آفتاب ایرونی

این وب لاگ با هدف ایجاد مرکزیتی برای اطلاع رسانی و ایجاد ارتباط در محیط مجازی برای مدیران،مشاوران، متخصصین و پژوهشگران جهت هم افزایی و اثر گزاری در این حوزه مدیریت ایجاد شده است.و شامل یادداشت های از مدیریت فناوری اطلاعات، بانکداری، مدیریت اجرایی،مدیریت استراتژی، مدیریت برند، مدیریت روابط عمومی،مدیریت دانش، تعالی سازمانی، بهره وری، کارآفرینی، روانشانسی، اجتماعی و خانواده می باشد. و آفتاب ایرونی اشاره به اندیشه و قدرت مدیران و متخصصین ایرانی دارد.

روشهای سخنرانی موثر

10 Tips for Effective Public Speaking thumbnail

سخنران زرنگ و دانشمند کسی است که قبل از شروع به سخنرانی و قبل از بیان مطالب اصلی شنوندگان را «متمرکز» نماید.

برای متمرکز کردن فکر شنوندگان، راه‌های مختلفی وجود دارد که به چند طرق آنها در ذیل اشاره می‌شود، و این نمونه‌ها می‌توانند به شما کمک کنند که شما هم نسبت به هوش و ابتکار خود نمونه‌های دیگری را بکار برید.


۱-  نواختن ساز: یکی از اساتید میگفت:من روزی می‌خواستم درباره قانون بازتاب شرطی در یک پادگان نظامی برای افسران و درجه‌داران سخنرانی کنم. یک درجه‌داری بود که خیلی خوب ویلون می‌زد، از فرمانده پادگان اجازه گرفتم که سخنرانی خود را با نواختن یک قطعه همایون یا دشتی با ویلون شروع کنم. بعد از نواختن ویلون من سخنرانی خود را شروع کردم، نتیجه  سخنرانی عالی و اعجازانگیز بود زیرا قبلاً ویلون توانست  فکر شنوندگان را خوب متمرکز نماید. موسیقی بهتر از شعر و حرف فکر شنوندگان را متمرکز یا هیپنوتیزم می‌نماید.

۲-  متمرکز کردن فکر به وسیله خواندن شعر: سخنران می‌تواند قبلاً یک نفر را تعیین کند که چند خط شعر یا تصنیف را برای شنوندگان بخواند،‌البته اگر این اشعار  یا تصنیف به وسیله دختر خانمی خوانده شود و یا خواننده شعر، خواننده ای حرفه‌ای و همراه با ساز باشد، اثر بیشتری در ایجاد تمرکز فکر شنوندگان خواهد داشت. و اگر سخنران به هیچ‌کدام از این‌ها دسترسی نداشت، خودش بهتر است سخنرانی خود را با چند سطر شعر جذاب از حافظ یا سعدی یا دیگر شعرا آغاز کند.

۳-  ایجاد تمرکز از طریق خود شنوندگان: اگر در طرز نشستن شنوندگان تغییری حاصل شود  فکرشان بیشتر متمرکز می‌شود و آن تغییر عبارت از این است که شنونده اولاً هر طور که خودش راحت است در صندلی بنشیند، ثانیاً سعی کند که تمام عضلات دست‌ها و پاهای خود را شل کند، و اگر(سایت هیپنوتیسم دات آی آر) در صندلی قدری فرو رود رلکس بهتر انجام خواهد شد، اگر شنونده چند دقیقه چشم‌هایش را ببندد و به پاها و دست‌ها و تمام عضلات بدنش  فکر کند که دارند شل و وانهاده می‌شوند، به این طریق تا چند درجه خود را هیپنوتیزم یعنی فکرش را متمرکز  کرده است. این دستورات باید به وسیله سخنران داده شود.

در محیط‌های ارتشی سخنرانی‌ها اکثراً خشک و بدون مقدمه و بیشتر جنبه دستور و فرامین دارد، لذا گاهی اثر عمیق چندانی ندارد و اکثراً هنگام سخنرانی در سالن‌های بزرگ، درجه‌داران یا سربازان ته سالن خواب هستند.

در اکثر سخنرانی‌ها، اگر در پایان سخنرانی چند نفر انتخاب شوند و از آنها سوال شود که هر چه فهمیده‌اند و یاد دارند بیان کنند، من تصور نمی‌کنم نتیجه حداکثر از ۱۵ تا ۲۰ درصد تجاوز کند.

