آفتاب ایرونی

این وب لاگ با هدف ایجاد مرکزیتی برای اطلاع رسانی و ایجاد ارتباط در محیط مجازی برای مدیران،مشاوران، متخصصین و پژوهشگران جهت هم افزایی و اثر گزاری در این حوزه مدیریت ایجاد شده است.و شامل یادداشت های از مدیریت فناوری اطلاعات، بانکداری، مدیریت اجرایی،مدیریت استراتژی، مدیریت برند، مدیریت روابط عمومی،مدیریت دانش، تعالی سازمانی، بهره وری، کارآفرینی، روانشانسی، اجتماعی و خانواده می باشد. و آفتاب ایرونی اشاره به اندیشه و قدرت مدیران و متخصصین ایرانی دارد.

چرا دنیا دیگر به کام مک‌دونالد نیست؟

دنیا دیگر به کام مک‌دونالد نیست و اخیرا فروش بزرگترین رستوران زنجیره‌ای جهان افت شدیدی داشته است.


مک دونالد (MCD)  یک بار دیگر در ماه آگوست فروش ناامید کننده‌ای را در سطح فروشگاه‌هایش تجربه کرد. فروش مک‌‌دونالد در ماه آگوست در ایالات متحده در مقایسه با ماه گذشته 2.8 درصد کاهش داشت و شاهد کاهش 3.7 درصدی در سراسر جهان بود. ارزش سهام مک دونالد نیز کاهش یافته است.
با هم دلایل فروپاشی برند مک‌دونالد را بررسی می‌کنیم:
1. کیفیت؛ بزرگترین مشکل مک‌دونالد
مک دونالد تلاش خود را برای ارتقاء کیفیت مواد غذایی به کار گرفته است و از این موضوع آگاه است که سایر رستورانهای زنجیره‌ای، که موادغذایی باکیفیت بالای خود را  به راحتی و با خدمت‌رسانی سریع در اختیار مشتریان قرار می‌دهند، در حال گسترش هستند.   متاسفانه کیفیت مواد غذایی مک‌دونالد به شدت پایین آمده است.
بر اساس تحقیقی که بر روی بیش از 32 هزار مصرف‌کننده‌ی فست فود انجام گرفت، رتبه‌ی مک‌دونالد از میان 21 رستوران زنجیره‌ای پیشرو در تهیه همبرگرهایی با طعم و کیفیت بالا، 21، یعنی آخرین رتبه بود! به نظر شما آخرین باری که یک برند توانسته است نظر منفی مصرف‌کنندگان درباره محصولات خود را تغییر دهد، به چه زمانی برمی‌گردد؟ مطمئنا این کار برای مک‌دونالد آسان نخواهد بود.
2. منوی طول و دراز مک‌دونالد باعث تاخیر و بروز اشتباهاتی در سرو غذا می‌شود
خیلی وقت است که نام مک‌دونالد دیگر تداعی‌کننده‌ی فقط همبرگر و یا سیب‌زمینی سرخ کرده‌ در ذهن مشتریان نیست؛ ارائه‌ی محصولات جدید توسط مک‌دونالد یکی از دلایل شکست این غول فست فودی جهان است.
مک دونالد میزبان برنامه گفتگوی اینترنتی با فرانشیز خودش در سال گذشته بود، و به آنها درباره افزایش میزان شکایات مشتریان از برخورد نامناسب کارمندان هشدار داد.
چه عاملی باعث شده که مشتریان تا این اندازه از مک‌دونالد ناراضی شوند؟ مجله صنعتی تجارت QSR (مجله ای در حوزه صنعت فست فود) هر ساله عملکرد فست‌فودها را مورد مطالعه قرار می‌دهد و سرعت معاملات را ارزیابی می‌کند. این مجله سال گذشته اعلام کرد که میانگین زمانی که یک مشتری برای دریافت سفارش خود در مک‌دونالد باید منتظر بماند، به بیش از سه دقیقه افزایش یافته است.
منوی شلوغ و پیچیده‌ی مک‌دونالد بیشتر از آنکه به این رستوران سود برساند، درصدد تخریب آن گام برمی‌دارد.
3. دنیا دیگر به کام مک‌دونالد نیست
مک‌دونالد تابستان امسال شرایط خوبی در داخل امریکا نداشت، اما عملکردش در سطح جهانی بهتر بوده است. این بدان معنی نیست که در سطح جهانی هم عملکرد خوبی داشته است. فروش مک‌دونالد در چین کاهش چشمگیری داشته است.
این درحالی است که روسیه نیز چندین شعب مک‌دونالد را به بهانه‌ی ایمنی مواد غذایی در این کشور تعطیل کرده است. و همه می‌دانیم که هدف روسیه انگیزه‌های سیاسی بوده است.
همان جهانی که روزی به کام مک‌دونالد بود، حالا درحال نابودی آن است.
4. مک‌دونالد در نقش "آدم بده"
حدود یک سال از زمانی که اتحادیه بین المللی خدمات کارکنان ، کمپین Fight for 15  را راه اندازی کرد، می‌گذرد. یکی از اهداف این کمپین افزایش 15 درصدی  حداقل دستمزد کارگران فست‌فودی بود. لوگوی مک‌دونالد، بزرگترین رستوران زنجیره‌ای فست فود در جهان، سمبل این کمپین بود.
نتیجه نهایی اینکه موضوع فقط مربوط به ارزان‌قیمتی مواد غذایی مک‌دونالد نیست. مالک 80درصد رستوران‌ها فرانشیزهای مستقلی هستند که با نرخ فروش کمتری کار می‌کنند. با این حال، کسانی که طرفدار دو برابر کردن دستمزد در مک دونالد هستند، ممکن است از قوانین اصلی این رستوران آگاه نباشند، این در حالی است که بسیاری از رقبای مک‌دونالد شرایط بهتری دارند.
5. بازگشت به اصول اولیه راهکار خوبی نیست
اکثر کارشناسان معتقدند که مک دونالد نیاز دارد که به همان ریشه  و اصل ساده‌ی خود بازگردد تا در اوج بماند. مشکل اینجا است که این راه‌حل کارساز نیست. آیا به نظر شما اگر مک دونالد نوشیدنیهای فانتزی مانند قهوه و غذاهایی مانند ساندویچ مرغ و همبرگر لذیذ را از منویش حذف کند، فروش افزایش خواهد یافت؟  با این کار مشتریان بیشتری را از دست خواهد داد. 
یک رستوران کوچک می‌تواند بدون سرو دسر، میلک‌شیک، یا ساندویچ‌های فانتزی امور خود را بگذراند. اما مک‌دونالد رستوران بزرگی است و چالش اینجا است که باید بتواند محبوبیت خود را در عین گستردگی حفظ کند.
منبع: زهرا جورابلو،مارکتینگ نیوز، usatoday

آفتاب ایرونی را از اینجا دنبال کنید:

FEED

Tweet about this on TwitterShare on Google+Share on LinkedInPin on Pinterest

 با احترام به طبیعت، لطفا فقط در صورت لزوم از این پست پرینت بگیرید

+   سید محمد طباطبایی ; ۳:٥٠ ‎ب.ظ ; ۱۳٩۳/٧/٧