آفتاب ایرونی

این وب لاگ با هدف ایجاد مرکزیتی برای اطلاع رسانی و ایجاد ارتباط در محیط مجازی برای مدیران،مشاوران، متخصصین و پژوهشگران جهت هم افزایی و اثر گزاری در این حوزه مدیریت ایجاد شده است.و شامل یادداشت های از مدیریت فناوری اطلاعات، بانکداری، مدیریت اجرایی،مدیریت استراتژی، مدیریت برند، مدیریت روابط عمومی،مدیریت دانش، تعالی سازمانی، بهره وری، کارآفرینی، روانشانسی، اجتماعی و خانواده می باشد. و آفتاب ایرونی اشاره به اندیشه و قدرت مدیران و متخصصین ایرانی دارد.

کارهایی که هر روز به شکل نادرست انجام میدهیم

سایت‌های مختلفی به ارائه‌ی فهرست کارهای نادرستی که ما هر روز انجام می‌دهیم، پرداخته‌اند. این فهرست‌ها از روابط زناشویی یا چیدن ظرف در ظرفشویی را شامل می‌شوند.


منتخب کوتاهی از این فهرست‌ها :
نخستین کاری که به صورت درست انجام نمی‌دهیم، نفس کشیدن است.  نمی‌توان گفت که شیوه درست یا نادرست برای نفس کشیدن وجود دارد. اما مشخص شیوه‌هایی وجود دارد که می‌تواند اثربخشی تنفس را برای ما افزایش داده، جذب اکسیژن را ساده‌تر کرده و انرژی ما را افزایش دهد.

نفس کشیدن از دهان به جای بینی – آن هم در آلودگی امروز هوا در شهرهای بزرگ – یکی از شیوه‌هایی است که ما به اشتباه به کار می‌بریم. نفس کشیدن عمیق از ناحیه دیافراگم شکم هم، عادت دیگری است که ما پس از دوران نوزادی ترک می‌کنیم و به سراغ تنفس سطحی می‌رویم. بحث درباره تنفس و اهمیت آن، فراتر از این فضا است. اگر چه با کمی جستجو می‌توانید مطالب مفیدی را در مورد آن بیابید. باشگاه خبرنگاران در این زمینه فهرست مناسب و مطالبی علمی را تنظیم کرده که مطالعه آن می‌تواند مفید باشد.

 خیلی از ما هم، استفاده از عطر و ادوکلن را به شکل نادرست انجام می‌دهیم.  از همان دوران کودکی که پنهانی به سراغ وسایل پدر و مادر می‌رفتیم و با شتاب عطر و ادوکلن را به لباسمان می‌زدیم تا با شستشوی دست و صورت پاک نشود و مدت بیشتری باقی بماند، این عادت برای خیلی از ما باقی مانده است. کارتون‌های کلاسیک آمریکایی هم، تصویر ذهنی جالب اما نادرست دیگری را از استفاده‌ی شیک ادوکلن و عطریجات در ذهن ما ایجاد کرده اند. اینکه عطر را در فضا اسپری کنیم و از داخل آن عبور کنیم! کاری که فقط برای کارتون‌ها مناسب است. اما بسیاری از مردم این شیوه را لوکس‌ترین شیوه‌ی استفاده از عطر می‌دانند.

توصیه می‌شود عطر روی نقاطی از پوست استفاده شود که نبض وجود دارد: نبض دست، داخل آرنج دست، پشت زانوی پا، پشت گوش و همینطور پوست گلو، مناسب‌ترین جا برای استعمال عطر محسوب می‌شوند. حتی اگر پوست شما با عطر خیس شد، با دست این رطوبت را پخش نکنید. اصطکاک، گرما و ترکیب همزمان با چربی روی پوست، بوی عطر را تغییر می‌دهد.

