آفتاب ایرونی

این وب لاگ با هدف ایجاد مرکزیتی برای اطلاع رسانی و ایجاد ارتباط در محیط مجازی برای مدیران،مشاوران، متخصصین و پژوهشگران جهت هم افزایی و اثر گزاری در این حوزه مدیریت ایجاد شده است.و شامل یادداشت های از مدیریت فناوری اطلاعات، بانکداری، مدیریت اجرایی،مدیریت استراتژی، مدیریت برند، مدیریت روابط عمومی،مدیریت دانش، تعالی سازمانی، بهره وری، کارآفرینی، روانشانسی، اجتماعی و خانواده می باشد. و آفتاب ایرونی اشاره به اندیشه و قدرت مدیران و متخصصین ایرانی دارد.

دیدگاه مدیرعلمل اپل در خصوص مدیریت پروژه
ساعت ۳:٢٢ ‎ب.ظ روز ۱۳٩۱/٦/٢۳  کلمات کلیدی: مدیریت پروژه


-   در ابتدا برای کسانی که با مفهوم پروژه آشنایی ندارند میتوان گفت پروژه در ساده‌ترین تعریف به فعالیتی گفته می‌شود که در راستای استراتژی‌هایی که یک سازمان برای خودش تعریف کرده، انجام می‌گیرد. برای مثال ارائه یک محصول یا یک خدمتی می‌تواند یک پروژه باشد .

۲-   اما بحث اصلی من بخشی است که پروژه ها را به فرآیندهایی تقسیم می‌کند که رخ دادن این فرآیندها به معنای انجام آن پروژه است.

فرآیندهای پروژه شامل:

  • · فرآیند آغازین
  • · فرآیند برنامه‌ریزی
  • · فرآیند اجرا
  • · فرآیند نظارت و کنترل
  • · فرآیند خاتمه

 

در بخش آغازین‌، ما به طور واضح مشخص می‌کنیم که کجا هستیم  و به کجا میخواهیم برسیم.

۳-   در بخش برنامه ریزی هر کیفیتی را تبدیل به کمیت می‌کنیم و مسیرهایی را که می‌تواند ما را به اهدافمان برساند پالایش میکنیم. از جمله مهم‌ترین فعالیت‌هایی که باید در این بخش صورت پذیرد شناسایی  ریسک‌های پروژه، هزینه‌های آن و البته ذینفعان است. (به طور خلاصه تمام کسانی را که از محصول ما سود میبرند و بر فعالیت های سازمان تاثیر گذار هستند را ذینفع مینامیم )

۴-در فرآیند اجرا،  برنامه‌ریزی‌ها صورت عملی به خود میگیرند  و در فرآیند نظارت و کنترل فعالیت‌های اجرا شده بازرسی میشوند تا به درستی صورت گرفته باشند. همچنین فعالیت‌هایی که قرار است اجرا شوند مورد باز بینی و پالایش مستمر قرار میگیرند.

تمام این صحبت های پیش زمینه برای این بود تا بتوانیم با درک درستی به سراغ صحبت های تیم کوک برویم.

در مصاحبه ای که در کنفرانس  D10   صورت پذیرفت تیم کوک به وضوح درباره‌ی اهمیت ذینفعان در پروژه‌های اپل صحبت میکرد که در ادامه عیننا آن ها را نقل خواهم کرد.

کوک تا اندازه‌ای به خواسته‌های ذی نفعان اهمیت میدهد که آن را به عنوان موقعیت دوم و خواسته‌ی شرکت اپل در پروژه‌هایش به مخاطبان معرفی میکند. تا جایی که در بخشی از صحبت هایش عنوان میکند:

اپل محصولاتش را بر اساس برنامه‌ریزی طراحی نمی‌کند. هیچ سیاستی نیست که بگوید “باید یکی معرفی کنید.” اگر پی ببریم که می‌شود کار بیشتری کرد، عالی است.

 

همچنین میبینیم که در پاسخ به گستره ی عظیمی از پاسخ‌ها معیار‌ها را خواست مشتری معرفی میکند. وقتی درباره ی فناوری سیری از او سوال میشود میگوید :

به گمانم سیری به ما ثابت کرد که مردم می‌خواهند به یک شکل جدید با تلفن‌شان رابطه برقرار کنند.

و وقتی درباره ی پروژه ی شکست خورده ی Ping پاسخ میدهد:

به دقت داشتم از همین سؤال دوری می‌کردم. ما آن ‪Ping را امتحان کردیم و فکر می‌کنم کاربران رأی دادند که: “این چیزی نیست که بخواهیم انرژی زیادی رویش بگذاریم.” متوقفش خواهیم کرد؟ نمی‌دانم. بررسی خواهد شد.

در واقع سیاست‌های شرکت اپل همانطور که خود تیم کوک اشاره میکند بر اساس روش کلاسیک برنامه‌ریزی و سپس اجرا  نیست بلکه یک سیاست داینامیک و پویاست که وابسته به مشتری است که به عنوان مهم ترین ذینفع‌ها شناخته میشود.

سرمایه گذاری اپل بیشتر از آنکه بر روی طراحی یا هر جنبه ی دیگری از محصول باشد بر روی مشتری‌هایش است تا جاییکه کوک میگوید:

من مدیرعامل هستم و هر روز هزاران ایمیل دریافت می‌کنم که اکثرشان از مشتریان هستند. و آنها طوری می‌نویسند که انگار من در اتاق‌نشیمن خانه‌شان نشسته‌ام. این نشان می‌دهد که چه پیوندی با مشتریان داریم. اپل فقط یک کمپانی نیست که مردم از آن چیزی بخرند.

شاید این بزرگترین درس برای هر مدیر پروژه‌ای باشد که شناسایی مستمر ذینفعان و شناخت نیاز آنان و حتی بنا بر موقعیت شکل‌دهی نیازهای آنان امروزه چقدر در موفق‌ترین شرکت‌های دنیا حائز اهمیت میباشد.

درست پنج سال پیش استیو جابز و بیل گیتس در همین کنفرانس حاضر شدند. در آن زمان سود شرکت اپل ۷٫۱ میلیارد دلار بود و اکنون میزان سود این شرکت در سه ماه نخست ۲۰۱۲ میلادی به بیش از ۱۱.۶ میلیارد دلار رسیده است. اپل هم اکنون (ماه می سال ۲۰۱۰)  با ارزش ترین برند جهان است .

این مطلب در وبلاگ PMPlus.ir منتشر شده است