آفتاب ایرونی

این وب لاگ با هدف ایجاد مرکزیتی برای اطلاع رسانی و ایجاد ارتباط در محیط مجازی برای مدیران،مشاوران، متخصصین و پژوهشگران جهت هم افزایی و اثر گزاری در این حوزه مدیریت ایجاد شده است.و شامل یادداشت های از مدیریت فناوری اطلاعات، بانکداری، مدیریت اجرایی،مدیریت استراتژی، مدیریت برند، مدیریت روابط عمومی،مدیریت دانش، تعالی سازمانی، بهره وری، کارآفرینی، روانشانسی، اجتماعی و خانواده می باشد. و آفتاب ایرونی اشاره به اندیشه و قدرت مدیران و متخصصین ایرانی دارد.

نقش اثربخش روابط عمومی در مدیریت برند

( روابط عمومی‌‌  ها مغز متفکر یک سازمان هستند. روابط‌عمومی قلب تپنده موسسات و ارگان‌های مختلف است) این نمونه‌ای از صدها جمله‌ای است که در رابطه با نقش‌آفرینی و اثرگذاری روابط‌عمومی‌ها گفته‌اند. شنیده‌ایم و به کار برده‌ایم. اما به عقیده بسیاری از کارشناسان مهم‌ترین نقش روابط‌عمومی در شکل‌دهی و حفظ برند سازمان‌هاست. اصل مهمی که از دید تیزبین مدیران ارشد موسسه مالی و اعتباری مهر دور نماند. مدیریت کارگروه برند بانک مهر اقتصاد به اداره کل روابط‌عمومی سپرده شد.

 جناب آقای صفرلکی به عنوان مدیرکل روابط عمومی تفاوت‌های ساختاری روابط عمومی در موسسه مالی و اعتباری مهر و بانک مهراقتصاد را چگونه ارزیابی می کنید؟

 نقش آفرینی، حلقۀ گم شده در اجرای وظایف و مسئولیت ها است. عملکرد برخی افراد در مجموعه های سازمانی خنثی یا بهتر بگویم خاکستری است، اما در مقابل افرادی هستند که نقش آفرین، تاثیرگذار و اثربخشند. نقش آفرینی در واقع غلبه بر عوامل محیطی، رویکردها و ارزش آفرینی است که می تواند برای هر نوع مسئولیتی تعریف شود. انشااله که ما توانسته باشیم در روابط عمومی نقش آفرین باشیم. با این توضیح باید گفت ساختاری که برای روابط عمومی در موسسه تعریف شده بود متناسب با مأموریت ها و بر حسب وظایف نبود، چراکه افراد در آن از قدرت نقش آفرینی برخوردار نبودند. امُا با تلاش های بسیاری که در مجموعه روابط عمومی صورت گرفت توانستیم ساختار را متناسب بر مأموریت های ذاتی روابط عمومی منطبق کنیم و برهمین اساس نیز توفیق جذب افراد تحصیل کردۀ مرتبط با حیطۀفعالیت های روابط عمومی و نیز ایجاد واحدهای جدید در مجموعه را پیدا کردیم. به نظر می رسد ساختار پیشنهادی فعالیت های روابط عمومی بانک مهراقتصاد به لحاظ محتوایی چنان تغییر کند که نه فقط در وظایف و مأموریت ها، بلکه در نگرش افراد به سازمان نیز تغییرات ژرفی صورت خواهد داد. پس از ایجاد تغییرات قطعاً بخش عمده ای از مأموریت های حساس روابط عمومی سهل تر از گذشته انجام خواهد پذیرفت، چراکه آن تغییر ژرف درون سازمانی، باعث خواهد شد تا افراد بطور ذاتی از عهده مسئولیت هایشان برآیند.

آیا پس از تبدیل موسسه مالی و اعتباری مهر به بانک مهراقتصاد شاهد تولّد امور بین الملل در کنار سایر بخش های ذی ربطِ روابط عمومی خواهیم بود؟

 از آنجا که مأموریت ها در روابط عمومی برگرفته از راهبردها و هدف گذاری های کلان مدیریتی صورت می گیرد، برهمین اساس اگر راهبردی از طرف مدیران درخصوص توسعه روابط با خارج از کشور باشد، قطعاً اقداماتی صورت خواهد گرفت. ناگفته نماند که در معماری ساختار و الزاماتِ برندِ بانک مهراقتصاد به این مسئله در منشور هویت، نگاه ویژه‌ای صورت گرفته است و روابط عمومی، ایفاگرِ این نقش در جهت پیشبرد راهبردهای اصلی مدیران، مدِ نظر قرار گرفته است.

با توجه به اینکه مدیریت حساسِ کارگروه برند به روابط عمومی واگذار شده بود، مختصری در رابطه با این کارگروه و نتیجه اقداماتی که دراین زمینه صورت گرفت توضیح دهید؟

 در ابتدا مایلم تعریفی هرچند کوتاه از برند ارائه کنم؛ برند چکیده ای از هویت، اعتبار، اصالت و ویژگی‌هایی است که سبب وجه تمایز ما از دیگران است و این همه در یک کلمه و یا نشان متمرکز می شود. برندها دارای 2 جنبه مشهود و نامشهود هستند؛ بُعدِ مشهود شامل فونت، رنگ، چیدمان و شعار است و بخشی که توسط مخاطب درک می‌شود یعنی ارزش هایی که برند به تدریج برای مشتریان خلق می کند، بخش نامشهود برند را در بر می گیرد.

