آفتاب ایرونی

این وب لاگ با هدف ایجاد مرکزیتی برای اطلاع رسانی و ایجاد ارتباط در محیط مجازی برای مدیران،مشاوران، متخصصین و پژوهشگران جهت هم افزایی و اثر گزاری در این حوزه مدیریت ایجاد شده است.و شامل یادداشت های از مدیریت فناوری اطلاعات، بانکداری، مدیریت اجرایی،مدیریت استراتژی، مدیریت برند، مدیریت روابط عمومی،مدیریت دانش، تعالی سازمانی، بهره وری، کارآفرینی، روانشانسی، اجتماعی و خانواده می باشد. و آفتاب ایرونی اشاره به اندیشه و قدرت مدیران و متخصصین ایرانی دارد.

داده کاوی چیست؟
ساعت ۱٢:۱٩ ‎ب.ظ روز ۱۳٩۱/٦/٢۱  کلمات کلیدی: داده‌کاوی ، فناوری اطلاعات ، مدیریت دانش

جامعه مبتنی بر اطلاعات را می توان به عنوان جامعه ای تعریف نمود که بخش غالب اجتماع به جای کارهای فیزیکی در گیر کارهای فکری هستند. در چنین جامعه ای بیشترین توجه به فعالیت های اطلاعاتی از قبیل فراهم آوری، پردازش، تولید، ثبت، انتقال، اشاعه و مدیریت اطلاعات مبذول می گردد و بیشترین هزینه ها صرف فرایندهای اطلاعاتی می شود. با گسترش سیستم های پایگاهی و حجم بالای داده های ذخیره شده در این سیستم ها، به ابزاری نیاز است تا بتوان این داده ها را پردازش کرد و اطلاعات حاصل از آن را در اختیار کاربران قرار داد. معمولا" کاربران پس از طرح فرضیه ای بر اساس گزارشات مشاهده شده به اثبات یا رد آن می پردازند، در حالی که امروزه به روش هایی نیاز داریم که به اصطلاح به کشف دانش (Knowledge Discovery) بپردازند، یعنی روش هایی که با کمترین دخالت کاربر و به صورت خودکار الگوها و رابطه های منطقی را بیان نمایند. یکی از روش های بسیار مهمی که با آن می توان الگوهای مفیدی را در میان داده ها تشخیص داد، داده کاوی است. این روش که با حداقل دخالت کاربران همراه است اطلاعاتی را در اختیار آنها و تحلیل گران قرار می دهد تا براساس آنها تصمیمات مهم و حیاتی در سازمانشان اتخاذ نمایند.


باید توجه داشت که اصطلاح داده کاوی زمانی به کار برده می شود که با حجم بزرگی از داده ها، در حد مگا یا ترابایت، مواجه باشیم. در تمامی منابع داده کاوی بر این مطلب تاکید شده است. هر چه حجم داده ها بیشتر و روابط میان آنها پیچیده تر باشد دسترسی به اطلاعات نهفته در میان داده ها مشکل تر می شود و نقش داده کاوی به عنوان یکی از روش های کشف دانش، آشکارتر می گردد. داده کاوی از چندین رشته علمی به طور همزمان بهره می برد. از این میان می توان به آمار، تکنولوژی پایگاه داده، هوش مصنوعی، شبکه های عصبی، سیستم های مبتنی بر دانش، بازیابی اطلاعات و ... نام برد که بدون شک آمار مهمترین آنها به حساب می آید.

از لحاظ تاریخی، توسعه داده کاوی را در طول زمان می توان به مراحل زیر تقسیم کرد:
مرحله اولیه: گردآوری وایجاد پایگاه اطلاعاتی (تا دهه 1960)
مرحله دوم: نظام های مدیریتی مبنی بر پایگاه اطلاعاتی (دهه1970 واوایل دهه 1980)
مرحله سوم: نظام های پایگاه اطلاعاتی پیشرفته (اواسط دهه 1980 تازمان حاضر)
مرحله چهارم: انبارش اطلاعات و داده کاوی (اواخر دهه 1980 تا به امروز)
مرحله پنجم: نظام پایگاه اطلاعاتی مبنی برشبکه (دهه 1990 تا کنون)
مرحله ششم: نسل نوین نظام های اطلاعاتی یکپارچه شده (از 2000 به بعد)
بدین ترتیب فعالیتی که از دهه 1960 شروع شده بود، در دهه 1990 گام های بلندی برداشت و انتظار می رود در این قرن به رشد و بالندگی خود ادامه دهد.

