آفتاب ایرونی

این وب لاگ با هدف ایجاد مرکزیتی برای اطلاع رسانی و ایجاد ارتباط در محیط مجازی برای مدیران،مشاوران، متخصصین و پژوهشگران جهت هم افزایی و اثر گزاری در این حوزه مدیریت ایجاد شده است.و شامل یادداشت های از مدیریت فناوری اطلاعات، بانکداری، مدیریت اجرایی،مدیریت استراتژی، مدیریت برند، مدیریت روابط عمومی،مدیریت دانش، تعالی سازمانی، بهره وری، کارآفرینی، روانشانسی، اجتماعی و خانواده می باشد. و آفتاب ایرونی اشاره به اندیشه و قدرت مدیران و متخصصین ایرانی دارد.

تفکر استراتژیک

راهنمای مرحله به مرحله تفکر راهبردی (استراتژیک) برای موفقیت در کسب و کار

راهنمای مرحله به مرحله تفکر راهبردی (استراتژیک) برای موفقیت در کسب و کارها

گاهی در تجارب همکاری و مشاوره به شرکت‌های نوپا و کارآفرینان، متعجب می شدم که این شرکت‌ها و استارتاپ‌ها، اهمیت انجام درست برخی کارهای اساسی را فراموش می کنند و در نتیجه نمی توانند بر روی کار و هدف خود تمرکز کنند. انجام دادن تحقیق، تحلیل و تفکر به اندازه کافی در مورد کار یا ایده ای که قرار است انجام دهید موجب برتری و متفاوت شدن شما در میان رقبایتان خواهد شد، بر کسب و کارتان تمرکز و کنترل بهتری خواهید داشت و زندگی شخصی تان هم در توازن با کسب و کار قرار خواهد گرفت.
برای رسیدن به آن نگرش، ادامه مطلب را بخوانید.


داستان با شما و احتمالاً شریکتان شروع می شود. هر کاری انجام می دادید‪:‬ کًد می نوشتید، با سرمایه گذاران ملاقات می کردید، سطل زباله را خالی می کردید و نیمه شب پیتزا سفارش میدادید و ۲۴ ساعته با تلفن صحبت می کردید. حالا افراد دیگری این کارها را برایتان انجام میدهند و وقت این است که ‪”‬استراتژیک‪”‬ باشید!

هیچ سازمانی بدون بینشِ استراتژیکِ موثر و قابل اجرا، نمی تواند به موفقیت دست یابد. براستی باید گفت انسان، بدون اندیشیدن به آینده خود، خانواده و دوستان، هم تیمی ها و یا کسب و کار خویش، قادر به ادامه حیات و لذت بردن از زندگی نخواهد بود. بنابراین بینش استراتژیک، کلید شایستگی هر فرد در سازمان متبوعش خواهد بود.

به زبان ساده، کسی که استراتژیک میاندیشد یک برنامه مشخص و تایید شده برای آینده دارد. او می داند چگونه بینش ‪و دورنمایش را به یک برنامه عملی استراتژیک تبدیل کند به گونه ای که‬ در برابر تغییرها و رویدادهای پیشبینی نشده، کماکان قابل پیاده سازی باشد و پیشرفت برنامه را تضمین نماید.

اگر به هر دلیل، ذهنتان در برابر استراتژیک اندیشیدن مقاومت می کند، بدانید که تنها نیستید. هر رهبر، مدیر و یا سرگروهی تمایل دارد به رفع مشکلی که در برابرش است، بپردازد چون به نظر میآید در آن لحظه، از بقیه مشکلات مهم تر است! متاسفانه اگر به این کار ادامه دهید، سازمانتان را در معرض خطر بزرگی قرار داده اید. به عنوان مثال، اگر در هنگام رانندگی تمام توجه تان را فقط به دستانداز های جاده معطوف کنید، نه تنها مشاهده مناظر زیبای اطراف، بلکه علامتی که نزدیک شدن به پرتگاه و خطرات احتمالی را یادآوری می کند را نیز از دست خواهید داد.

اگر وقت زیادی را صرف رفع دشواری ها و مشکلات می کنید و قادر به یافتن دلایل آن در کسب و کار خود نیستید — بیشتر به دلیل اینکه احتمالا به شدت درگیر مبارزه با عواقب آنها شده اید — در این نوشته، یک راهنمای مرحله به مرحله و دم دستی، برای شکستن این چرخه معیوب پیدا خواهید کرد. این متن، خلاصه ای از کتاب Essential Managers: Strategic Thinking نوشته Andy Bruce و Ken Langdon  می باشد که مطالب و نکات دیگری نیز از سایر منابع به آن افزوده شده است.

