آفتاب ایرونی

این وب لاگ با هدف ایجاد مرکزیتی برای اطلاع رسانی و ایجاد ارتباط در محیط مجازی برای مدیران،مشاوران، متخصصین و پژوهشگران جهت هم افزایی و اثر گزاری در این حوزه مدیریت ایجاد شده است.و شامل یادداشت های از مدیریت فناوری اطلاعات، بانکداری، مدیریت اجرایی،مدیریت استراتژی، مدیریت برند، مدیریت روابط عمومی،مدیریت دانش، تعالی سازمانی، بهره وری، کارآفرینی، روانشانسی، اجتماعی و خانواده می باشد. و آفتاب ایرونی اشاره به اندیشه و قدرت مدیران و متخصصین ایرانی دارد.

برترین کتابهای کسب‌وکار در سال 2014

سقراط می‌گوید که جامعه زمانی به فرزانگی و سعادت دست می‌یابد که مطالعه کار روزانه‌اش باشد. کتاب، حافظه‌ی بشریت است به گونه‌ای که هیچ کدام از وسایل ارتباطی ژرفا و کارکرد کتاب را ندارند. ویکتور هوگو برای بیان اهمیت کتاب حتی پا را فراتر می‌گذارد، از دیدگاه او سعادتمند کسی است که به دو چیز دسترسی دارد: کتاب خوب و دوستانی که اهل خواندن کتابهای خوب هستند. و چه بسا ممکن است کتابی مسیر سرنوشت میلیونها انسان را در راه به خصوصی بیندازد.
از همین‌رو در جست و جوهایم در لابلای صفحات اینترنتی به مطلبی از سایت معتبر business insider برخوردم که به معرفی برترین کتابهای سال 2014 در حوزه‌ی کسب‌وکار پرداخته است. با هم در ادامه ترجمه‌ای از یادداشت این سایت را می‌خوانیم:


1-    راه ویرجین: تمام آنچه در خصوص رهبری کسب‌وکار می‌دانم

به قلم ریچارد برنسون
سر ریچارد برنسون یکی از مطرح‌ترین کارآفرینان و مدیران جهان و رئیس و مؤسس گروه عظیم شرکتهای ویرجین است. وی نبوغ سرمایه‌گذاری خود را نخستین بار در سن 16 سالگی و با راه اندازی مجله‌ای به نام دانش آموز نشان داد. برنسون هیچگاه شاگرد خوبی در مدرسه نبود اما بعدها دریافت که توانایی بالایی در برقراری ارتباط با سایرین دارد. او هم‌اینک مالک بیش از 400 شرکت  در زمینه‌های متعدد از توریسم فضایی گرفته تا مسابقات فرمول یک است. 
برنسون به علاوه کتابهای متعددی را به رشته تألیف درآورده است که کتاب «درنگ نکن انجامش بده» در ایران ترجمه و منتشر شده و از طریق فروشگاه انتشارات بازاریابی نیز قابل تهیه است.
ریچارد برنسون بی‌شک یکی از نوابغ کسب‌وکار است. هرچند او در طی 40 سال فعالیت حرفه‌ای خود با فراز و فرودهای بسیاری مواجه بوده، اما تمام این پستی و بلندی‌ها نتوانسته‌اند مانع از حرکت رو به جلویش باشند.
آخرین کتاب برنسون تحت عنوان راه ویرجین، گنجینه‌ای از تجارب و اصول منحصر به فرد مدیریتی او را ارائه می‌کند. او در این کتاب به تشریح اصول رهبری خود، همچون خوب گوش دادن، ساده‌سازی امور، سنت شکنی و نوآوری، انگیزش، و لذت بردن از کار و تعادل میان زندگی و کار می‌پردازد. برنسون تأکید دارد که رهبران توانمند از حباب خودساخته‌ی غرور خود خارج می‌شوند و دنیا را از دریچه‌ی دید مشتریانشان می‌بینند. این مصداق همان جمله‌ای است که بارها از من شنیده‌اید: پشت میز جای کوتاهی برای دیدن بازار است. گای کاواساکی که خود یکی از اندیشمندان شهیر بازاریابی است، خاطره‌ای جالب توجه از قدرت مشتری نوازی برنسون و رفتار عجیب او نقل می‌کند. او می‌گوید که پیش از آغاز یک سمینار،  با برنسون به گپ و گفت می‌نشیند و برنسون به عنوان بنیانگذار شرکت هواپیمایی ویرجین ایرز از کاواساکی سؤال می‌کند که بیشتر با کدام شرکت خدمات مسافرت هوایی پرواز می‌کند. برنسون از لابلای کلمات کاواساکی متوجه می‌شود که او به دلیل برخورد محترمانه و درخور شان خطوط هواپیمایی یونایتد، به این برند هواپیمایی وفادار است. در همین حین برنسون که در رفتارهای عجیب سرآمد است، بدون آنکه بخواهد با بحثهای علمی و منطقی کاواساکی را مجاب به پرواز با ویرجین کند با رفتاری شوخ طبعانه اما گرم و دوستانه پای کاواساکی را می‌گیرد و شروع به تمیز کردن کفش او می‌کند! این رفتار منحصر به فرد کافی است تا کاواساکی به مشتری پروپا قرص خطوط ویرجین تبدیل شود.
 کتاب جدید برنسون نیز پر است از مثالهای این چنینی و داستانهای آموزنده از روشها و شیوه‌های مدیریتی ریچارد برنسون.