ماجرای مسواک زدن هم مسئله بعدی است که با وجود اینکه می‌دانیم، به ندرت عمل می‌کنیم.  بسیاری از ما، پس از مسواک زدن، دهان خود را می‌شوییم. مدت زمان مسواک زدن برای اینکه فلوراید روی دندان‌های ما بماند، خیلی کم است و عملاً پس از پایان مسواک زدن، باید این فرصت به فلوراید داده شود که روی دندان بماند. اگر تشنه می‌شوید، قبل از مسواک زدن، آب بنوشید و اگر طعم خمیردندان را دوست ندارید، به جای جستجو میان انواع مارک‌ها و برند‌ها، به دنبال خمیردندانی خوش طعم‌تر باشید! Lifehacker در این زمینه توضیحات و منابع خوبی معرفی کرده و گاردین هم مطلب کاملی را در زمینه اصول مسواک زدن با تاکید بر همین نکته منتشر کرده که البته، عموم ما آنها را می‌دانیم. اما به ندرت رعایت می‌کنیم.

 در مورد نحوه نشستن هم، حرف زیاد زده شده اما کمتر به آن توجه می‌کنیم.  زندگی اداری امروزی، برای همه ما تبعات نامطلوب متعددی در حوزه‌ی سلامتی داشته و به شکل‌های مختلف این مسئله را تجربه کرده‌ایم. جدای از توصیه‌های عمومی که بسیاری از ما می‌دانیم، لطفاً به یک نکته کوچک توجه داشته باشید.

ترویج لپ تاپ به جای کامپیوتر، اگر چه ظاهراً همه چیز را راحت تر کرده است، اما از لحاظ ارگونومی، اوضاع را چندان بهتر نکرده. متوسط ارتباط صفحه نمایش لپ تاپ، پایین‌تر از ارتفاع مانیتور است. ضمن اینکه کسانی که زیاد از لپ تاپ استفاده می‌کنند آن را روی پای خود می‌گذارند. یا نشسته روی زمین و مبل و … هم از آن استفاده می‌کنند که حالتی بسیار نامناسب است.  افتاده بودن سر هنگام ارسال و مطالعهپیامک هم، فشار بسیار زیادی را به مهره‌های گردن وارد می‌کند و می‌تواند تبعات نامطلوبی داشته باشد.

لطفاً همچنان تلاش کنید که ارتفاع مانیتور با چشمان شما یکسان باشد. شاید اگر دائماً در محیط کار خود با لپ تاپ کار می‌کنید، منطقی و اقتصادی باشد که یک مانیتور بخرید و آن را به صفحه نمایش لپ تاپ وصل کنید و حداقل بخشی از ساعات روز را شبیه یک کامپیوتر ثابت از آن استفاده کنید.

و به هر حال، فراموش نکنید که همیشه یک جا ننشینید. بلند شوید. راه بروید و به چشم‌ها و بدنتان، استراحت بدهید.



  شستشوی طولانی مدت دست‌ها هم ماجرای دیگری است که همه میدانیم اما به ندرت عمل می‌کنیم.  در گذشته تاکید بسیار زیادی روی صابون‌های آنتی باکتریال می‌شد. یا از سوی دیگر (حتی توسط نهاد‌های رسمی مانند FDA) تاکید می‌شد که دستان خود را با آب گرم بشوییم تا باکتری‌ها راحت‌تر از بین بروند. امروزه مشخص شده است که شاید دمای آب برای حل کردن چربی‌ها کمک بهتری بکند اما برای حذف آلودگی‌ها و باکتری‌ها، فاکتور اصلی مهم، مدت زمان شستشو و دقت در شستشوی دستان است و نه چیز دیگر. صرف حداقل سی ثانیه زمان برای شستشوی کامل دست‌ها تا مچ و بین انگشتان و زیر ناخن‌ها، نکته‌ی اصلی در نظافت دست است و سایر عوامل تاثیر قابل مشاهده و جدی ندارند.

منبع: متمم

آفتاب ایرونی را از اینجا دنبال کنید:

Tweet about this on TwitterShare on Google+Share on LinkedInPin on Pinterest

 با احترام به طبیعت، لطفا فقط در صورت لزوم از این پست پرینت بگیرید.

+   سید محمد طباطبایی ; ٩:۳۱ ‎ب.ظ ; ۱۳٩۳/۱٠/۸

design by macromediax ; Powered by PersianBlog.ir