آفتاب ایرونی

این وب لاگ با هدف ایجاد مرکزیتی برای اطلاع رسانی و ایجاد ارتباط در محیط مجازی برای مدیران،مشاوران، متخصصین و پژوهشگران جهت هم افزایی و اثر گزاری در این حوزه مدیریت ایجاد شده است.و شامل یادداشت های از مدیریت فناوری اطلاعات، بانکداری، مدیریت اجرایی،مدیریت استراتژی، مدیریت برند، مدیریت روابط عمومی،مدیریت دانش، تعالی سازمانی، بهره وری، کارآفرینی، روانشانسی، اجتماعی و خانواده می باشد. و آفتاب ایرونی اشاره به اندیشه و قدرت مدیران و متخصصین ایرانی دارد.

شبکه‌های اجتماعی، تصویر ذهنی و کاهش اعتماد بنفس
ساعت ٩:٥۱ ‎ب.ظ روز ۱۳٩۳/۱٠/۱٠  کلمات کلیدی:

هر چه افراد زمان بیشتری را در شبکه‌های اجتماعی صرف کنند، بیشتر در باره خود و ظاهری‌شان وسواس و حساسیت نشان می‌دهند!

هر روزه میلیون‌ها تصویر روی شبکه‌های اجتماعی منتشر شده و بین دوستان به اشتراک گذاشته می‌شود که بیشتر آنها خود واقعی فرد نیست. بلکه تصاویری دستکاری شده با امکانات موجود در سیستم‌های مورد استفاده افراد است. به عبارتی فرد تلاش می‌کند آنچه که نیست را به نمایش بگذارد تا آنچه در واقعیت امر هست. این یعنی ناراضیتی و عدم اعتماد به نفس از واقعیت موجود و تلاش برای بودن بر اساس نظرات، خواسته‌ها، باورها و خوشایند دیگران!

آمارها نشان می‌دهند که حدود 64 درصد از کاربران بخصوص زنان در سال 2014 با دیدن عکس‌ها و تصاویر دست‌کاری شده از خود و ظاهرشان احساس بدی پیدا کرده، ناامید و افسرده شده‌اند.

تاکنون تلویزیون و مجله‌ها، به خصوص مجله‌های مد و عامه پسند، به خاطر عرضه و تبلیغ اندام‌های از نظر آنها‌ایده آل و به اصطلاح بی عیب و نقص و تاثیر منفی بسیار بر اعتماد به نفس مردم، به خصوص نوجوانان و جوانان گذاشته‌اند که در این راستا مورد انتقاد بسیاری نیز قرار گرفته اند.

اما کمتر تاثیر شبکه‌های اجتماعی بر برداشت ما از اندام مناسب و یا نگاه ما به ظاهرمان بررسی و تحقیق شده است. به راستی تاثیر شبکه‌های اجتماعی بر روی اعتماد به نفس و بخصوص ظاهرمان چگونه است؟
بررسی چند مورد در دنیای واقعی و مقایسه آن در دنیای مجازی، این مسئله را برای شما روشن می‌سازد. کلسی هیبرد نمونه بارز این مسئله است. او در دوران کودکی قدی بلند و کمی‌چاق بود. او در مدرسه ابتدایی مشکلی با این ظاهر نداشت. چرا که کسی به‌این موارد توجه نمی‌کرد. 
اما به محض ورود به دبیرستان این ظاهر برای او دردسر و دست مایه آزار شد. چرا که با دیدن او اکثر هم کلاسی‌ها و شاگردان مدرسه شروع به حرف زدن و تمسخر کردند.‌این امر باعث شد که به مرور زمان او فکر کند واقعا زشت است و هیچ چیز خوب و زیبایی ندارد.
کلسی سالهای اول دبیرستان همیشه احساس بدبختی می‌کرد. و در فیسبوک دوستان بسیار اندکی داشت که می‌دانست آنان هرگز سر به سر او نخواهند گذاشت.

