آفتاب ایرونی

این وب لاگ با هدف ایجاد مرکزیتی برای اطلاع رسانی و ایجاد ارتباط در محیط مجازی برای مدیران،مشاوران، متخصصین و پژوهشگران جهت هم افزایی و اثر گزاری در این حوزه مدیریت ایجاد شده است.و شامل یادداشت های از مدیریت فناوری اطلاعات، بانکداری، مدیریت اجرایی،مدیریت استراتژی، مدیریت برند، مدیریت روابط عمومی،مدیریت دانش، تعالی سازمانی، بهره وری، کارآفرینی، روانشانسی، اجتماعی و خانواده می باشد. و آفتاب ایرونی اشاره به اندیشه و قدرت مدیران و متخصصین ایرانی دارد.

شبکه های اجتماعی ،آینده بانکداری مجازی

شبکه‌های اجتماعی ساختاری اجتماعی هستند که از گره هایی[3](که عموما فردی یا سازمانی هستند) تشکیل شده‌است که توسط یک یا چند نوع خاص از وابستگی به هم متصل اند.هم‌اکنون سایت‌های شبکه‌های اجتماعی، بعد از پرتال‌های بزرگی مثلYAHOO یا MSN موتورهای جستجو مثل گوگل، تبدیل به پراستفاده‌ترین خدمت اینترنتی شده‌اند.امروزه در حدود 350 شبکه اجتماعی اینترنتی وجود دارد که مشهورترین آنها فیس بوک  ، تویتر ، یوتویوب ، گوگل پلاس و ... هستند .

این اقبال جهانی به شبکه های اجتماعی به ویژگیهای آن بر می گردد . مهمترین آن عبارتند از امکان حضور در فضای مجازی با هویت واقعی ، اشتراک گذاری و یادگیری توسط افراد ، ایجاد شبکه دوستی ، اعتماد به اطلاعات به اشتراک گذارده شده در فضای مجازی به دلیل آنکه توسط افرادی که با فرد در ارتباط هستند  ، انجام می شود . امکان لینک دهی و توسعه شبکه اطلاعاتی ، استناد و تعمیم به وسیله ابزارهای چند رسانه ای ، بهره گیری از فناوریهای روز ، امکان گفتگوهای مستقیم و غیر مستقیم بدون محدودیت زمان، مکان ، زبان و فرهنگ ، تولید محتوا توسط افراد شبکه ، سرگرمی های متنوع و ... ، امکان سفارشی سازی هر چیز از ارتباط تا خدمات ، امکان یکپارچگی با دیگر ابزارهای ارتباطی مانند تلفن همراه ، خبر رسانی و اطلاع رسانی بر اساس رویداد نگاری شخصی ، امکانات وسیع جستجو بر اساس علایق و نیازها ، ارتباط های غیر رسمی ، پشتیبانی از خلاقیتها و نوآوریها ، نیاز نسل دیجیتال به استقلال در تولید ، انتخاب ، نشر و  دریافت اطلاعات و ....  .  



سازمانها نیز به عنوان یک نهاد اجتماعی تشکیل شده از انسانها شامل مشتریان ، کارکنان و جامعه ، باید بتوانند از فرصتهای گریز ناپذیر این پارادیم عرصه عمومی بهره برداری نمایند . 365  شرکت از میان 500 شرکت برتر دنیا دارای صفحات تجاری در تویتر هستند . 66 درصد این 500 شرکت برتر جهانی در فیس بوک دارای صفحات تجاری اند . در میان شرکتهای استفاده کننده از رسانه های اجتماعی ، بانکها یکی از پیشتازان به شمار می روند . بانکهای پیشتاز جهانی هر روز با خلاقیت و نوآوری در تلاش اند تا بیش از پیش از ظرفیتهای این فرصت کسب و کار استفاده کنند . نگاهی به فهرست یکصد بانک با بیشترین هواداران در شبکه اجتماعی فیس بوک که توسط سایت فایننشال برندز(thefinanciaslbrandsدر سه ماهه آخر 2013 منتشر شده است،حضور پر رنگ بانکهای هندی را نمایان می سازد . این مهم از این واقعیت نشات می گیرد که آسیا به دلیل جمعیت بالا و جوان خود بیشترین ضریب رشد را داراست و به همین دلیلبانکهای این کشور آسیایی می کوشند تا از این طریق فرصت های بالقوه مجازی را به فرصت های بالفعل تجاری تبدیل کنند .

