آفتاب ایرونی

این وب لاگ با هدف ایجاد مرکزیتی برای اطلاع رسانی و ایجاد ارتباط در محیط مجازی برای مدیران،مشاوران، متخصصین و پژوهشگران جهت هم افزایی و اثر گزاری در این حوزه مدیریت ایجاد شده است.و شامل یادداشت های از مدیریت فناوری اطلاعات، بانکداری، مدیریت اجرایی،مدیریت استراتژی، مدیریت برند، مدیریت روابط عمومی،مدیریت دانش، تعالی سازمانی، بهره وری، کارآفرینی، روانشانسی، اجتماعی و خانواده می باشد. و آفتاب ایرونی اشاره به اندیشه و قدرت مدیران و متخصصین ایرانی دارد.

استفاده از مدل انیاگرام در بخش‌بندی بازار
ساعت ٧:۳٧ ‎ب.ظ روز ۱۳٩۱/٩/۱٥  کلمات کلیدی: بازاریابی ، روانشناسی ، موفقیت

من خوشحالم که خودم هستم
زیرا من شبیه تو نیستم
تو هم خوشحال باش که خودت هستی
چون اصلا ً شبیه من نیستی
برای همین است که ما می توانیم با هم دوست باشیم
و چه خوب است دوستی دو انسان  مثل ما
که اصلا ً شبیه هم نیستند
اما همدیگر را دوست دارند!
*شل سیلور استاین

 

بخش‌بندی و موقعیت‌گذاری از اصول اساسی استراتژی بازاریابی هستند. طی دو دهه‌ی گذشته، الگوهای سبک زندگی و روان‌نگاری‌ها به طور فزاینده‌ای به عنوان مبنای بخش‌بندی بازار مورد استفاده بوده‌اند. در مقاله‌حاضر به این مطلب می‌پردازیم که چگونه می‌توان به گونه‌ای موثر از تکنیک باستانی و راز آلود انیاگرام برای بخش‌بندی روان‌شناختی بازار بهره برد. مدل انیاگرام امروزه به طور گسترده‌ای در مباحث مدیریت راهبردی، توسعه‌ی منابع انسانی، مردم‌شناسی، تاریخ، جامعه‌شناسی، و بازاریابی به کار می‌رود.


پیش‌درآمد

انیاگرام تکنیکی باستانی برای طبقه‌بندی انواع شخصیت است که نقطه‌ی شروع آن به دست‌کم ۲۵۰۰ سال قبل باز می‌گردد. گفته می‌شود که سرچشمه‌ی آن در سرزمین خاور و نزد صوفی مسلکان بوده است، اما اولین‌بار عارفی ارمنی تبار به نام جرج ایوانویچ گرجیف بود که به این مکتب انسجام و سرو سامان داد.

جالب است بدانیم که گرجیف در سلسله مقالات خود تحت عنوان راه چهارم، بخشی از چشمه‌ی جوشان دانش خویش را مدیون ملاقاتهایش با مریدان مولانا در صوفی‌کده‌ها و خانقاه‌های ایران و خطه‌ی خراسان می‌داند.

راه‌ چهارم به مفهومی اشاره دارد که او برای توصیف برخوردش با تکامل بخشیدن به خود به کار می‌برد. گورجیف با اصطلاح “کار” یا “کار روی خود” به مفهوم راه چهارم اشاره می‌کرد. سه راه پیشین یعنی راه مرتاض (مرتاض کار می‌کند تا از راه دست و پنجه نرم کردن با کالبد جسمانی که در برگیرنده‌ی تمرینها و حرکات بدنی دشوار است به چیرگی بر نفس دست یابد)، راه راهب (راهب کار می‌کند تا از راه دست و پنجه نرم کردن با عواطف، که به قول معروف قلمرو دل است، به همان چیرگی بر خود دست یابد که راه ایمان است)، و راه یوگی (یوگی کار می‌کند تا از راه دست و پنجه نرم کردن با عادات و گنجایشهای ذهنی به این چیرگی بر خود دست یابد)، از دیدگاه گورجیف راههای سنتی بودند. اما به باور وی باید راه چهارمی وجود می‌داشت که سه راه سنتی را در هم گنجانده و در هم آمیزد، راهی که از بقیه سریع‌تر به سرانجام رسد و قابل استفاده برای تمام مردم جهت تعالی و کمک به خود باشد.