راهنمای مرحله به مرحله تفکر راهبردی  استراتژیک   برای موفقیت در کسب و کارها

آمادگی لازم را برای بینش استراتژیک کسب کنید:

ابتدا باید بفهمید استراتژی چیست و بدانید برای همسو شدن و کمک به تحقق آن‪،‬ در تیم و سازمانتان چه کارهایی میتوانید انجام دهید و چگونه میتوانید خلاقیت و شور و شوق خود را به آن وارد کنید. آینده درازمدت کسب و کار شما به نوآورانه بودن بینش استراتژیک آن وابسته است. اهمیت آنرا بشناسید. در ذهنتان یک نسخه شخصی، تیمی و سازمانی از استراتژی بسازید و اطمینان حاصل کنید که می توانید آنها را تعریف کنید. برای اینکار مراحل زیر را در نظر بگیرید:

مرحله اول: استراتژی را درک کنید:

  • همیشه نگاهی به آینده داشته باشید.
  • ‫تصمیمات کلیدی در بینش درازمدت خود را مشخص کنید.
  • ‫‬ موضوعاتی که اثر عمیق روی نتیجه کار می گذارند را به دقت و با حوصله ارزیابی کنید.
  • ‬ همیشه تعادلی میان تفکرات کوتاه مدت و دراز مدت برقرار کنید.

مرحله دوم: چارچوب ها را مشخص کنید:

  • ‫استراتژی سازمان چیست؟
  • ‫استراتژی تیم چیست؟
  • استراتژی شخصی چیست؟
  • ‫‬ استراتژی تیمی و سازمانی را هماهنگ کنید (استراتژی شخصی کمک می کند تا بین کار و زندگی خصوصی تعادل ایجاد شود.)

مرحله سوم: روی استراتژی تمرکز کنید:

  • ‫در تصمیماتی که اخذ میکنید، از هر سه استراتژی (شخصی/تیمی/سازمانی) استفاده کنید.
  • ‫همیشه برنامه ریزی کنید.
  • ‫‬ جزییات برنامه را هر وقت که لازم است، اصلاح کنید.

مرحله چهارم: تنها و تنها برای موفقیت برنامه ریزی کنید:

  • ‬ دقیق ترین و مورد اعتماد ترین اطلاعات را کسب کنید.
  • ‫همیشه هدف را به خاطر داشته باشید.
  • ‬ حواستان پرت نشود!
  • ‬ از واکنش های مقطعی و درمانهای کوتاه مدت پرهیز کنید.

راهنمای مرحله به مرحله تفکر راهبردی  استراتژیک   برای موفقیت در کسب و کارها

وضعیت فعلی خود را ارزیابی کنید:

یک استراتژی موفق به وسعت و فراگیری بینش و دقت اطلاعاتی که موقعیت نیازمند استراتژی را شرح می دهد، بستگی دارد. به شرایط اقتصادی نگاه کنید، مشتریان، شرکا و سهامداران خود و نیازهایشان را آنالیز کنید. رفتار و فعالیت های رقیبانتان را بررسی کنید و مشخص کنید که شما و تیمتان چه کارهایی میتوانید انجام دهید. برای اینکار مراحل زیر را در نظر بگیرید:

مرحله اول: روند رویداد ها را آنالیز کنید:

  • ‬ روند رشد یا نزول اقتصاد و پیشرفت های صنعتی و تکنولوژی های وابسته به کسب و کارتان را تعقیب کنید.
  • ‫‬ با مشتریانتان گفتگو کنید و از بازخوردها استفاده کنید.
  • ‫‬ اطلاعات را به تیمتان منتقل کنید.
  • ‫‬ نیمنگاهی به قوانین جدید داشته باشید.

مرحله دوم: رقابت را به خاطر داشته باشید:

  • ‫‬ رقبایتان را آنالیز کنید.
  • ‫‬ تصویری از نقاط قوت و ضعف شان بسازید.
  • ‫‬ فرصت ها و تهدید هایی که برای زنده ماندن و پیروز شدن در خط مقدم مبارزه با رقیبانتان اهمیت دارد را شناسایی کنید.
  • ‫‬ فرصت ها و تهدید های آینده را پیشبینی کنید.

مرحله سوم: از تمام امکاناتتان استفاده کنید:

  • ‫‬ مهارت های سازمان و تیم تان را ثبت و نگهداری کنید و امتیاز اساسی خود را مشخص نمایید.
  • ‫‬ پیشرفت کسب و کارتان را بیازمایید.
  • ‫‬ قابلیت هایی را که در درون سازمانتان توسعه نداده اید، به تامین کنندههای معتبر بسپارید.
  • ‫‬ قابلیت انعطاف سازمانتان را بهبود بخشید.

