آفتاب ایرونی

این وب لاگ با هدف ایجاد مرکزیتی برای اطلاع رسانی و ایجاد ارتباط در محیط مجازی برای مدیران،مشاوران، متخصصین و پژوهشگران جهت هم افزایی و اثر گزاری در این حوزه مدیریت ایجاد شده است.و شامل یادداشت های از مدیریت فناوری اطلاعات، بانکداری، مدیریت اجرایی،مدیریت استراتژی، مدیریت برند، مدیریت روابط عمومی،مدیریت دانش، تعالی سازمانی، بهره وری، کارآفرینی، روانشانسی، اجتماعی و خانواده می باشد. و آفتاب ایرونی اشاره به اندیشه و قدرت مدیران و متخصصین ایرانی دارد.

کار کمپانی شمــا چیسـت و چه فـراهـم می کند؟
ساعت ٤:٥٦ ‎ب.ظ روز ۱۳٩۳/۸/٢۱  کلمات کلیدی: برند

می خواهیـد عموم مردم درباره تان چه فکری کنند؟

بی شک امروزه تبلیغات در زندگی روزمره ما چنان رایج و مسلط شده است که ابزارهای تبلیغات از جمله نام برندها و لوگوی آنها اهمیت گسترده ای پیدا کرده اند. به نظر کارشناسان اگر که افراد مکرراً در معرض تبلیغ خاصی قرار بگیرند، همین امر انتخاب آنها را به سمت نام و بسته بندی آن محصول می کشاند. یکی از مهم ترین ابزارهایی که در تبلیغات واجد قدرت است، تاسیس برندی با نام و لوگویی گیراست که با شعاری تاثیرگذار همراه شود.

 لغت برند بخشی از دایره لغات عموم مردم شده است و به نحوی هم معنی نام یک کمپانی، تجربه مصرف کننده از یک کمپانی و یا انتظارات مصرف کننده از محصولات آن کمپانی شده است. ما به جای قهوه فوری، می گوییم نسکافه و به فعل کپی کردن می گوییم زیراکس! تفلون، تاید، ژیلت، واکمن و ... هم به همین نسبت بخشی از زندگی روزمره ما شده است. در واقع برند برای کمپانی ها اولین فرصت برای متمایز بودن از دیگر رقبا و در عین حال مولد شخصیت و هویتی برای یک کمپانی است.

وقتی که از نایک حرف می زنید، منظورتان کفش است و وقتی از سیب حرف می زنید،Apple به ذهن تان خطور می کند. چرا که نام برند و لوگو یک تاثیر حسی قدرتمندی بر روی مخاطبش می گذارد و نوعی اعتماد در مصرف کننده به وجود می آورد. کار کمپانی شمــا چیست و چه فـراهم می کند؟ می خواهید عموم مردم درباره تان چه فکری کنند؟

 در واقع برند به خط تولید محصول مشخصی اشاره می کند، در حالی که لوگو  به بازنمایی آن برند می پردازد. یک لوگو به طرحی گرافیکی اشاره می کند که برای شناسایی یک کمپانی یا برند استفاده می شود. لوگو  بخشی از کل معنایی است که یک برند در ذهن ما تداعی می کند و هویتی را به آن می بخشد که از طریق تصویر، رنگ و فونت متفاوت آن، شناخته می شود و باعث تمایز از دیگر کمپانی ها و برندها می شود و در انتخاب یک کالا به صورت ناخودآگاه در انتخاب ما تاثیر می گذارد.

گرچه که استفاده از تصاویر، ریشه در تمدن های باستانی دارد (که از این تصاویر به عنوان زبان استفاده می کردند) ولی در واقع، لوگو اولین بار در قرن سیزدهم توسط طلاسازان و تولیدکنندگان کاغذ استفاده شد. لوگوی مدرن به شکلی که امروز می شناسیم در قرن نوزدهم رواج پیدا کرد. با این حال اولین لوگویی که به عنوان علامت تجاری به وجود آمد، لوگوی مثلثی شرکت باس در 1876 بود.

 به طــور کلی یک لوگــو به دو شکل به یک برند کمک می کند: اولاً در بازشناسی سریع یک برند مورد استفاده قرار گیرد؛ در ثانی لوگــو در زمانی که محدودیت وقت و مــکان وجود دارد به جای نام یک برند بکار می رود. مثلاً لوگوی  کمپانی نایک چنان رایج و متداول شده که مردم نایک را بیشتر از آن که با نامش به خاطر بیاورند با آرم و لوگویش می شناسند.