به همین بهانه در ادامه به بررسی برخی از نوآوریهای بانکهای حاضر در این لیست می پردازیم .

( جدول رتبه بندی بانک ها در سه ماه آخر 2013 به نقل از وب سایت The Financial Brands)


Rank

Bank

Area

Rank

Bank

Area

1

Chase

USA

11

FNB

SA

2

Capital One

USA

12

TD Bank

USA

3

ICICI Bank

IN

13

Bank of Nova Scotia

CAN

4

HDFC

IN

14

Barclays

UK

5

Axis

IN

15

Bank of the
Philippine Islands

PH

6

GT Bank

NIG

16

RBC

CAN

7

BOFA

USA

17

Standard Chartered

UK

8

Citi

USA

18

PNC

USA

9

Wells Fargo

USA

19

HSBC

UK

10

Commonwealth

AUS

20

Absa

SA



 


Chase Bank

Chaseمحبوبترین بانک درشبکه اجتماعی فیس بوک است. این بانکیکصفحه ویژه برای کارت اعتباری خود(Chase Freedom) در فیسبوکدارد که قابلیت پرداخت پول نقد نیزبرای آن فراهم شده است . امکانات و شرایط استفاده این کارت به خوبی روی صفحه شرح داده شده ، همچنین امکان ارسال درخواست برای صدور این کارت روی صفحه فعال است.

صفحه دیگری نیز به فعالیتهای خیریه این بانک اختصاص دارد با عنوان "Chase Community Giving" به معنی یکی از این فعالیتها دعوت به همکاری در پروژه ای است که در آن کودکان با شرکت در کمپ های  کوتاه در طبیعت، برای نگهداری از  آنآموزش می بینند و یاد می گیرند که به محیط زیست و زمین آسیب نرسانند.نزدیک به 4 میلیون نفر دنبال می‌کنند.

ICICI Bank

این بانک  هندی که رتبه سوم را در بین بانک های فعال در فیسبوک داراست، سال گذشته نرم افزاری را با نام پاکت(Pockets(معرفی کرد که انجام طیف وسیعی از تراکنشهای مالی را از طریق فیس بوک امکانپذیر می سازد.این نرم افزار که در نوع خود اولین محسوب می شود برای استفاده گروه جوانان که مشتریان هدف این بانکهستند طراحی شده است.با کمک این نرم افزار کاربران فیسبوک علاوه بر مشاهده وضعیت حسابهای خود می توانند به حساب دوستان خود پول واریز کنند، شارژ تلفن همراه بخرند و بلیط سینما  رزرو کنند. تم صفحه اصلی فیسبوک این بانک نیز برای جوانان طراحی شده و با معرفی سه شخصیت جوان و نمایش قسمتهای کوتاه طنز ، از آنان برای افزایش جذابیت صفحه بانک استفاده می کند.

Citi Bank

سیتی بانک در ردیف  هشتم لیست قرار دارد . این بانک با طرح سوالاتی جالب و عمومی گفتگو هایی را در میان مشتریان و طرفداران خود آغار می کند و در خلال این گفتگوها اطلاعات ارزشمندی از سبک زندگی و نظرات مشتریان خود به دست می آوردا.ین بانک نرم افزاری را نیزمعرفی کرده است که به مشتریان امکان می دهد تا امتیارات خود را برای دوستان ارسال کنند. این امتیازات که بر اساس فعالیتهای بانکی مشتریان محاسبه می شود ، درجه وفاداری آنان را مشخص می کند، بر اساس امتیازات جمع آوری شده آنها قادر خواهند بود در آینده  از وام برخوردار شوند . با این نرم افزار مشتریان می توانند این امتیارات را با یکدیگر به اشتراک بگذارند.citi با طرح سوالاتی ( معمولا با توجه به مکان مشتری) از  فیس بوک خود برای ساختن انجمنها استفاده می کند. مثلا می پرسد : آیا شهر شما میزبان مسابقه ورزشی مهمی خواهد بود؟ به این ترتیب گفتگوهای دوستانه و تعاملی باز می شود که معمولا بانکها توانایی انجام آن را ندارند.