نقش روابط عمومی در مدیریت برند، نقشی کلیدی و اثربخش است. ما برای ایفای نقشی هرچه پُر رنگتر، کارگروهی متشکل از صاحبنظران حوزه روابط عمومی، تبلیغات، بازاریابی و مدیران موسسه را گِردِ هم آوردیم. وظیفۀ این کارگروه، معماری برند بانک مهر اقتصاد، تلاش در جهت تثبیت و مراقبت از آن در حلول اجرا است. از آنجا که بسیاری از سازمان ها برای خلق برند از قبل طراحی انجام نمی دهند، لذا برای اعمال مدیریت برند هم برنامه‌ای ندارند. اما سازمان هایی نیز هستند که با تکیه بر ارزش‌های بنیادین، برنامه های راهبردی و چشم انداز خود، منشور هویت ترسیم کرده و بر برند اعمالِ مدیریت می کنند.

در بانک مهراقتصاد نیز با همت کارگروه برند، منشور هویت بانک مهر اقتصاد براساسِ مدل جان کاپفرر طراحی و معماری شد. در این مدل هر برند از 6 وجه تشکیل می شود. ما نیز منشور خود را براساسِ آن اینگونه تعریف کردیم؛

پیکره: بانکداری تجاری و فردی

فرهنگ: بسیجی

خودانگاره: خلّاق، نوآور و پیشرو

شخصیت: مردمی و صادق 

باز تابش: صمیمی و کارگُشا

رابطه: پایبندی به بانکداری اسلامی

آنچه عرض شد تشریح برند بانک مهراقتصاد و نقش روابط عمومی در معماری منشور هویت بود که بحمداله تاکنون مثبت ارزیابی می شود. اما از این پس نقش روابط عمومی تبیین و جاری سازی این مدل در بدنه بانک مهر اقتصاد و در نهایت مراقبت و توسعه برند است که امیدواریم بتوانیم دراین خصوص نیز به خوبی ایفای نقش کنیم. هرچند که معتقدم نقش اساسی در مراقبت و توسعه برند بر عهده تک تک همکارانمان در سراسرِ کشور است.

نتیجه کارِ کارگروه برند پس از پشت سر گذاشتن جلسات متعدد و فشرده را چگونه ارزیابی می کنید؟

 ما در کارگروه برند بخش نامشهود را به تصویب شورای معاونین رساندیم و برای بخش مشهود 3 رویکرد تثبیت، تغییر و باز طراحی را پیش رو قرار دادیم. در مطالعات اولیه باز طراحی که با کمترین جذابیت روبه رو بود کنار گذاشته شد و 2 گزینه تثبیت و تغییر تا آخرین روزها طیف گسترده ای از آراء را در شورای معاونین، هیات مدیره و اعضای کارگروه با خود همراه داشتند و در نهایت رای به تثبیت لوگو، لوگو تایپ شعار و رنگ بانک مهر اقتصاد داده شد.

نظر به اینکه روابط عمومی علاوه بر مدیریت کارگروه برند مسئولیت کارگروه روابط عمومی را نیز بر عهده داشت، لطفاً گزارش مختصری از روند کار در این کارگروه ارائه نمائید.

  در واقع برنامه های کارگروه روابط عمومی در 3 محور؛ آگاهی بخشی و مواجهه، ترغیب و یادآوری تقسیم بندی شده که می توان آن را در جداول شماره 1 و 2  بصورت خلاصه چنین عنوان کرد؛

اما نکتۀ قابل تأمل این است که مراقبت و توسعه برند بر عهدۀ تک تکِ همکارانمان در سراسرِ کشور است.

پیش بینی می کنید تابلوهای بانک مهراقتصاد چه زمانی بر سر درِ شعب در سراسرِ کشور قرار گیرد؟

  طبق آخرین اطلاعات از ستادِ ساماندهی بانکِ مهراقتصاد، امیدواریم در روزهای پایانی سال تابلوهای بانک مهر اقتصاد را بر سر در شعب سراسر کشور شاهد باشیم.

همایش سالانۀ مدیران روابط عمومی پیش از اعلامِ رسمی و عمومیِ بانک مهراقتصاد برگزار خواهد شد یا بعد از آن؟

  انشااله پیش از پایانِ سال گردِهمایی مدیران روابط عمومی با رویکردِ آموزش آنچه روابط عمومی کشور در حوزه برند کسب کرده است و چه در حوزه نظرسنجی های صورت گرفته به همراه ارائه بسته اطلاع رسانی ویژه ای برگزار خواهد شد.

با توجه به اینکه جنابعالی سردبیر نشریه مهر هستید، آیا ساختار نشریه پس از تبدیل موسسه به بانک تغییر خواهد کرد؟

  از آنجا که نشریه پُلِ ارتباطی مدیران و کارمندان است، در این تحول عظیم بطور قطع نشریه نقش بسزایی در تعالی مدیران و کارکنان خواهد داشت و پس از تبدیلِ موسسه به بانک، نشریه مهر نیز با رویکردی جدید و متفاوت تر از گذشته در اختیارِ همکاران قرار خواهد گرفت.

آفتاب ایرونی را از اینجا دنبال کنید:

FEED

+   سید محمد طباطبایی ; ۱٠:۱٢ ‎ب.ظ ; ۱۳٩٢/۱٠/٢٦

design by macromediax ; Powered by PersianBlog.ir