2-    از صفر تا یک: چگونه آینده را بسازیم

به قلم پیتر  تیل
پیتر تیل کارآفرین و سرمایه‌گذار میانسال آمریکایی است. او مؤسس شرکت پی‌پل و از سرمایه‌گذاران اصلی فیس‌بوک است. کتاب از صفر تا یک شامل مباحثی است که پیتر تیل در دانشگاه استنفورد تدریس می‌کرد و توسط یکی از شاگردانش  به نام بلیک مسترز گردآوری شده است. این کتاب در ستایش خلق ایده‌های جدید نوشته شده است و موضوعات روز جهان را از دریچه‌ی دیگری مورد بررسی قرار می‌دهد. به طور مثال تیل در بحثی جنجال برانگیز مطرح می‌کند که واژه‌ای نظیر انحصار نه تنها در ادبیات اقتصاد ناپسند نیست بلکه شرکتها باید تلاش کنند تا در جهت آن حرکت کنند. او با همین استدلال رواج تقلید در میان شرکتهای جهان را مورد انتقاد قرار داده و نوآوری را اصلی‌ترین مزیت رقابتی سازمانهای آینده بر می ‌شمارد. نوآوری باعث افزایش رشد اقتصادی می شود، بهره وری را بالا می برد و موجب به وجود آمدن فناوریها، کالاها و خدمات جدید می شود.

3-    کار خانه خلاقیت: غلبه بر نیروهای غیبی که مقابل الهامات واقعی ایستاده‌اند

به قلم ادکتمول
پیکسار استودیویی 30 ساله است که در سال 1986 توسط استیو جابز و ادوین کتمول تأسیس شد. ادوین کتمول مدیرعامل پیکسار خاطرات و داستان پر فراز و فرود استودیو انیمیشن سازی را در کتابی خواندنی به نام کارخانه خلاقیت تشریح کرده است. این کتاب سرگذشت پیکسار را از زمانی که یک کمپانی کوچک سخت افزاری زیان‌ده بود تا تبدیل شدن آن به یک غول سرگرمی با هزاران کارمند و صدها انیمیشن تحسین شده تشریح می‌کند. روشهای مدیریتی کتمول بگونه‌ای بوده که توانسته پیکسار را در مسیرتعالی مستمر و برتری بر سایر رقبا قرار دهد. این کتاب در مورد ایجاد یک فرهنگ موفق خلاق و پایدار نگارش شده است. به اعتقاد اد کتمول : "تمامی ما ذاتا دارای قوه خلاقیت درونی هستیم و قادریم برای هر مساله‌ای راه‌حلی بیندیشیم. به همین ترتیب مشکلات حتی در مقابل کمپانی‌های بزرگ و بلندپرواز نیز قدعلم می‌کنند. مشکلاتی که به ناگهان از ناکجاآباد ظاهر شده و سد راه خلاقیت می‌شوند و روند کار را دچار اشکال می کنند. اما تفاوت ما در پیکسار این است که ما فقط مدل تفکراتمان را هنگام بروز مسایل تغییر میدهیم و با اندیشه مثبت آغوش خود را بسوی نشانه ای مثبت باز می‌کنیم، به این وسیله میتوانیم درها را به روی خلق یک اثر باز کنیم ."

منبع: TMBA

آفتاب ایرونی را از اینجا دنبال کنید:

Tweet about this on TwitterShare on Google+Share on LinkedInPin on Pinterest

 با احترام به طبیعت، لطفا فقط در صورت لزوم از این پست پرینت بگیرید

+   سید محمد طباطبایی ; ٩:٤٩ ‎ب.ظ ; ۱۳٩۳/٩/٢٦