با این حال باید دید چه نوع لوگوهایی به بازشناسی درست و صحیـح مصـرف کننـدگـان کمـک می کنـد؟ به عقیـده کارشناسان، لوگوهایی که طبیعی تر و مشابه اشیایی مورد استفاده در زندگی روزمره هستند. در ثانی توازن و هماهنگی بین کل اجزای لـوگـو و جـزئـیـات آن از اهمیـت بالایی برخوردار است.

به عنوان مثال بعضی از برندهایی که فناوری های پیشرو ارائه می دهند از لوگوهـایی با زاویه و گوشه دار استفــاده می کنند تا مفهوم سرعت را بهتر به مخاطب منتقل کنند. این در حالی است که شرکت های خدماتی به لوگوهای گرد که انتقال دهنده مفهوم اعتماد و کار است بیشتر گرایش دارند. همچنین خطوط افقی، امنیت و خطوط عمودی مقام و رتبه و خطوط ضربدر، انرژی را در ذهن ما تداعی می کند. از طرفی رنگین بودن لوگو نسبت به رنگ های تیره و سیاه و سفید بیشتر بیننده را جلب می کند. البته باید از استفاده کردن رنگی که برندهای رقیب استفاده می کنند مطلقاً اجتناب کرد. لوگو می بایست از لوگوی رقبا متفاوت باشد تا مخاطب در ناخوداگاه ذهن خود بتواند برندها را از هم تمیز دهد، در غیر این صورت لوگو، بیشتر تبلیغ برند مشابه رقیب باسابقه تر محسوب می شود.

بنابر تحقیق میدانی، حدود 50 کمپانی در طول یک سال، نام و لوگوی خود را به دلایل مختلفی تغییر می دهند. گاهی کمپانی نام یا خدمات خود را تغییر می دهد و به این ترتیب به لوگوی دیگری نیاز پیدا می کند. در واقع، مشتریانی که وابستگی بیشتر و طولانی تری به یک برند داشته باشند، از تغییر لوگوی آن برند پاسخ منفی تری نسبت به مصرف کنندگان جدید از خود بروز می دهند. مثلاً در 2003 کمپانی  Apple اعلام کرد که لوگوی کامپیوترهای تولیدی اش را از رنگ قرمز به نقره ای تغییر خواهد داد که همین امر باعث شد در همان هنگام، 200 امضاء در مخالفت با این تصمیم توسط مشتریانApple در فضای مجازی جمع شود.

با این حال یک لوگوی خوب باید با شعار مناسبی نیز همراه باشد. شعـاری که همراه با نام و لوگوی یک برند همــراه می شود، در بازاریابی خاص آن برند، نه تنها ارتباط احساسی با مشتری محصول ایجاد می کند، بلکه فلسفه و هدف آن برند را انتقال می دهند. شعارها می بایست موجز باشند تا تاثیرگذار شوند.

به طــور قطع شعار سه کلمــه ای، از شعار یک جمله ای تاثیرگذاری بیشتری دارد، چــراکه راحت یادآوری می شود.

شعــارهایی که مخـاطب خود را گیج کرده و در ابهام رها می کنند، فرصت قرار گرفتن در حافظه مخاطبان شان را از دست می دهند. شعار می بایست تا با حقیقت عملکرد برند مطابق باشد، در غیر این صورت احساس اغفال شدن را در مخاطب ایجاد می کند.

به این ترتیب حتماً می بایست از تصمیم گیری عجولانه در زمینه انتخاب لوگو و شعار اجتناب کرد، چرا که انتخاب نادرست نتیجه ای جز فراموشی برند نخواهد داشت. به علاوه تصمیم به طراحی دوباره این موارد تاثیر بدتری روی اثرات نادرست انتخاب نامناسب لوگو می گذارد. در نتیجه بهتر است که در ابتدا رفتاری حرفه ای با این امر داشته باشیم تا برندی ماندگار داشته باشیم.

منبع: www.luxemag.ir

آفتاب ایرونی را از اینجا دنبال کنید:


Tweet about this on TwitterShare on Google+Share on LinkedInPin on Pinterest

 با احترام به طبیعت، لطفا فقط در صورت لزوم از این پست پرینت بگیرید