آفتاب ایرونی

این وب لاگ با هدف ایجاد مرکزیتی برای اطلاع رسانی و ایجاد ارتباط در محیط مجازی برای مدیران،مشاوران، متخصصین و پژوهشگران جهت هم افزایی و اثر گزاری در این حوزه مدیریت ایجاد شده است.و شامل یادداشت های از مدیریت فناوری اطلاعات، بانکداری، مدیریت اجرایی،مدیریت استراتژی، مدیریت برند، مدیریت روابط عمومی،مدیریت دانش، تعالی سازمانی، بهره وری، کارآفرینی، روانشانسی، اجتماعی و خانواده می باشد. و آفتاب ایرونی اشاره به اندیشه و قدرت مدیران و متخصصین ایرانی دارد.

هنر؛ دانه مفقوده در تسبیح مدیریت دانش
ساعت ۱۱:٢٦ ‎ق.ظ روز ۱۳٩۱/٦/٢٢  کلمات کلیدی: مدیریت دانش

امروزه هنر، ارزش آفرین است. پیوند خوردن دانش و هنر می تواند موجب بروز مزیت های رقابتی مضاعف برای سازمان ها شود. هنر می تواند موجب تلطیف تعاملات میان سازمان و مشتریان باشد. به بیان دیگر، هنر موجب تلطیف ادبیات جاری در سازمان و مخاطبان آن (ذینفعان و مشتریان سازمان) می شود. جرات می کنم  و می­گویم: امروزه هنر، متفاوت ساز است. به بیان دیگر، امروزه بهره برداری خردمندانه از هنر می تواند یک  سازمان را از رقبای خود متمایز کند. اگرچه معمولاً مهارت های هنری در تبلیغات و بازاریابی سازمانها رواج دارند اما بهره گیری از هنر در مدیریت دارایی های نامشهود سازمان می تواند موجب بهبود اداره این دارایی ها شود.

معتقدم میان دانش و هنر ارتباط دو سویه برقرار است. از اثرگذاری هنر در محتوا و فُرم دانش و حتی روش تحویل دانش نمی توان چشم پوشی کرد. استفاده ماهرانه از قابلیت های هنری می تواند کیفیت دانش را بطور چشم گیری افزایش دهد. دانش می تواند از طریق هنر، ارزش مضاعف ایجاد کند. بعضی از رشته های هنری همچون نقاشی، داستان نویسی، تصویرسازی، گرافیک، عکاسی، فیلم سازی و چند رشته دیگر در تقویت مدیریت دانش نقش قابل توجهی خواهند داشت. معتقدم استفاده ماهرانه از جلوه های هنری، علاوه بر بهبود کیفیت دانش، تمایل مخاطب به دانش (بهره برداری و به اشتراک گذاری دانش) را بیشتر می­کند.

معتقدم علاوه بر نیاز دانشی، یکی از دلایل رجوع دانشکاران به دانش استفاده از جلوه های هنری و ادبی است. به عنوان مثال، بصری سازی دانش و استفاده از ادبیات مناسب در صریح سازی دانش می تواند علاوه بر تقویب درک دانش، موجب افزایش تمایل دانشکاران به دانش شود؛ و به تبع این تمایل، افزایش رضایت و استفاده از دانش شکل خواهد گرفت. دانشی که بیشتر مورد بهره برداری قرار بگیرد، کیفیت بالاتری نیز پیدا خواهد کرد. همچنین استفاده ماهرانه از جلوه های هنری بالاخص فرهنگ بصری می تواند ضریب صحیح بودن دانش را تقویت نماید.

دانش صحیح (Right Knowledge) دغدغه اصلی مدیریت دانش آینده است. در دستیابی به یک ضریب صحیح بودن مناسب باید به چند نکته توجه داشت:

  • در مدیریت دانش جدید، دستیابی به دانش صحیح از طریق بکارگیری خرد جمعی تحقق خواهد یافت.
  • صحیح بودن دانش یک مقوله فازی و گره خورده با زمینه (Context) است.
  • هنر می تواند از طریق تقویت محتوا و فرم دانش به افزایش ضریب صحیح بودن دانش کمک کند.
  • هنر می تواند از طریق تحریک حس زیبایی شناسی انسان موجب افزایش تمایل به بهره برداری از دانش شود.

http://eng-amini.persianblog.ir