آفتاب ایرونی

این وب لاگ با هدف ایجاد مرکزیتی برای اطلاع رسانی و ایجاد ارتباط در محیط مجازی برای مدیران،مشاوران، متخصصین و پژوهشگران جهت هم افزایی و اثر گزاری در این حوزه مدیریت ایجاد شده است.و شامل یادداشت های از مدیریت فناوری اطلاعات، بانکداری، مدیریت اجرایی،مدیریت استراتژی، مدیریت برند، مدیریت روابط عمومی،مدیریت دانش، تعالی سازمانی، بهره وری، کارآفرینی، روانشانسی، اجتماعی و خانواده می باشد. و آفتاب ایرونی اشاره به اندیشه و قدرت مدیران و متخصصین ایرانی دارد.

بکارگیری روش محرمانه حل مسئله شوروی TRIZ در شرکت های اروپا، آمریکا و ژاپن

دانش تریز TRIZ از سال 1946 توسط گنریچ آلتشولر Genrich Altshuller بر اساس نتایج حاصل از مطالعه اختراعات مختلف پایه‌گذاری شد.

آلتشولر "پدر روش حل مسئله TRIZ " است در سال 1926 در تاشکند، ازبکستان متولد گردید. به علت علاقه خاصی که به اختراع داشت، اولین اختراع خود را در سن 14 سالگی انجام داد و سپس در اداره ثبت اختراعات مشغول به کار شد.

اختراع triz 

کار او کمک به مخترعین برای ثبت اختراعاتشان بود ؛ او در حین کار ، گاهی به حل مسائل فنی آنان کمک می‌کرد .

آلتشولر در طی مطالعات خود  و با بررسی بیش از 200 هزار اختراع ثبت شده، به این نتیجه رسید که یک نظریه اختراع بایستی دارای چند ویژگی اصلی از جمله موارد زیر باشد :

 


1- شامل یک فرایند گام‌به‌گام و نظام‌یافته باشد .

2- بتواند از میان گستره‌ای از راه‌حلها ، مستقیما به بهترین راه‌حل (راه‌حل ایده‌آل یا کمال) منجر گردد .

3- دارای ویژگی تکرارپذیری باشد .

4- بتواند ساختاری برای دانش ابداع ارائه نماید .

 

از بین این تعداد، آقای آلتشولر 4 هزار اختراع برجسته را انتخاب و برای کشف راه‌حلهای خلاق و ابداعی موجود، آنها را مورد بررسی دقیق و عمیق قرار داد. براساس نتایج حاصل از این نوع مطالعات خلاقیت‌شناسی تحلیلی ، آلتشولر به کشف بسیار مهمی دست یافت و  روش  TRIZ را به عنوان یک علم نوین معرفی نمود.

کلمه تریز TRIZ مخفف "the theory of inventive problem solving" می باشد. 

البته این خلاقیت و نوآوری فوق‌العاده مهم آلتشولر متاسفانه در ابتدا درک نشد و حتی وی را به سیبری تبعید نمودند و پرونده اختراع ان را ابتدا بایگانی نمودند، [نقل قول از یک وبلاگ روسی: پس از 2 سال که ارتش و به خصوص سیستم های اطلاعاتی شوروی KGB نیاز به تجهیزات نوین جاسوسی را احساس نمودند، کپی از پرونده ایناختراع با مهر فوق محرمانه به اداره رده 1 در دفتر سرهنگ ارنیاکوف ارسال شد تا از آن استفاده گردد ] اما به دلیل بی‌توجهی‌ و مخالفت ها در آن زمان ، TRIZ نتوانست به خوبی در روسیه ایفای نقش نماید.

اما پس از جنگ سرد و با مهاجرت دانشمندان روسی به ژاپن و امریکا، دنیا با دانشTRIZ آشنا شده و با پی بردن به اهمیت فوق‌العاده زیاد آن بلافاصله بکارگیر گرفته و در صدد رشد و توسعه آن برآمدند .

