آفتاب ایرونی

این وب لاگ با هدف ایجاد مرکزیتی برای اطلاع رسانی و ایجاد ارتباط در محیط مجازی برای مدیران،مشاوران، متخصصین و پژوهشگران جهت هم افزایی و اثر گزاری در این حوزه مدیریت ایجاد شده است.و شامل یادداشت های از مدیریت فناوری اطلاعات، بانکداری، مدیریت اجرایی،مدیریت استراتژی، مدیریت برند، مدیریت روابط عمومی،مدیریت دانش، تعالی سازمانی، بهره وری، کارآفرینی، روانشانسی، اجتماعی و خانواده می باشد. و آفتاب ایرونی اشاره به اندیشه و قدرت مدیران و متخصصین ایرانی دارد.

بررسی وضعیت صنعت گردشگری در ایران
ساعت ٧:٢٠ ‎ب.ظ روز ۱۳٩۱/٤/٢۸  کلمات کلیدی: گردشگری
بررسی وضعیت صنعت گردشگری در ایران و تحلیل راهکارهای توسعه ی صنعت گردشگری در استان گیلان

نویسندگان :

دکتر حمیدرضا علیپور شیرسوار

استادیار دانشگاه آزاد اسلامی رشت

Drbehdad_66@yahoo.com

رقیه سجادی دوست

دانشجوی کارشناسی ارشد مدیریت بازرگانی- تحول،دانشگاه آزاد اسلامی واحد رشت

mariya.sajjadi@yahoo.com

محمدرضا شجاعی

نیما نداف

میناصفر خانی

 

TMBAچکیده:

گردشگری در ایران با توجه به جاذبه های فراوان تاریخی ،فرهنگی و طبیعی و نیز به عنوان یک تمدن مهم و تاریخی جهانی از اهمیت بالایی برخوردار است.آگاهی از ظرفیت های بالقوه صنعت گردشگری باعث رشد و شکوفایی کشورهای بسیاری شده است و از نظر اقتصادی و فرهنگی می تواند به عنوان یکی از پایه های اصلی توسعه ایران نیز در نظر گرفته شود.با توجه به پتانسیل موجود در کشور لزوم هماهنگی تمامی بخش ها و منابعی که به نحوی با این صنعت در تعامل هستند بیش از پیش احساس می گردد تا بتوان همچون دیگر کشورها وابستگی خود نسبت به منابع زیرزمینی و اقتصاد تک محصولی را کاهش دهیم، این مقله نشان میدهد توسعه گردشگری کشور نیازمند:تعامل مناسب بخش دولتی و خصوصی، ایجاد واحدهای تحقیق و توسعه،توجه به آثار باستانی و مرمت و باززنده سازی آن،بازاریابی و تبلیغات تخصصی برای شناسایی ظرفیت های بالقوه و نوآوری در ابعاد مختلف گردشگری و همچنین فرهنگ سازی در سطح جامعه است

 

واژگان کلیدی:مکان های میراثی و صنعت گردشگری،تبلیغات،ساختارهای زیر بنایی،عوامل جغرافیایی،اکوتوریسم،گیلان.


بررسی وضعیت صنعت گردشگری در ایران

و تحلیل راهکارهای توسعه ی صنعت گردشگری

در استان گیلان

نویسندگان :

دکتر حمیدرضا علیپور شیرسوار

استادیار دانشگاه آزاد اسلامی رشت

Drbehdad_66@yahoo.com

رقیه سجادی دوست

دانشجوی کارشناسی ارشد مدیریت بازرگانی- تحول،دانشگاه آزاد اسلامی واحد رشت

mariya.sajjadi@yahoo.com

محمدرضا شجاعی

نیما نداف

میناصفر خانی

 

TMBAچکیده:

گردشگری در ایران با توجه به جاذبه های فراوان تاریخی ،فرهنگی و طبیعی و نیز به عنوان یک تمدن مهم و تاریخی جهانی از اهمیت بالایی برخوردار است.آگاهی از ظرفیت های بالقوه صنعت گردشگری باعث رشد و شکوفایی کشورهای بسیاری شده است و از نظر اقتصادی و فرهنگی می تواند به عنوان یکی از پایه های اصلی توسعه ایران نیز در نظر گرفته شود.با توجه به پتانسیل موجود در کشور لزوم هماهنگی تمامی بخش ها و منابعی که به نحوی با این صنعت در تعامل هستند بیش از پیش احساس می گردد تا بتوان همچون دیگر کشورها وابستگی خود نسبت به منابع زیرزمینی و اقتصاد تک محصولی را کاهش دهیم، این مقله نشان میدهد توسعه گردشگری کشور نیازمند:تعامل مناسب بخش دولتی و خصوصی، ایجاد واحدهای تحقیق و توسعه،توجه به آثار باستانی و مرمت و باززنده سازی آن،بازاریابی و تبلیغات تخصصی برای شناسایی ظرفیت های بالقوه و نوآوری در ابعاد مختلف گردشگری و همچنین فرهنگ سازی در سطح جامعه است

واژگان کلیدی:مکان های میراثی و صنعت گردشگری ،تبلیغات،ساختارهای زیر بنایی،عوامل جغرافیایی،اکوتوریسم،گیلان.