Common wealth

این بانک استرالیایی در ردیف دهم لیست قرار دارد.در صفحه اول فیسبوک خود به معرفی محصولات خود می پردازد، توصیه هایی برای مدیریت مالی و جلو گیری ازکلاهبرداری ارائه می دهد. این بانک همچنین نرم افزار بانکداری موبایل خود (CommbankKaching)را به فیسبوک متصل کرده است و کاربران می توانند از این طریق با فهرست دوستان فیسبوک خود مراودات مالی داشته یاشند.

TD Bank

در ردیف 12 این لیست TD  قرار دارد . این بانک کانادایی چندین صفحه رسمی برای هواداران خود روی فیس بوک دارد که در این صفحات آخرین اخبار روزانه خود را منتشر می کند و با طرح سئوالاتی عمومی ارتباط اجتماعی خود با مخاطبان را تقویت می کند . همچنین با طرح برخی از سئوالات سبک زندگی مخاطبان را می سنجد . برای مثال،" برای گذراندن تعطیلات در منطقه ای گرم ، کجا را انتخاب می کنید ؟" یا "کدامیک را ترجیح می دهید:یک کت جدید یا صرف شام در یک رستوران شیک ؟" مطلب دیگری در صفحات این بانک چشم گیر است گرامیداشت روزهای ملی است که با گرافیکی سرگرم کننده و دوستانه آن را به اشتراک می گذارد . همچنین به صورت هفتگی یکی از نظرات مشتریان را انتخاب کرده و به صورت جداگانه به نمایش در می آورد . به عنوان مثالی دیگر، می توان به اخبار مربوط به فعالیتهای اجتماعی این بانک در تحقق هدف یک بانک سبز اشاره کرد .

 

Barclays

این بانک انگلیسی در رتبه 14 لیست قرار دارد . این بانک در صفحه اصلی خود موضوعات متنوعی را طرح می کند . به عنوان مثال این بانک در یک قرعه کشی جالب 10 بلیط دو نفر مربوط به یکی از سالنهای مشهور تئاتر در لندن را به مخاطبان جایزه می دهد . برای شرکت در این قرعه کشی تنها لازم است در بخش نظرات بگویید که اگر این بلیط را برنده شدید چه کسی را با خود خواهید برد .

در صفحه اصلی این بانک همچنین یکی از کارشناسان ارشد اعتباری به سئوالات مخاطبان در خصوص وام ها پاسخ می گوید . با توجه به اینکه یکی از گروه های هدفبانک ، کسب و کارهای کوچکSME هستند در این صفحه نمونه هایی از کسب و کارهای کوچک که با استفاده از وامهای بانک توانسته اند به موفقیت برسند تشریح شده است .

RBS

بانک سلطنتی اسکاتلند در ردیف 16 این لیست قرار دارد. در صفحه این بانکویدئوهای آموزشی چگونگی استفاده بهینه از خدمات بانکداری الکترونیک و راههای جلوگیری از کلاهبرداری و آموزش سرمایه گذاری جلب نظر می کند  . از دیگر مطالب جالب توجه این صفحه ویدئوهای کوتاهی با حضور شخصیت کارتونی قُلک است کهسرمایه گذاری برای کودکان را به زبان ساده توضیح می دهد .

PNC

این بانک کانادایی در ردیف 18 این لیست است . صفحه ای مختص به کیف پول الکترونیک خود راه اندازی کرده است . یکی از شاخه های این کیف پول الکترونیکی خدمات ویژه ای است که به دانشجویان به عنوان یکی از اصلی ترین مخاطبان شبکه های اجتماعی ارایه می دهد . آنها همچنین می توانند از نرم افزار ویژه این بانک درمدیریت مسائل مالی و درآمدی‌شان به صورت آنلاین استفاده کنند .

 

JP Morgan

در صفحه فیسبوک خودتوصیه های شغلی به کسانی که تازه وارد بازار کار موسسات مالی شده اند، ارائه می دهد و به این ترتیب دانشجویان و فارغ التحصیلان جوان را جذب می کند و تصویر برند خود را در بین جوانان وکارمندان احتمالی خود تقویت می کند.