۴-  ایجاد تمرکز از طریق گفتن جوک: برخی از استادان هنگام تدریس و یا برخی از سخنرانان، سخنرانی خود را با یک داستان خنده‌داری  که اصطلاحاً «جوک» می‌شود شروع می‌کنند. البته این روش هم در ایجاد تمرکز فکر بی‌تأثیر نیست.

۵-  درجه شخصیت ایجاد تمرکز می‌کند.  درجه و مقام سخنران هر چه بیشتر باشد، در شنونده ایجاد تمرکز فکر می‌شود. به عبارت دیگر هر چه درجه و مقام و شخصیت اجتماعی بالاتر باشد شنونده بیشتر هیپنوتیزم می‌شود.

مثلاً اثر سخنان یک سروان، یک سرگرد، یک سرهنگ، یک تیمسار، یک ارتشبد و بالاخره اثر سخنان شاهنشاه آریا مهر بر روی یک عده مستمعین ثابت و نامیده یکنواخت نیست، هر چه درجه و مقام  اجتماعی بالاتر باشد، شنونده فکرش متمرکزتر شده و کلمات عمیق‌تر در ذهنش اثر خواهد گذاشت.

۶-    گفتارهای رادیویی: گردانندگان برنامه‌های رادیویی از این راز به خوبی مطلع هستند، گفتارها و نصایح خود را با آهنگ‌های خوانندگان معروف شروع می‌کنند و بعد از چند دقیقه گفتار مجدداً برای جلب توجه و تمرکز فکر شنونده آهنگ دیگری پخش می‌کنند، زیرا به خوبی می‌دانند که موسیقی اجباراً و ناخودآگاه برای مغز و اعصاب اشخاص اثر خاصی دارد که ایجاد هیپنوز و تمرکز می‌کند.

بسیار دیده شده است که گاهی نواختن آهنگ عده ای را به خنئه و عده‌ای را به گذیه وا داشته است و دیگران را وادار نموده که هر یک عکس‌العمل خاصی از خود نشان دهند، درست همین عکس‌العمل‌ها هنگام هیپنوتیزم دیده می‌شود، یعنی وقتی خوابرو هیپنوتیزم می‌شود، خود به خود گریه می‌کند. علتش این است که فکر متمرکز شده و از درگیری‌های معنوی زمان حال رها می‌شود و دچار سیر قهقرایی می‌گردد، ناراحتی‌ها و تمایلات سرکوفته و احساسات واپس‌زده شده در گذشته جلوتر می‌آیند، عقده‌ها گشوده می‌شوند و در نتیجه احساسات خاصی به خوابرو دست می‌دهد و اجباراً عکس‌العمل دست می‌دهد، که این عکس‌العمل ممکن است گریه، خنده، رقص، بحران و غش، دویدن، هوار کشیدن، شکستن، کشتن و زدن و دریدن و نظایر این‌ها باشد.

اگر سخنران بتواند فکر شنونده‌ی خود را خوب متمرکز کند، در پایان می‌تواند نتیجه بسیار خوبی بگیرد و شنونده را به انجام(سایت هیپنوتیسم دات آی آر) هر عملی وادار کند و یا افکارش را تغییر دهد. در لحظه سخنرانی درجه تمرکز فکر بالا است،‌ولی اگر سخنرانی ختم و چند ساعت یا چند روزی از آن بگذرد اثر سخنرانی کم‌کم نابود و فراموش می‌شود. سخنرانان زرنگ کسانی هستند که به اصلاح معمول تا تنور گرم است نان را بپزند، یعنی تا شنونده در حال هیپنوتیزم است و بیدار نشده است نتیجه‌گیری خود را بنمایند.

استعداد شنوندگان در ایجاد تمرکز فکر در مقابل سخنرانان متفاوت است، برخی زود و عمیق فکرشان متمرکز می شود، برخی خیلی دیر و کم و برخی هم اصلاً فکرشان متمرکز نمی‌شود که در نتیجه یا چیزی از سخنرانی به یاد ندارند و عملی هم انجام نمی‌دهند.

تمرکز فکر در سخنرانی رموز و پیچیدگی‌ها، قواعد و قوانین خاصی دارد، بدین معنی اگر فکر شنونده متمرکز شود ولی سخنان مخالف تمایلات منافع، تجربیات درونی و گذشته باشد،‌عکس‌العمل مخالفی علیه سخنران نشان خواهد داد، و ممکن است در همان وسط جلسه یا بعد از  خاتمه سخنرانی مخالفت خود را ابراز نماید.