تعریفی از داده کاوی:
بطور کلی، داده کاوی (که گاهی اوقات اکتشاف اطلاعات یا دانش نامیده می شود) عبارت از فرآیندی است که از چشم اندازهای مختلف به تحلیل داده ها می پردازد و جمع بندی آنها را در قالب اطلاعات مفیدی ارائه می کند. این اطلاعات را می توان برای افزایش در آمد، کاهش هزینه ها یا هر دو به کاربرد.
به لحاظ فنی، داده کاوی عبارت از فرآیندی است که در میان حوزه های گوناگون بانک های اطلاعاتی ارتباطی بزرگ، همبستگی ها یا الگوهایی را پیدا می کند. داده کاوی در حقیقت یکی از ابزارهای علم آمار به حساب می آید، اما گاهی دیده می شود که در برخی موارد آن را به عنوان شاخه ای جداگانه در نظر می گیرند و یا حتی سعی در بیان تفاوت های آن با آمار دارند.
پنج ویژگی مهم داده کاوی عبارت است از:
1) استخراج، دگرگونی و بار نمودن داده های تراکنشی بر روی سیستم انبار داده ها؛
2) ذخیره و مدیریت داده¬ها در سیستم بانک اطلاعات چندبعدی؛
3) فراهم آوردن امکان دسترسی تحلیل گران تجاری و متخصصان تحلیل اطلاعات به داده ها؛
4) تحلیل داده ها با استفاده از نرم افزارکاربردی؛
5) معرفی نمودن، در یک قالب بندی سودمند، همانند گراف یا جدول

 

داده کاوی به چه کار می آید؟
امروزه در درجه اول شرکت ها ازداده کاوی استفاده می کنند. داده کاوی این شرکت ها را قادر می سازد که رابطه عوامل «درونی» (مانند قیمت، موقعیت یابی فرآورده ‌یا مهارت های کارمندان) را با عوامل «خارجی» (مانند شاخص های اقتصادی، رقابت و آمارگیری جمعیتی مشتری) مشخص کنند؛ داده کاوی شرکت ها را قادر می سازد اثرگذاری بر مشتری، رضایتمندی مشتری و منافع شرکت را تعیین کنند. بالاخره، شرکت ها را قادر می سازد که اطلاعات فشرده را برای دیدن داده های معاملاتی دقیق «حفاری» نمایند.
برخی از کاربردهای داده کاوی در محیط های واقعی عبارتند از:
1) خرده فروشی: از کاربردهای کلاسیک داده کاوی است که می توان به موارد زیر اشاره کرد:
     1-1) تعیین الگوهای خرید مشتریان
     1-2) تجزیه و تحلیل سبد خرید بازار
     1-3) پیشگویی میزان خرید مشتریان از طریق فروش الکترونیکی
2) بانکداری:
     2-1) پیش بینی الگوهای کلاهبرداری از طریق کارت های اعتباری
     2-2) تشخیص مشتریان ثابت
     2-3) تعیین میزان استفاده از کارت های اعتباری بر اساس گروه های اجتماعی
3) بیمه:
     3-1) تجزیه و تحلیل دعاوی
     3-2) پیشگویی میزان خرید بیمه نامه های جدید توسط مشتریان
4) پزشکی:
     4-1) تعیین نوع رفتار با بیماران و پیشگویی میزان موفقیت اعمال جراحی
     4-2) تعیین میزان موفقیت روش های درمانی در برخورد با بیماری های صعب العلاج
نتیجه اینکه بسیاری از سازمان ها بر معادنی از طلا تکیه زده اند. این گنجینه گران بها در شرکت های بیمه همان داده های جمع آوری شده از بیمه گذاران،‌ بیمه شدگان، زیان دیدگان، مقصران حادثه و انواع بیمه های فروخته شده است که می باید با بهره گیری از تکنولوژی های جدید و ابزارهای خودکاری که به صورت هوشمند آن هارا تجزیه وتحلیل می کنند، گردآوری و پردازش شده و به دانش تبدیل و به کار گرفته شوند.

http://www.adp.ir/Datamining.aspx