به هر ترتیب، واژه‌ی انیاگرام از ترکیب دو واژه‌ی Enea به معنای ۹ و Gram به معنای وجه و جرم تشکیل یافته است و در کل به معنای ۹ وجهی است. انیاگرام پیوندی حیاتی میان روح و روان است. از نظر شکلی، مدل انیاگرام دایره‌ای شامل ۹ نقطه‌ی هم فاصله است که بوسیله‌ی ۹ خط متقاطع (مطابق شکل زیر) به هم وصل شده‌اند. این ۹ نقطه نشانگر ۹ تیپ شخصیتی و روحیات آنها است. هر تیپ دارای نیازها، علایق، احساسات، و ترس‌های خاص خود است.

 

مدل انیاگرام الگویی پویا و قدرتمند برای رفتار شناسی است و با وجود اهمیت بحث رفتارشناسی در مباحثی نظیر بازاریابی تاکنون توجه خاصی معطوف این مدل نبوده است.

همانگونه که از شکل برمی‌آید، در انیاگرام دو نماد دایره و مثلث وجود دارد. دایره که همان حلقه‌ی خارجی انیاگرام است، نماد اصلی آن و نشانه‌ی تعالی و کمال است. ۹ گونه‌ی شخصیتی نیز گرداگرد این حلقه قرار دارند.

اما مثلث نماد استحکام است و ۳ تیپ شخصیتی را در بر می‌گیرد.

آنچه که در پی می‌آید به طور خلاصه به بررسی توضیحاتی پیرامون گونه‌های ۹ گانه‌ی شخصیت می‌پردازد، و سپس چگونگی کاربرد این تقسیم‌بندی در بخش‌بندی روان‌شناختی بازار را متذکر می‌شود.

 

 

شخصیت‌های ۹ گانه

جدول ذیل خلاصه‌ای از ویژگی‌های هر تیپ شخصیتی را نشان می‌دهد و سپس به بررسی مشخصات اصلی و مفاهیم ضمنی این تیپ‌شناسی در بازاریابی می‌پردازد.

توضیحاتی که در پی می‌آید چکیده‌ای از مباحث کارشده توسط اساتیدی مثل  Riso(1987) palmer (1988،۱۹۹۱)، Goldberg  و  Fomalont(2000) و Goldberg (1996) است.

 

 

 

 

 

