستگی دارد، مصرف گوشت و الکل، بوجود آورنده تاماس و محرک هایی مانند چای، قهوه، پیاز و سیر افزایش دهنده آن است.
خوردن غذاهای ساتویک و گیاهی،‌ بهترین روش برای متعادل نگه داشتن گوناس‌ها می باشد.

تمرکز و افکار مثبت
یکی از تمایلات و خواسته های طبیعی ذهن برتر اینست که یک انسان، فردی خوب و مثبت باشد. زمانیکه‌ عادات‌،گرایشات منفی و بد را به‌خوبی می شناسیم، تغییر آنها به سمت جنبه های مثبت برایمان بسیار مشکل خواهد شد.
در کتاب"راجایوگاسوترا" نوشته ی پاتانجلی به این پدیده با روش و دیدی بی‌طرفانه و کلی نگریسته شده است:
1- زمانی‌که امواج فکری آرام و خاموش هستند، فرد در طبیعت واقعی خود قرار دارد.
هرگاه دریاچه‌ آرام است، فرد به راحتی می تواند ته دریاچه را ببیند، به این ترتیب وقتیکه افکار و امواج فکری موجود در ذهن فروکش کرده و آرام می شوند، طبیعت واقعی فرد آشکار می ‌گردد، این طبیعت واقعی برای‌ همه یکسان بوده و خود را به‌شکل آرامش، عشق و سعادت نشان می دهد.
2- هنگامی‌که ذهن روی موضوعی تمرکز ندارد و آزاد است، فرد امواج فکری اش را می شناسد:
زمانی‌که امواج فکری شکل می‌گیرند فرد گرایش فوری به شناسایی آنها دارد، مخصوصاً هنگامیکه به اصطلاح ذهن در"اوقات آزاد" است و مجبور نیست بر موضوعی خاص تمرکز کند. در این وضعیت رها شدن از دست افکاری همچون: هوس، عصبانیت، نفرت و حسادت بسیار دشوار می باشد زیرا ذهن‌ تمرکز ندارد.
3- زمانی‌که افکار منفی و مضر، ذهن را آشفته می سازند:
باید با داشتن تفکرات مثبت به طور مداوم بر آنها غلبه کرد. این امر از طریق هوشیاری و تمرکز مداوم، جایگزین نمودن امواج فکری غیرسازنده با افکار مثبت امکان پذیر است.
آساناها بطور طبیعی وضعیت فرد را بهبود می‌ بخشند، ادغام درست آساناها با کشیدن نفس های آگاهانه وانجام ریلکسیشن به سرعت ذهن را در حالت تمرکز قرار می دهد. در حین انجام آساناها در کلاس، جو گروهی و دستورات معلم به سادگی ذهن را به سمت تمرکز هدایت می کند. شاید به همین دلیل است که تمرینات گروهی را به تمرین به صورت فردی در منزل ترجیح می دهیم. سعی کنید درسهایی را که در کلاس آموخته اید در منزل تمرین کنید و با نیروی جادویی آساناها که سبب تمرکز ذهن تان می شود ارتباط برقرار نمایید. هنگامیکه بطور عمیق خودتان را آرام می سازید، افکارتان به سبکی یک پر شده و بطور اعجاب انگیزی تبدیل به افکار مثبت می‌شوند.

منبع(*)
 آفتاب ایرونی را از اینجا دنبال کنید:  

FEED

+   سید محمد طباطبایی ; ٩:٠٢ ‎ق.ظ ; ۱۳٩۱/۱۱/٢٩