آلتشولر به عنوان مخترع فنون اختراع و پایه‌گذار دانش TRIZ ، یکی از اصلی‌ترین و موثرترین بنیانگذاران علم خلاقیت‌شناسی و از بزرگترین دانشمندان قرن بیستم محسوب می‌شود . آلتشولر در سال 1998 در آمریکا از دنیا رفت. نقش و اهمیت نظریه TRIZ شاهکار علمی آلتشولر به قدریست که از جنبه‌ای می‌تواند در ردیف نظریه‌هایعلمی بزرگی مانند نظریه کوانتومی و نظریه نسبیت قرار گیرد و آلتشولر را با دانشمندان بزرگی مانند انیشتین ، پیاژه و پائولینگ همسنگ نماید .

آلتشولر  پدر روش حل مسئله TRIZ

TRIZ دارای 40 اصل و 39 پارامتر است که با ترکیب دوتایی از این دو عنصر، میتوان به راه حل و یا راه حل هایی بسیار مفید و کلیدی دست پیدا نمود.

اصول همان Cause و پارامترها همان Effect  برای یک فرانید یا عمل هستند، که به پارامترهای عامل تخریب و یا Side Effects  نیز میگویند.

 

فرایند عملیاتی و چگونگی کار با TRIZ :  یک اصل + یک پارامتر = راه حل / راه حلهای خلاقانه

ایشان در این خصوص کتابی با نام Creativity as an Exact Science: The Theory of the Solution of Inventive Problems نوشته است.


چهل اصل نوآوری نظام یافته (TRIZ)

اصل ۱ – جداسازی / تفکیک کردن / تقسیم کردن / افراز کردن
اصل ۲ – استخراج / حذف کردن / جداکردن / منفصل کردن / خلاصی یافتن از چیزی / برطرف کردن
اصل ۳ – کیفیت موضعی
اصل ۴ – عدم تقارن
اصل ۵ – ترکیب کردن / ادغام کردن / یکپارچه کردن /اتحاد 
اصل ۶ – عمومیت دادن / جامعیت / چندکارگی / چند منظوره 
اصل ۷ – تو در تو بودن / آشیانه دادن
اصل ۸ – عامل تعادل و توازن / جبران وزن 
اصل ۹ – مقابله پیشاپیش / عکس العمل مقدماتی/ واکسیناسیون 
اصل ۱۰ – کنش پیشاپیش / عمل قبلی / اقدامات اولیه 
اصل ۱۱ - حفاظت پیشاپیش / آمادگی قبلی / راه نجات 
اصل ۱۲ – هم پتانسیلی / هم سطح سازی /هم ظرفیت کردن / تقلیل تباینات و اختلافات / تساوی تلاشها وکوششها 
اصل ۱۳ – معکوس کردن / متباین بودن / تقابل داشتن/ تغییر جهت دادن
اصل ۱۴ – انحنا دادن / کروی کردن
اصل ۱۵ - پویایی / انعطاف پذیری 
اصل ۱۶ - عملکرد ناقص یا جزیی، بیش از حد یا مازاد / مصالحه کردن کمی کمتر یا کمی بیشتر
اصل ۱۷ – حرکت به بعدی جدید / تغییر تعداد بعدهای جسم 
اصل ۱۸ - لرزش / ارتعاش مکانیکی
اصل ۱۹ – عملکرد دوره ای/ عمل تناوبی
اصل ۲۰ – تداوم کنش مفید / تداوم عملکرد مفید / تداوم کار مفید 
اصل ۲۱ - حمله سریع / در رفتن / عجله کردن / پرش کردن / عملکرد زود ، تند، سریع
اصل ۲۲ - تبدیل ضرر به منفعت
اصل ۲۳ - باز خورد
اصل ۲۴ - واسطه / میانجی
اصل ۲۵ - خدمت دهی به خود / سلف سرویس
اصل ۲۶ - کپی کردن / نسخه برداری
اصل ۲۷ - جنس ارزان قیمت و کم دوام/ یکبار مصرفی
اصل ۲۸ - جایگزینی سیستم مکانیکی
اصل ۲۹ - استفاده از ساختار پنوماتیک یا هیدرو لیک / بادی و آبی
اصل ۳۰ - غشاء یا پرده های انعطاف پذیر / لایه ها یا پوسته های نازک
اصل ۳۱ – استفاده از مواد متخلخل
اصل ۳۲ - تعویض رنگ
اصل ۳۳ - همجنس و همگن کردن
اصل ۳۴ - مردود کردن و بازسازی / تولید مجدد قطعات
اصل ۳۵ - تغییر پارامتر / تغییر خواص فیزیکی و شیمیایی یک جسم 
اصل ۳۶ – تغییر یا انتقال فاز
اصل ۳۷ - انبساط حرارتی
اصل ۳۸ – استفاده از اکسید کنند ه های قوی و تشدید اکسیداسیون
اصل ۳۹ – محیط بی اثر
اصل ۴۰ – مواد مرکب

