آفتاب ایرونی

این وب لاگ با هدف ایجاد مرکزیتی برای اطلاع رسانی و ایجاد ارتباط در محیط مجازی برای مدیران،مشاوران، متخصصین و پژوهشگران جهت هم افزایی و اثر گزاری در این حوزه مدیریت ایجاد شده است.و شامل یادداشت های از مدیریت فناوری اطلاعات، بانکداری، مدیریت اجرایی،مدیریت استراتژی، مدیریت برند، مدیریت روابط عمومی،مدیریت دانش، تعالی سازمانی، بهره وری، کارآفرینی، روانشانسی، اجتماعی و خانواده می باشد. و آفتاب ایرونی اشاره به اندیشه و قدرت مدیران و متخصصین ایرانی دارد.

هشت نکته مهم در تهیه پادکست
ساعت ۱۱:٤۱ ‎ق.ظ روز ۱۳٩۱/٧/۱٢  کلمات کلیدی: فناوری اطلاعات ، مدیریت دانش

هر روزه با پیشرفت بیشتر ابزارهای سخت افزاری و نرم افزاری جهت تولید و دسترسی به پادکست ها که توسط شرکت های مختلف مثل Apple ارائه می گردند، امکان استفاده از تعداد بیشتری پادکست برای علاقمندان فراهم می شود. هرچند که برخی از ما قبلا با مقوله پادکست آشنا شده ایم ولی این ابزار ها مثل iTunes به سمت معرفی پادکستینگ به میلیون ها شنونده پیش می روند.
ولی برخی از پادکست ها راه را اشتباه می روند و پس از چند دقیقه گوش دادن به آنها، شنونده به یک برنامه و کانال دیگر می رود.
در این جا هشت موضوع مهم را که در زمان تولید پادکست خود باید رعایت کنید، مورد بررسی قرار می دهیم.


1-چیزی برای گفتن داشته باشید. شما حتما می توانید برای یک ساعت صحبت کنید و از هر دری چیزی بگوئید. ولی چنانچه شما صدائی ماندگار و یا حتی سرگرم کننده نداشته باشید، کسی سراغ شنیدن مجدد پادکست شما نخواهد آمد. چنانچه پادکستی دارید که فقط محتوای وبلاگ شما را به صورت صوتی پخش می کند، وقت خود را تلف نکنید و به همان نوشتن متن در وبلاگ خود بپردازید چرا که دسترسی به آن از دسترسی به پادکست های وبلاگ شما ساده تر خواهد بود.

2-آمادگی داشته باشید. قبل از شروع، یادداشت های خود را آماده کنید. تعداد کمی از افراد قابلیت صحبت فالبداهه به مدت نیم سایت یا یک ساعت را دارند. در واقع، به ندرت کسانی پیدا می شوند که حتی برای چند دقیقه بتوانند فالبداهه صحبت کنند. یادداشت های دقیق خود را از قبل آماده کنید و اگر قرار است با کسی مصاحبه کنید، سوال های خود را قبلا بنویسید. البته اجازه ندهید که وقتی می توانید یک چیز جالب تری را در لحظه بگوئید، یادداشت های شما مانع این کار شوند و از خلاقیت شما جلوگیری کنند.

3-کوتاه و ساده بگوئید. پادکست های زیادی هستند که سعی می کنند یک یا نیم ساعت را به هر شکل و با هر مطلبی پر کنند. امکان گوش دادن به پادکست های شما با کوتاه کردن آنها بیشتر خواهد شد. البته به این معنی نیست که پادکست های یک ساعته مناسب یا کارا نیستند. ولی شروع کار که هنوز شنوندگان با شما آشنائی ندارند و درواقع قرار است وقت خود را به شنیدن صحبت های یک نفر جدید صرف کنند، تولید پادکست های 20 تا 30 دقیقه مناسب تر است. اگر شنوندگان از برنامه های کوتاه شما خوششان بیاید، بعدا برنامه های بلند تر شما را نیز گوش خواهند داد.

4-تمیز کار کنید. از ابزار های مناسب برای ضبط صدا استفاده کنید. شنوندگان عادت به گوش دادن به کیفیت خوب رادیو کرده اند و اگر صدای شما شبیه ضبط صدا در یک حمام باشد، قطعا گوش نخواهند داد. نحوه تولید و ویرایش پادکست را یاد بگیرید. در زمان مصاحبه نیز، حرف گوینده را قطع نکنید. باید بدانید که چه زمان شما باید صحبت کنید و چه زمان شخص مورد مصاحبه. البته بعدا میتوانید برنامه خود را ویرایش کنید.

5-خودتان باشید. اگر واقعا یک ژورنالیست سرشناس و یا یک گوینده رادیو نباشید، ممکن نیست بتوانید چنین موضوعی را به شنونده با تقلید، تلقین کنید. سعی در تقلید صدا و یا صحبت در مورد موضوعاتی که اطلاعی از آنها ندارید، نکنید. در مورد موضوعات مورد توجه و سطح دانش خود صحبت کنید، حتی اگر موضوع سرگرم کننده باشد، مثلا پرورش زنبور عسل که ممکن است برای کسانی که اطلاعی از این موضوع دارند، جذاب باشد و به آن گوش دهند.

6-منحصر به فرد باشید. پادکست های معروف با شنوندگان زیاد، آنهائی هستند که منحصر به فرد و اصل هستند. مردم به موضوعات کپی برداری شده شما از سایرین، گوش نخواهند داد. ولی اگر منحصر به فرد باشید، شنونده های خاص خود را خواهید داشت. موضوع و حتی استیل پادکست خود را کپی نکنید. تولید پادکست مثل نوشتن، نیاز به خلاقیت دارد.

7-برنامه دقیق و سرفصل مطالب پادکست خود را ارائه کنید. در این صورت، شنوندگان از قبل می دانند که به چه چیزی و در چه زمانی قرار است گوش دهند. نرم افزار های تولید و استفاده از پادکست جدید حتی امکان بخش بندی برنامه ها را به شما می دهند که این موضوع در ساختمندی برنامه های شما موثر است.

8-از موسیقی فقط برای پرکردن زمان استفاد نکنید. اگر قرار است در برنامه خود از موزیک استفاده کنید، از آن فقط به عنوان موزیک و نه برای پر کردن زمان استفاده کنید. در انتخاب موزیک نیز دقت کنید که مناسب برنامه شما باشد و از موزیک های نا مناسب و نا هنجار استفاده نکنید. و دقت کنید که حتما رعایت حقوق مولف را در نظر داشته باشید. وب سایت هائی وجود دارند که به شما اجازه می دهند در پادکست های غیر تجاری خود از موزیک های آنها استفاده کنید. نمونه آن وب سایت http://www.magnatune.com است که می توانید پس از امضاء تعهد نامه موجود در وب سایت، از موزیک های موجود در سایت برای مصارف غیر تجاری در پادکست های خود استفاده کنید.

در مجموع، تولید پادکست مانند تولید هر نوع محتوای کیفی دیگر مانند متن، موزیک، فیلم و غیره است. در تولید پادکست باید از ابتکار، خلاقیت و اصالت استفاده کنید تا شنوندگان خاص خود را پیدا نمائید. برای بقاء در این عرصه، کاری کنید که مردم هر بار در طمع شنیدن مقداری بیشتر، به پادکست های شما مراجعه کنند.

ماخذ: وب سایت محمود بشاش