Bank of America

بانک ها شهرت خوبی در فعالیتهای خیریه ندارند و به همین دلیل  لازم است که تمام کارهای خیریه خود را به خوبی در فیسبوک نشان دهند."خلق فرصت های تازه" نام صفحه ای است Bank of Americaفعالیتهای بشردوستانه خود را نمایش می دهد. این بانک از فیسبوک برای اطلاع رسانی پروژه های جانبی خود استفاده می کند .

 

HSBC Bank

در صفحه خود غالبا سوالاتی را مطرح می کند که سرآغاز یک گفتگو است. مثلا : "شما چطور وضعیت مالی خود را مدیریت می کنید؟ حفظ توازن میان کار و تحصیل چقدر مشکل است؟"صفحه دانش آموزانHSBC روی فیسبوک، اولین حضور واقعی یک بانک روی فیسبوک محسوب می شود.در تابستان سال 2010 یک کمپین کمکهزینه تحصیلی را برای دانش آموزان راه اندازی کرد . این بانک از دانش آموزان خواست  که یک ویدئو 90 ثانیه  ای درباره اینکه تصمیم دارند چگونه دنیا را تحت تاثیر قرار دهند، بسازند.پس از رای گیری و بررسی به 8  دانش آموز کمک هزینهدانشگاهی 15 هزار پوندی  تعلق گرفت.

 

Deutsche bank

روی صفحه اول بخشی به نشر اطلاعات عمومی اختصاص داده شده ، مثلا مفهوم Xloss که شاخصی برای خرید سهام در سرمایه گذاری های کوتاه مدت است توضیح داده شده است .گزارش مصوری از نمایشگاه نقاشی این بانک که به مدت 3 ماه برگزار شده است وجود دارد . در صفحه خوشامدگویی، اطلاعات جامعی از بانک، مقالاتی در مورد اقتصاد و مسائل مالی ، فرصتهای شغلی در این بانک و تعهدات اجتماعی آن قرار گرفته است.در صفحه تیم ما، با معرفی سه تن از مدیران ارتباطجهت پاسخگویی به سوالات روی این صفحه و همچنین  انجام گفتگوهای باز و اتاق گفتگو ویژه ای راه اندازی کرده است . در بخش تصاویر، عکسهایی از برگزاری مراسم در راستای مسئولیتهای اجتماعی این بانک وجود دارد.

بنابراین بانکهای جهانی از ظرفیتهای شبکه های اجتماعی برای اطلاع رسانی ،تبلیغات ، ارایه خدمات ، تشکیل باشگاه مشتریان ، تحقق اهداف رسالت اجتماعی ، آگاهی از نیازها و علایق مشتریان ، جذب نیرو ، آموزش ، برند سازی ، ارتباط ، تشکیلشبکه های اجتماعی ، بازاریابی و فروش محصولات ، نوآوری ، خلق محصولات و خدمات ، کانال نوین توزیع خدمات  ، اعتماد افزایی ، معرفی خود و محصولات ،توسعه بازار ، یکپارچگی کانالها به خصوص با تلفن همراه ، وفادار سازی ، توسعهفعالیتهای ترویجی مانند برگزاری مسابقات ، جذب مشتریان جدید ، کاهش هزینه ها و ... استفاده می کنند .

بر اساس تحقیقات انجام شده ، 85 درصد از کاربران اینترنت در ایران در شبکه های اجتماعی عضویت دارند . تصمیمات آینده در خصوص این شبکه هر چه باشد ، بانکهای ایرانی امروز باید خود را برای حضور و بهره برداری از فرصت های آن آماده کنند . شبکه های اجتماعی ، آینده بانکداری مجازی و عرصه ای برای رقابت است . بانکهای موفق خواهند بود که همین امروز آماده باشند .

 

سوده کارگر

کارشناس مدیریت بازاریابی و ارتباط با مشتریان بانک سامان

منبع: 

آفتاب ایرونی را از اینجا دنبال کنید:

FEED

 Tweet about this on TwitterShare on Google+Share on LinkedInPin on Pinterest

 با احترام به طبیعت، لطفا فقط در صورت لزوم از این پست پرینت بگیرید.


+   سید محمد طباطبایی ; ۱۱:۳٢ ‎ق.ظ ; ۱۳٩۳/٤/۱۸