مرحله چهارم: به ایده‌های برای تغییر، اهمیت بدهید:

  • ‫‬ از ایدههای جدید استقبال کنید.
  • ‫‬ زمان مناسب برای تغییر را مشخص کنید.
  • ‫‬ موقعیت، امکانات و دورنمایتان را خلاصه سازی کنید.
  • ‫‬ از خلاصه ای که ساخته اید به عنوان شالوده ای برای استراتژی استفاده کنید.

 

یک برنامه استراتژیک طراحی کنید:

متفکران استراتژیک موفق، از یک فرایند منطقی برای تدوین برنامه استفاده میکنند. این فرایند، ابتدا با ترسیم یک تصویر کلی از شرایط و موقعیت جاری و مقصد نهایی، آغاز میگردد و سپس با بررسی اطلاعات و مطالعه آنها، به برنامه و روشی مشخص که ارایه دهنده جزییات مسیر (مراکز هزینه زمان/انرژی) است، خاتمه مییابد. کلید تدوین یک برنامه استراتژیک درست، همراه کردن تیمتان است. با تکیه بر کیفیتهای انحصاری تیمتان، یک فرایند موثر طراحی کنید. پارامترهای مهم استراتژی را مشخص نمایید و برای تحقق هدفتان توسط بهترین برنامه ممکن، بکوشید.

مرحله اول: هدف را تعریف کنید.

  • ‫ یک بیانیه برای معرفی هدف ارایه دهید.
  • ‫هدف را به تمام شریک ها، صاحبان سهام، هم تیمیها و ذینفع ها منتقل کنید.
  • ‫قابلیت های خاص خود و سازمانتان را برجسته کنید.
  • ‫مزیت رقابتی خود را بازسازی کنید.

مرحله دوم: مرز ها را معرفی کنید.

  • ‫مرز تمام فعالیت های قابل و غیرقابل انجام را مشخص کنید.
  • ‫بازه مشتریان خود را هدفگیری کنید.
  • ‫از تمام امکانات خود را به بهترین نحو، بهرهبرداری نمایید.
  • ‬ برنامه را تا حد ممکن شفاف کنید.

مرحله سوم: حوزه های با اهمیت را انتخاب کنید.

  • ‫ ازارها، مشتریان و کالاها و خدمات مورد نظرتان را مشخص کنید.
  • ‫الویت ها را معرفی کنید.
  • ‫روی اینکه برنامه استراتژیکتان روی کدامیک از حوزه ها تاکید داشته باشد، به توافق برسید.
  • ‫با پایش مرتب بازار و خدماتتان، همیشه مهمترین الویت ها را در مرکز توجهتان قرار دهید.

راهنمای مرحله به مرحله تفکر استراتژیک برای موفقیت در کسب و کار - بخش دوم

مرحله چهارم: استراتژی را یکپارچه کنید.

  • ‫آیا استراتژی هنوز جوابگوی نیاز های کسب و کار است؟‬
  • تفکرات مبتنی بر تغییر و بهبود مداوم را ارتقا دهید.
  • برنامه استراتژیک را بهروز رسانی کنید.
  • ‫ برای پایش و پیادهسازی برنامه استراتژیک، نقشهای طراحی کنید.

برنامه را به کار گیرید:

هرچند تدوین یک برنامه فراگیر، بخش هیجان انگیز بینش استراتژیک است ولی مزیتهای این برنامه، تنها از طریق پیاده سازی روشمند و منظم آن محقق خواهد شد. از میان اهداف سازمان که با برچسب فوری برجسته شده اند، الویت ها را برای تیم مشخص کنید. برای برطرف ساختن موانع و مشکلات، تغییرات لازم را در برنامه اعمال کنید. به ریسک های موجود توجه کنید، سازماندهی کنید و دوباره و دوباره به پیاده سازی برنامه ادامه دهید.

مرحله اول: تغییر را الویت بندی نمایید.

  • ‫یک لیست از پیشرفت های مورد نظر تهیه کنید.
  • ‫‬ بازه هایی را که نیازمند پاسخدهی فوری شما هستند، بیابید.
  • ‫‬ الویت ها را پایش کنید.
  • ‫‬ پروژه های مرتبت با تغییر را معرفی نمایید.

مرحله دوم: در مشارکت هایتان، استراتژیک باشد.