او روزگار سختی را می‌گذراند چرا که در مورد تمام جزییات ظاهریش حتی شکل ابروها و یا اندازه پیشانی خود وسواس پیدا کرده بود.
خود کلسی در این باره می‌گوید: " اگر من روی شبکه‌های اجتماعی دوست و یا آشنای بیشتری داشتم مسلما بیشتر مورد آزار قرار می‌گرفتم. آزار و رفتار زورگویانه و ناراحت کننده دیگران در سنین یازده تا شانزده سالگی واقعا وحشتناک بود و دلیل‌این آزارها هیکل و ظاهر من بود."
من تلاش کردم تا آنچه مورد آزار است را تغییر دهم. چندین بار رنگ موی خود را تغییر دادم، رژیم‌های غذایی سختی گرفتم تا بلکه هم شکل جماعت شود، اما نشد... بالاخره متوجه شدم که مشکل، رفتار غلط دیگران است و نه اندام و ظاهر من!
کلسی اکنون ۲۰ ساله است و مسئول یک برنامه آموزشی و آگاهی بخش به نام "آموزش با صدای بلند" است. در‌این دوره‌ها که در مدارس برگزار می‌شود به معلمان آموزش داده می‌شود که چطور مشکل عدم اعتماد به نفس نوجوانان و عدم رضایت آنها از ظاهرشان را تشخیص داده و با آن برخورد کنند. 
به خاطر همین تجربه‌های شخصی و حرفه‌ای، کلسی هیبرد به خوبی از تاثیرات شبکه‌های اجتماعی بر‌این موضوع اطلاع دارد و می‌گوید؛ نوجوانان روی شبکه‌های اجتماعی ممکن است صدها و هزاران "دوست و آشنا" داشته باشند و‌این همه ارتباط آنها را آسیب‌پذیر می‌کند.
این قشر کاربر سعی می‌کنند بهترین تصویر ممکن را از خود برروی شبکه‌های ارائه دهند و همواره در حال مقایسه خود با دیگران هستند.
پر واضح است که برای بسیاری از نوجوانان و جوانان امروزی شبکه‌های اجتماعی مثل فیسبوک و توییتر و ابزارهای ارسال پیامک مثل واتس‌اپ راه اصلی برقراری ارتباط با دوستان، آشنایان، خانواده و سراسر دنیا است.
آمارها نشان می‌دهند که در سال ۲۰۱۳ بیش از ۷۰ درصد از نوجوانان و جوانان به ابزار ویژه فیسبوک پیوستندو ابزاری که هر روزه به وسیله آن میلیونها تصویر از کاربران‌ در شبکه منتشر و به گردش در می‌آید. شاید تاکنون هیچگاه نوجوانان تا‌این حد در مورد زندگی دوستان خود اطلاع نداشتند و تا‌این حد در مورد ظاهر خود حساس نبودند! آنان این اطلاعات، حساسیت و کاهش اعتماد بنفس خود را در ارتباط با شبکه‌های اجتماعی کسب می‌کنند!

 

جراحی زیبایی مجازی

بررسی‌های یک کمیسیون پارلمانی در‌این زمینه نشان می‌دهد که در مواردی حتی دختر بچه‌های پنج ساله نیز در مورد اندام و ظاهر خود نگران هستند. البته افراد بالغ نیز از‌این تاثیرات منفی درامان نیستند و آمارهای موجود در بریتانیا حاکی از آن است که حدود ۶۰ درصد از افراد بالغ از ظاهر خود خجالت می‌کشند و به همین دلیل یعنی تحت تاثیر‌این وضعیت میزان جراحی‌های پلاستیک و زیبایی از سال ۲۰۰۸ حدود ۲۰ درصد افزایش یافته است.

در چنین شرایطی مسئولان و اندیشمندان تدبیری نیک اندیشیده و دست به کار شدند. برای نمونه در سال ۲۰۱۲ نمایندگان پارلمان بریتانیا با تصویب طرحی پیشنهاد کردند که تمام نوجوانان برای داشتن درک بهتر از ظاهر خود و افزایش اعتماد به نفسشان باید در یک دوره آموزشی ویژه شرکت کنند.

کارولین ناکس یکی از اعضای‌این کمیسیون با کمک چند نهاد خیریه و حمایت چند شرکت تجاری یک فعالیت تبلیغاتی و آموزشی با نام "واقع بین باش: همه در مورد ظاهرشان می‌توانند اعتماد به نفس داشته باشند" به راه انداخت.

او در مدارس مختلف برای دانش آموزان نوجوان جلسه‌های توجیهی ترتیب داده و سعی می‌کند به آنها توضیح دهد که در دنیای ما رسانه‌ها با استفاده از انواع و اقسام روشها برای جلب مخاطب عام ظاهر افراد را بهتر از آنچه که واقعا هستند، جلوه می‌دهند.
کارولین در این باره می‌گوید؛ دانش آموزان نوجوان به خوبی‌این نکته و صحبت‌های مرا را درک می‌کنند چون آنها هم موقع انتشار تصاویر خود روی شبکه‌های اجتماعی همین ترفندها را به کار می‌برند. من از آنها می‌پرسم که کدامیک هنگام انتشار عکس خود روی فیسبوک آن را دستکاری کرده است؟ و در جواب همه اعتراف کردند که‌این کار را انجام داده‌اند به خصوص ؛ یکی از دانش آموزان دختر به من گفت که تمام‌عکسهایی که تاکنون منتشر کرده است همه دستکاری و روتوش شده است. چرا که از ظاهر خود راضی نیست.

البته این کار بسیار ساده است، چرا که اکثر تلفن‌ همراه‌های امروزی به دوربین‌هایی که ‌ انواع و اقسام فیلترها و ابزارهای روتوش دارند، مجهز هستند و با کمک آنها می‌توان تی بدترین سلفی را هم دستکاری و بی‌نظیر کرد.