ارسطو می‌گوید: «لازم نیست بدانیم چه می‌گوییم، کافی است بدانیم چگونه می‌گوییم» واقعاً عبارت عمیق و ارزنده است، اگر زیباترین و مستدل‌ترین بیانات اظهار شود، ولی فکر شنونده متمرکز نباشد، با چشم‌های باز نخواهد شنید و یا اثرش بسیار کم خواهد بود.

به هر حال واعظین مذهبی کم و بیش به این قوانین آشنا هستند و در نتیجه آنچه که گاهی بیشتر مردمان را به سوی ادیان مختلف می‌کشاند و موجب تغییر مذهب آنان می‌شود، تأثیرپذیری آنها در مقابل تلقینات واعظین است، عوامل نظیر استعداد هیپنوتیزم شدن تأثیرپذیری، تلقین‌پذیری رابطه سخنان با تجربیات، عواطف و احساسات درونی و گذشته شنونده، چگونگی پرورش اجتماع، انواع نیازهای عاطفی، شکل و قیافه سخنران که آیا شبیه دوستان شنونده است یا شبیه دشمنان،آهنگ صدا، نگاه و حرکات مطبوع یا نامطبوع همه تارهای مرموزی هستند که یک سر آن در دل شنوندگان و سرهای دیگر آن به تمام سرتاسر بدن سخنران یا واعظ وصل است، البته به این عوامل بایستی وضع محیط و لباس و سقف و روشنایی و رنگ‌ها را اضافه کنیم. پس ملاحظه می‌فرمایید که در سخنرانی تنها گفتن کلمات خوب واستدلال برای جلب توجه شنوندگان کافی نیست.

۷-  نقش تمرکز فکر در انعقاد قراردادهای  خصوصی، عمومی و سیاسی: استعداد اشخاص در قبول  عقاید طرف مقابل متفاوت است، و این بستگی به وضع ساختمان عصبی ، فکری، میزان تلقین‌پذیری، میزان معلومات و طرز تربیت خانوادگی، محیط اجتماعی، عقاید مذهبی و نظایر آن از یک طرف و وضع و خصوصیات ظاهری،  شخصیت، آهنگ صدا و چگونگی  صحبت و میزان اطلاعات و معلومات طرف مقابل از جهت دیگر دارد. از همه این  عوامل می‌توان برای جلب و تمرکز فکر طرف استفاده کرد و افکار خود را به او قبولاند.

یکی از عواملی که بسیار موثر در جلب توجه و ایجاد تمرکز فکر می‌باشد عبارت است از به کار بردن مطالبی که مطابق میل طرف باشد. «دیل کارنگی» در کتاب «آیین دوست‌یابی» خود به تفصیل در این‌خصوص صحبت کرده است. «للوید ژرژ» جوان ۲۷ ساله نماینده سیاسی انگلستان به منظور عقد قراردادی مأمور می‌شود که با نماینده سیاسی ۶۴ ساله فرانسوی صحبت کند. نخست(سایت هیپنوتیسم دات آی آر) تحقیق می‌کند که این پیرمرد کهنه سیاستمدار از چه چیز  خوشش می‌آید، معلوم می‌شود شکمو است و از غذاهای رنگارنگ خوشش می‌آید. «للویه ژرژ» در حدود یک ماه درباره غذاها مطالعه می‌کند و هنگام ملاقات ساعت‌ها با هم درباره انواع غذاها صحبت می‌کنند، در نتیجه  افکار کهنه سیاستمدار متمرکز و قرارداد پیشنهادی «للویدژرژ» را  امضا می‌کند.

 برای اطلاعات بیشتر می‌توانید به کتاب «رموز در دیگران» نوشته دیل کارنگی مراجعه کنید.

۸-  ایجاد عشق و دوستی از طریق تمرکز فکر: درباره هر یک از مطالب  یاد شده می‌توان مطالب جداگانه‌ای نوشت، ولی چون این موضوعات خارج از بحث ما است لذا من خیلی به اختصار فقط به آنها اشاره می‌کنم. به هر حال از تمرکز فکر یا به عبارت دیگر هیپنوز می‌توان در جلب عشق و دوستی استفاده کرد، خواندن اشعار دلپسند، نواختن ساز و صحبت کردن با دوست و معشوق درباره آنچه دلش می‌خواهد عواملی هستند که فکر را متمرکز و ایجاد عشق و دوستی می‌کند. هم‌چنین تعریف کردن درباره محسنات معنوی و زیبایی‌های ظاهری معشوق و دوست، عشق و دوستی آنها را جلب می‌نماید.