نقاط ضعف

نقاط قوت

گرایش مدیریتی ویژگی‌ها تیپ شخصیتی
بی‌تاب و کم تحمل، وسواس در عمل، ترس از اشتباه، تفکر صفر و یکی (فکر می‌کنند که فقط یک راه صحیح وجود دارد)، تنبیه‌گر واقع‌بین و عینی، آرمان‌گرا، معقول، پُر‌کار و سخت‌کوش،  از نظر اخلاق بسیار قوی هستند، افرادی وقت‌شناس و خوش‌قولند مدیریت کتابی، رعایت استانداردهای بالا، دقیق و نکته بین، تمایل به ساختارها و قوانین پیش‌بینی شده واقع‌گرا، منطقی، معلّمی مبادی اصول و مایل به انضباط شخصی، استقلال طلب، عدم بروز احساسات ظاهری تیپ ۱: کمال‌گرا، تعالی‌طلب
برای تایید دیگران نیازهای خود را نادیده می‌گیرد، احساس قربانی شدن، نیاز به دیده شدن و تایید، از طرد شدن می‌ترسد، بسیار حساس است، عدم توانایی نه گفتن همدل، دارای هنر خوب گوش دادن، آرامش بخش، مهربان، مشوقی خوب مبّلغی خوب، مدیریت با تشویق و تحسین‌، رهبری دلسوزانه، جذب افراد قدرتمند می‌شوند و مایلند یار نزدیک یک فرد صاحب قدرت باشند بی‌چشم داشت خدمت می‌کند، نوعدوست، تسلّی بخش، تیپ۲: یاری‌گر، ایثارگر، ناصح، مغرور
کم‌وفا، نباید کسی بهتر از آنها باشد، دورویی و فریبکاری به ویژه در مسائل احساسی، فرصت‌طلب و حزب بادی، کینه‌جو، خود را همه چیزدان و عقل کل می‌داند روابط عمومی عالی امتیاز‌گیری قوی، سازگار پذیری و انعطاف، بلند همت و جاه‌طلب، عمل‌گرا افراط در مدیریت و تنش‌آفرین، جاه‌طلب، وظیفه محور، معتقد به شایسته‌سالاری، مستبد و مستقل، ریاست‌طلب، هویت خود را با سازمانش می‌شناسد، همواره به فکر برنده شدن در موقعیت‌های رقابتی است، به دنبال پول، پرستیژ و رفاه است، از شکست بیزار است و مدیریت در سایه می‌کند دقیق و موشکاف، معیار و نمونه‌ای تمام عیار، از خود مطمئن تیپ ۳: موفقیت طلب انگیزش‌گر، اهل عمل، فریبکار و بازیگر
افسرده مزاج و منفی‌باف، اغراق در احساسات، حسود، دمدمی، خودآزار خلاقیت و سلیقه‌ی بالا، شنونده‌ای خوب، توانا در کاهش آلام دیگران وظیفه‌محور، معتقد به شایسته‌سالاری، مستقل، توجه زیاد به همدردی و تشویق و نیازمند توجه، آنچه در دسترس است، بی‌ارزش است و آنچه بدست‌آوردنش سخت است را می‌خواهند درون‌گرا، خلاق و الهام‌بخش، خودآگاه، حساس و با هوش، زیبایی شناسی قهار تیپ ۴: هنرمند، فردگرا، رومانتیک، نوآور، افسرده
گوشه‌گیر و کناره‌گیر از جمع، خطر فقدان اعتماد به نفس، بسیار محافظه‌کار، خسیس در بروز اطلاعات و در مسائل مالی متفکر و کم حرف، مشارکت، عالی گوش می‌دهد، کتابخوان حرفه‌ای، دوستدار یادگیری، کم توقع فلسفه‌گرا، بسیار مطلع و دانا، ایزوله و منفعل از سایرین، بیزار از محیط‌های کاری توأم با رقابت و چالش، آنها از تحمیل متنفرند در مشاهده سرآمد هستند، حساس و باهوش، بسیار درونگرا، بسیار مطلع تیپ ۵: کنجکاو متفکر، مشاهده‌گر، محقق و خردمند، گوشه‌گیر
مشکوک، زود رنج، به شدت ریسک‌گریز، منفی‌باف، ترسو مشارکت و همکاری با سایرین، قابل اطمینان و وفادار، گروه‌گرایی و پرهیز از تکروی تمایل به داشتن کاری مشخص و سیستم سلسله مراتبی، بیزار از جنگ و جدل و رقابت، بی‌پروا، حمایت‌گر، و شریک، ترس از پست و فعالیت و تمایل به کارمندی، افرادی وظیفه شناس، ترس از مخاطره، بجای عمل کردن، بیشتر فکر می‌کنند کارآمد در موقعیتهای اجتماعی، میل به عدالت، حامی مظلومان، وفاخو تیپ ۶: وفادار، شریک، امنیت خواه، شکاک
اهل افراط و تفریط، بی‌تعهد و بیزار از قید و بند، انکار نکات منفی، پُر خور، اهل مُکرّر کاری، اهل اسراف و زیاده خواهی شاد و  دارای روحیه طنز، پرتحرک توانایی بالای ذهنی، پرکار، نمک‌شناس و قدردان، مشتاق چالش‌طلب، بیزاری از شکست، ریسک‌پذیر، بیزار از کارهای روتین، برنامه‌ریز، تمایل به اشتراک اطلاعات، خواهان اختیارات نامحدود، چند کاره، مدیریت شبکه‌ای مشوق، دلسوز، خلاق، خوش مشرب اما دارای غم پنهان، پیوسته در حال برنامه‌ریزی برای آینده، جوانان ابدی تیپ ۷: خوش گذران تنوع‌طلب، آینده‌گرا، شهودی، بی‌ثبات و شکم پرست
بیزاری از اصول و قانون شکن، بسیار سخت عذرخواهی می‌کنند، خشن و گاهی ظالم، به سختی به دیگران اعتماد می‌کند، شهوت‌ران، عدم توجه به نیازهای عاطفی و ضعیف شمردن آنها شجاع و پردل و جرأت، تلاش در جهت احقاق حقوق دیگران، ظاهر سخت ولی درون نرم، تاب‌آوری بالا مستقل و گاهی مستبد، رُک و بی‌پرده، ریسک‌پذیر، تقابل‌گرا، اهل مشاجره تمایل به مطلع شدن از عقاید دیگران، تمایل به کسب و کار مستقل، سلطه‌گر، مسئولیت‌پذیر و قاطع، قدرت اجرایی بالا، آنها می‌اندیشند که قدرتمندان صاحب همه چیز و لایق احترامند و ضعفا ناتوان هستند قدرت‌طلب، دارای اعتماد به نفس بالا، سازنده، قهرمانی بلندنظر، با شهامت تیپ ۸: مبارز، رهبر، رئیس، سلطه‌گر، خشمگین
موافقت در همه چیز و همه حال، عدم قطعیت در تصمیم‌گیری، تنبل، نه گفتن برایش دشور است، وسواس فکری دارد، انتخاب‌گری نمی‌داند، به امور جزئی و حاشیه‌ای بیش از امور مهم می‌پردازند