  • ‫چه چیزی شما را برجسته می کند؟
  • ‫فعالیتهای استراتژیک کمتری را به بیرون از سازمان خود، منتقل کنید.
  • ‫همواره به دنبال مسیرهای جدید باشید.
  • ‫هر وقت خواست مشارکت جدیدی شروع کنید، بسنجید که آیا با برنامه استراتژیکتان هماهنگ است؟

مرحله سوم: فعالیت هایی برای تغییر، برنامه ریزی کنید.

  • ‫اهداف و مراحل کلیدی را معرفی کنید.
  • ‫‬ لیستی از تمام فعالیتهایی که برای رسیدن به یک مرحله کلیدی مورد نیاز است، بسازید و مسولیت ها را تخصیص دهید.
  • ‫‬ چهارچوب های زمانبندی شده برای رسیدن به آنها، تعریف کنید.
  • ‫‬ همواره، پروژه های تغییر را در مسیر برنامه استراتژیک قرار دهید.

مرحله چهارم: یک شروع قوی را برنامه ریزی کنید.

  • ‫‬ برنامه استراتژیک خود را پالایش کنید.
  • ‫‬ از جلسات بازبینی برای ثبت پیشرفت استفاده کنید.
  • ‫‬ ریسک ها را ارزیابی کنید و تا جایی که ممکن است، مشکلات را از قبل پیشبینی کنید.
  • ‫‬ تهدید های موجود در مسیر تحقق برنامه را به کمترین مقدار برسانید.

راهنمای مرحله به مرحله تفکر استراتژیک برای موفقیت در کسب و کار - بخش دوم

یک استراتژی برای زندگی شخصی تنظیم کنید.

گاهی چنان سخت کار می کنید که زمام امور بخش غیر کاری خود را از دست میدهید. این ضروری است که برای برقراری تعادل میان کار/زندگی چارهای بیاندیشید و برنامهای برای استفاده از زمانهای آزاد در زندگی شخصی خود بریزید. اگر لزوم داشتن برنامه استراتژیک مناسب در کسب و کار برایتان آشکار شده است، بیگمان تاثیر و اهمیت آنرا در زندگی شخصی خود نیز درک می کنید.

مرحله اول: استراتژی زندگی شخصی خود را برنامه ریزی کنید.

  • بدانید که چه میخواهید.
  • ارزش هایتان را تعریف کنید.
  • توازن مناسب کار/زندگی را مشخص کنید.
  • استراتژی خود را برنامهریزی نمایید.
  • مرحله دوم: برای زندگی کردن، کار کنید.
  • برای آینده شغلیتان برنامه ریزی کنید.

مرحله دوم: کیفیت تصمیم گیری و بینشتان را بالا ببرید.

  •  برای مشخص کردن اینکه  «در این لحظه از زندگی چه میخواهید؟‪«‬ وقت بگذارید.
  •  گوش دادن به قلبتان را یاد بگیرید.

مرحله سوم: همیشه روحیه همراه، سازنده و پایدار داشته باشید.

  • به اینکه چگونه دیدگاهتان در مورد زندگی را محقق کنید، بیاندیشید.
  • یاد بگیرید که برای موفقیت ها و شادی هایتان، پیشاپیش تصویرسازی کنید.
  • مسوولیت تصمیمات و عملکردتان را بپذیرید.
  • بپذیرید که چیزهایی را نمیتوانید تغییر دهید و به سمت رویاهایتان پیش بروید.

 

بدون تردید، پیاده سازی گفتار و مراحل ارایه شده بسیار دشوار است و رک و راست، هیچکس با کمربند سیاه تمام مهارت های فوق، متولد نشده است! خبر خوب این است که بیشتر آنها قابل فراگیری است و اگر هم ضعفی مشاهده شود، با مطالعه و جستجو قابل ترمیم خواهد بود. در صورت علاقه بیشتر می توانید تمام جنبه های رهبری و بینش استرتژیک را به طور جامع مطالعه کنید اما پیش از آن سطح بینش استراتژیک خود را با جواب دادن به ۲۰ پرسش (آری/خیر) این لینک ارزیابی نمایید و امتیاز خود را بلافاصله ملاحظه نمایید.

لینک پرسشنامه:
 http://www.thestrategyworkshop.com/137-test-the-level-of-your-strategic-thinking

نظر شما چیست؟ تا چه اندازه در کسب و کار و یا زندگی شخصی تان استراتژیک می اندیشید؟

منبع: +

آفتاب ایرونی را از اینجا دنبال کنید:

FEED

+   سید محمد طباطبایی ; ٦:٠٢ ‎ب.ظ ; ۱۳٩٢/۱/۱۸

design by macromediax ; Powered by PersianBlog.ir