مقدمه :

صنعت گردشگری مسالمت آمیزترین جنبش خانواده بشری است که بر پیشرفت دانش ،فرهنگ و اقتصاد جوامع اثر مستقیم دارد و به عنوان موثرترین عامل در ایجاد تفاهم میان ملت ها و استوار ساختن صلح جهانی نقش اساسی ایفا می ند(.زهری ۱۳۸۵)[۱]. امروز ،نگرش جدیدی به صنعت گردشگری ایجاد شده و توجه خاصی توسط مراکز آموزشی ، سیاستمداران و مدیران به این صنعت معطوف شده است.در دیدگاه جدید اهمیت گردشگری به لحاظ امکان پذیری اقتصادی ، هزینه ها و سودآوری برای منطقه گردشگرپذیر بررسی می گردد.گردشگری و اقتصاد گردشگری در حال اضر،درحال تبدیل شدن به یکی از ارکان اصلی اقتصاد جهان است،افزون بر این بسیاری از برنامه ریزان وسیاست گزاران توسعه نیز از صنعت گردشگری به عنوان رکن اصلی توسع پایدار یاد می کنند.(افتخاری ۱۳۸۵)[۲].توسعه پایدار به استفاده از منابع،سرمایه گذاری،فناوری وبهبود سازمان ها به طریقی که تضمین کننده توسعه امروز بدون لطمه زدن به نسل های آینده باشد،اشاره دارد(عقلمند۱۳۸۴)[۳]گردشگری به عنوان یک فعالیت درآمدزا هم از بعد منطقه ای وهم از بعد ملی مد نظر است. گردشگری منبعی مهم برای شکوفایی اقتصاد کشورهای در حال توسعه وبرقرار کننده توازن مالی در اقتصاد بین المللی کشورهای فقیر و غنی است وسطح زندگی اجتماعی را با ایجاد مشاغل گوناگون و ارتقای سطح دآمد طبقات وسیعی از مردم کشورهای گردشگرفرست و گردشگر پذیر تغییر میدهد(محلاتی۱۳۸۰)[۴] این صنعت روبه گسترش،بر طبق اعلام سازمان تجارت جهانی،رتبه سوم را در تجارت بین الملل سال۲۰۰۰ کسب کرده است و پس از صنعت نفت وخودرو،عظیم ترین صنعت جهان شناخته می شود.اکثر نظریه پردازان اقتصادی،گردشگری  را به عنوان مهمترین منبع درآمدخارجی در نظر گرفته اند.( ناظمی)[۵] توسعه گردشگری به عنوان کاتالیزور توسعه سایر بخش های  اقتصادی همچون  کشاورزی،ماهیگیری،ساخت و ساز و…عمل کرده ونقش مثبتی در تثبیت و حفاظت از محیط زیست،طبیعت و آثار باستانی دارد(اردکانی۱۳۸۲)[۶].سیر صعودی ورود گردشگران خارجی به کشورمنوط به ایجاد زیر ساخت های مناسب وهمچنین حفظ وتقویت امنیت عینی وذهنی در داخل وخارج از کشور است(فریادرس۱۳۸۳)[۷]در سال۲۰۰۸،درحدود ۲میلیون گردشگر خارجی از ایران بازدید کرده اند و این در حالی است که در آن سال ۸۴۲میلیون گردشگر در دنیا سفر کرده اند.به نظر کارشناسان،این صنعت از توسعه ای که شایسته آن است،برخوردار نبوده است.از دلایل آن میتوان به آماده نبودن بسترهای اقتصادی مناسب در ایران برای جذب سرمایه گذاری در ساخت هتل و سایر صنایع جانبی این حوزه اشاره کرد.بی خبر بودن سرمایه گذاران از زمینه های موجود در ایران و تبلیغات ضعیف ونیز انتشار اخبار نادرست و منفی از ایران،محدودیت های اجتماعی ومذهبی برای گردشگران خارجی و همچنین تنش های سیاسی با بعضی کشورهای غربی نیز از دیگر موانع در راه رشدصنعت گردشگری در ایران است. برای تعیین خط مشی ها در زمینه گردشگری باید به شرایط خارجی و داخلی این صنعت همانند شرایط رقابتی(عامل خارجی) و زیر ساخت ها(عامل داخلی)توجه داشت.   صنعت گردشگری در کشور و به تبع آن در استان گیلان،دچار محدودیت هایی است.شاید مهمترین محدودیت این صنعت این است که گردشگری هنوز به عنوان یک حرفه تخصصی شناخته نشده است.همچنین،میتوان به عواملی همچون نبود امکانات زیر ساختی برای پذیرایی از گردشگران ،عدم برنامه ریزی دقیق برای ارائه خدمات گردشگری،عدم توجه مسؤلان و بهای لازم ندادن به صنعت گردشگری،عدم ورود بخش خصوصی و تعاونی به حوزه این صنعت و…اشاره نمود.در صورت تحول در باورها و نگرش ها وآمادگی دستگاههای مرتبط با این صنعت میتواند نقش اساسی را در تحول و توسعه صنعت گردشگری در سطح استان گیلان با پیامدهای اقتصادی،اجتماعی و فرهنگی داشته باشد.این مطالعه یک دید کلی از وضعیت صنعت گردشگری حاصل می کند و به ارائه استراتژی های پیشنهادی جهت ارتقاء صنعت گردشگری در ایران برای کمک به اقتصاد کشور می پردازد.به علاوه این پژوهش نشان می دهد چگونه  گردشگری می تواند به عنوان یک استراتژی برای توسعه ی اقتصادی مورد توجه قرار گیرد.

دانلود مقاله با لینک مستقیم

در صورت عدم امکان دانلود کلیک راست کرده و Save Target As  را انتخاب کنید.