 

در حال حاضر این روش در بسیار از شرکت های معتبر بکارگرفته میشود. تا جایی که شخصا اطلاع دارم، در سازمان های زیر استفاده میگردد :

Duech Bank , Metro Bank , Nasa , Apple , P&G , Redbull ,Google

بنده خود برای اولین بار با این روش در ردبول آشنا شدم،

شرکت ردبول برای توسعه آن در حوزه کاری خود سرمایه گذاری خوبی انجام داده است و حتی نرم افزار TRIZ بسیار خوبی را برای خود تولید کرده است. این نرم افزار به سفارش ردبول و توسط یک گروه برنامه نویس Silicon valley  تولید شده و جالب انکه شرکت ردوبل، سورس برنامه را برای جلوگیری از تجاری سازی به صورت انحصاری از ان گروه به بک فیمت نجومی خریداری نموده است. این نرم افزار، قادر به ارائه ترکیب راهکارهای موثر برای برگزاری کمپین ها و تولید محصولات نوین و حتی ترکیبات موجود در نوشیدنی های خود می باشد البته قادر به دریافت سطح بودجه، زمان، مکان برگزاری و دریافت احتمالات پیرامونی نیز میباشد تا بتواند گزارشی بسیار جامع ارائه نماید که با توجه به سیاست ها شرکت، توضیح ببشتری نمیتوانم دهم.

 

مثال وافعی در بکارگیری TRIZ در شرکت های آمریکایی:

در شرکت P&G و برای برند ژیلت، مسئله مهم این بود :

  • چگونه تیغ را تیزتر کنیم، اما احتمال بریدن صورت را کاهش دهیم ؟

رسیدن به جواب از طریق TRIZ : تعداد تیغ ها را افزایش دهیم. با افزایش تعداد به چهار عدد. احتمال بردن صورت یک چهارم شده و میتوان تیغ های تیزتری نیز به کار گرفت.

 کاربرد تریز در شرکت ژِیلت

متاسفانه هنوز TRIZ وارد کتب دانشگاهی و حتی سیستم مشاوره مدیریت ایراننشده است. این ابزار در تمامیه حوزه های اقتصادی، سیاسی، فرهنگی، هنری، اجتماعی و حتی خانواده قادر به ارائه راه حل مفید می باشد. البته نحوه انتخاب اصل و پارامترهای بسیار مهم مباشند ، تا به جواب مناسب دست پیدا نمایید.

منبع: تیم مشاوران مدیریت ایران

آفتاب ایرونی را از اینجا دنبال کنید:

FEED


+   سید محمد طباطبایی ; ٤:٥۳ ‎ب.ظ ; ۱۳٩٢/٩/٢٢

design by macromediax ; Powered by PersianBlog.ir