تردیدی نیست که شبکه‌های اجتماعی روی زندگی نوجوانان و جوانان تاثیرهای بسیاری داشته و خواهد داشت وهرگز نمی‌توانند به آن بی توجه بود. عدم توجه به آن و مسائل آن، مشکلات بسیاری را برای نسل بشر ایجاد می‌کند. شاید، نوجوانان بتوانند از تلویزیون یا مجله‌های متفرقه و جذاب صرفنظر کنند، اما شبکه‌های اجتماعی روش اصلی ارتباطی و دریچه اصلی و آسان تماس آنان با جهان خارج است. اما آنان جهان خارجی را از پشت یک فیلتر می‌بینند و‌این سالم نیست. به عبارتی آنان به یک جهان دستکاری شده بشر می‌نگرند تا واقعیت موجود!

هدف فعالیت‌های آموزشی در این زمینه این است که به نوجوانان نشان دهند؛ دنیای رسانه‌ها بیش از حد به ظاهر وابسته است و در یک چنین محیطی آنها باید در مورد ظاهر خود احساس مثبتی داشته باشند. داشتن چنین اعتماد به نفسی در نوجوانان باعث می‌شود که آنان بتوانند واقعا خودشان باشند. و این مسئله بسیار مهم است.

در این آموزش‌ها نوجوانان یاد‌ می‌گیرند به تصاویری که در اطراف آنها چه در دنیای مجازی و چه واقعی منتشر می‌شود با هوشیاری و انتقادی نگاه کنند. از طرفی این فعالیت تبلیغاتی تلاش می‌کند، تولید کنندگان و فروشندگان کالاهای مصرفی به خصوص تولید کنندگان لباس و وسایل آرایشی را قانع کند تا در شیوه‌های تبلیغات خود مسئولانه تر عمل کنند.

دکتر فیلیپا دیتریش پژوهشگر ارشد دانشگاه انگلستان در رشته مشخصات ظاهری در این باره می‌گوید؛ تحقیقات علمی‌ارتباط بین شبکه‌های اجتماعی و نگرانی‌ها در مورد اندام و ظاهر افراد را تایید می‌کند. به عبارتی هر چه مدت زمانی که فرد روی شبکه اجتماعی صرف می‌کند، بیشتر باشد، حساسیت و وسواس آنها در مورد ظاهرشان بیشتر بیشتر می‌شود.

دیتریش می‌گوید؛ در شبکه‌های اجتماعی‌ یک گرایش منفی وجود دارد و آن این است که کاربران از سایر کاربران می‌خواهند که در مورد ظاهر آنها نظر دهند! این نوع رفتار و تماس‌ها ممکن است به اضطراب در مورد ظاهر افراد منجر شود. در نهایت، افرادی که بیش از حد به شبکه‌های اجتماعی وابسته هستند ممکن است یک ظاهر و شخصیت ساختگی از خود بسازند و بر آن اساس روابط و دوستانی پیدا کنند که با واقعیت‌های زندگی آنان هیچ ارتباطی ندارد و این بسیار خطرناک است.

دکتر دیتریش معتقد است که بهترین راه مقابله با وسواس و اضطراب در مورد ظاهر افراد نشان دادن تصویر هر چه گسترده‌تری از ظاهر واقعی و متنوع انسان‌ها در رسانه‌ها است. چون در عالم واقعیت داشتن ظاهری‌ایده‌ال و جسمی‌سالم فقط در یک نوع نماد خلاصه نمی‌شود.

کلسی و سایر فعالان این مسئله با‌این نظر موافق هستند. افرادی که سال‌ها به خاطر ظاهرشان مورد اذیت و آزار دیگران قرار گرفتند. آنان او با انجام کارهای داوطلبانه برای یک نهاد خیریه به نام "وای ام سی ان" توانستند اعتماد به نفس از دست رفته خود را بازیابند. آنان به مرور واقعیت‌های ظاهر خود را پذیرفته و نسبت به اندام و ظاهر خود احساس خوبی پیدا کردند.

کلسی یکی از این افراد می‌گوید؛ "من قصد دارم به دنیای آگهی‌های تجاری وارد شوم. به این خاطر که بتوانم معیارهای مرسوم در دنیای آگهی‌های تجاری را تغییر داده و تصور و درک رایج در آن را بهتر کنم. مردم به آگهی‌های تجاری معتاد هستند، پس بهتر است از آن طریق به مردم پیام‌هایی داد که مثبت باشند."

دنیای آگهی‌های تجاری، دنیایی است که به صورت نامحسوس بر مردم حکومت کرده و آنان را کنترل می‌کند. در این دنیا به گونه‌ای خاموش بر شما دیکته می‌شود که چه بخورید! چه بپوشید! چه شکلی باشید! از چه چیزهایی استفاده کنید و....تا مورد قبول دنیای ساخته آنها باشید!

حال بهتر است با نگاهی واقعیت‌پذیر به مسائل اطراف خود، به رسانه‌ها به شبکه‌های اجتماعی نگاه کنید. خودتان باشید و در این راه هرگز از خود ضعف نشان ندهید. ضعف آدمی برابر با بردگی او است.

منبع: همشهری. برگرفته از؛ prezi- today- mediapost 

آفتاب ایرونی را از اینجا دنبال کنید:

Tweet about this on TwitterShare on Google+Share on LinkedInPin on Pinterest

 با احترام به طبیعت، لطفا فقط در صورت لزوم از این پست پرینت بگیرید.