۹-   رهبران، مدیران و فرماندهان: اگر در طرح‌ها و راه‌های رسیدن به هدف خود موفق نمی‌شوند، به علت کمی تمرکز فکر است و لا اقل بایستی ۲ تا ۴ سال از محیط خارج شوند و تمرین تمرکز فکر کنند. به یاد داشته باشید که برخی‌ها در اثر ریاضت و تمرین تمرکز فکر، پس از سال‌ها به مرحله‌ای می‌رسند که راه‌حل‌ها با صدای بلند توسط شعور باطن به آنها الهام می‌شود، شبیه پیغمبر اسلام (ص) و بسیاری از عرفا و مردان بزرگ، ولی استعدادها متفاوت است.  بعضی‌ها ممکن است ۴ ساله، بعضی‌ها ۲۰ ساله به چنین قدرت‌ خارق‌العاده‌ای برسند، اما آنچه مسلم است شما اگر حتی ۴۰ روز هم تمرین کنید، به اندازه همان یک ماه به نتایجی می‌رسید که برایتان محسوس است.

۱۰-  تغییر  وضع ظاهر ایجاد تمرکز فکر می‌کند. هر نوع تغییری در ظاهر، اعم از تغییر لباس یا موی سر، ریش و سیبیل،‌ایجاد تمرکز فکر می‌کند در نتیجه به شخص آرامش می‌دهد و تا حدودی تعادل روانی برقرار می‌نماید. بلند یا کوتاه کردن موی سر، ریش و سیبیل گذاشتن یا تراشیدن ریش و سیبیل،‌تغییر در آرایش و پیرایش موها و چهره و اندام و لباس همه این قبیل تغییرات ایجاد تمرکز فکر می‌کند.

هم‌چنین تغییر اثاثیه و دکور منزل، اسباب‌کشی، مسافرت، تغییر محل و مکان ایجاد تمرکز و آرامش عصبی می‌نماید.

به طور خلاصه «مدپرستی»  طبق شرایطی خوب است، زیرا ایجاد تمرکز و آرامش می‌کند، ولی به دو شرط: اول این‌که جنبه افراط پیدا نکند، دوم این‌که ایجاد ضرر  و زیان و خسارات مادی و پولی برای خانواده‌ها و شخص نداشته باشد.

 نتیجه بحث درباره تمرکز قوای فکری

 دربدو امر به نظر  می‌رسد ماهیت هیپنوتیزم تمرکز فکر است، و شاید بتوان گفت کلمه «هیپنوتیزم» که معنی آن «خواب» است  اسم بی‌مسمایی است، اگر بخواهیم این حالت مخصوص را نام‌گذاری صحیحی بکنیم باید این حالت را «پوسر کانسن تراسیون» یا «فوق تمرکز فکر» بنامیم، زیرا هیپنوتیزم(سایت هیپنوتیسم دات آی آر) خواب نیست. خواب حالتی است که بعد از تمرکز فکر به خوابرو تلقین می‌شود و حال اگر این حالت بخصوص را که ما مجبوریم به همان عنوان هیپنوتیزم بنامیم، به این دلیل است که همه مردم جهان به این اسم (هیپنوتیزم) عادت کرده اند. 

  به عقیده من اگر بگوییم ماهیت هیپنوتیزم «تمرکز فکر فوق‌العاده‌» است، بهتر از ماهیت مغناطیسی، تلقین، بازتاب شرطی است، گرچه اخیراً این نظریه نیز تغییر کرده است و برخی می‌گویند ماهیت هیپنوتیزم «سیر قهقرایی» است، یعنی شروع تمرکز با شروع سیر قهقرانی روانی یکی است، به عبارت دیگر وقتی «سیر قهقرایی روانی» شروع می‌شود تمرکز نیز آغاز می‌گردد. حال ببینیم «سیر قهقرایی روانی»  که اصطلاح جدید، درباره ماهیت هیپنوتیزم است چه می‌باشد.

 

منبع: ماهیت تمرکز فکر

+   سید محمد طباطبایی ; ۱۱:٢٥ ‎ق.ظ ; ۱۳٩۱/٩/٩

design by macromediax ; Powered by PersianBlog.ir