 

حفظ‌کننده‌ی آرامش به هر قیمتی، خوش بیان، دید آسان به زندگی، همدرد، قانع، روابط عمومی بالا یک مشاور و میانجی خوب، گرایش به اشتراک و همکاری جمعی، بیزار از جنگ و جدل، میانه‌ای با تغییر ندارد، در تصمیم‌گیری خوب عمل نمی‌کند صلح‌آفرین، پشتیبان، پذیرنده و شنوا، نیازهای دیگران را بهتر از نیازهای خود می‌شناسند تیپ ۹: صلح آفرین، میانجی، دیپلمات

تنبل

شخصیت‌های تیپ ۱: ایده‌آل‌گرایان کمال‌طلب. آنها جدیت فراوانی در رعایت دقیق قوانین، استانداردها و فرآیندها دارند. شخصیت‌های تیپ‌۱ به عنوان یک مشتری خواهان دانستن آن هستند که سازمانها یا بازاریابان دارای راهنما، بخشنامه و راهنمای عمل هستند و از آن پیروی می‌کنند. آنها انتظار ندارند که شرکت‌ها میانبر بزنند، و در صورت مشاهده‌ی چنین چیزی از سوی کمپانی‌ها به شدت جبهه‌گیری می‌کنند. آنها می‌خواهند تا به این یقین برسند که فروشنده‌ در کمال صحت و درستی کار خود را انجام می‌دهد. ضرورت وجود نظم و ترتیب و پاکیزگی محل فروش یا سازمان را می‌توان ذیل این مطلب آورد.

بازاریابان در مواجهه با این تیپ شخصیتی باید اخلاق‌مداری و قابلیت‌ احترام خود را به نمایش بگذارند. شخصیت‌های تیپ ۱ از اشاره و عنوان مکرّر رسالت سازمان سرخورده می‌شوند به طور کلی نظم، ادب و ترتیب باید در تار و پود راهبرد بازاریابی برای آنها لحاظ شود.

شخصیت‌های تیپ ۲: یادگیرانی خوش قلب، روابط شخصی از اهمیت وافری نزد این عده برخوردار است. آنها مشتاق داشتن روابط صمیمی با فروشندگان هستند. فروشندگان و بازاریابان خشک، بی‌ادب  و سرد موجب راندن شخصیت‌های تیپ ۲ می‌شوند. داشتن نام این قبیل مشتریان و ارائه‌ی گرم و شخصی خدمات به آنها موجب برانگیختن تیپ دوئی‌ها می‌شود. شخصیت‌های تیپ ۲ در صورتی که متوجه شوند برخی قوانین و معیارها به ویژه در جهت مطلوب آنها تغییر کرده است. مشعوف شده و به وجد می‌آیند.

شخصیت‌های تیپ ۳: عمل‌گرایان سرسخت، تیپ سه ایها علاقه دارند تا فارغ از آنکه چه چیزی یا چه کسی مانع را هشان است، کارها را به سرعت و کارآمد به اتمام رسانند.

شعار نایک یعنی همین حالا انجامش بده just do it دقیقاً شخصت‌های تیپ ۳ را مورد هدف قرار می‌دهد. سرعت و کیفیت معامله برای این عده از اهمیت بسیاری برخوردار است آنها تمال دارند تا با شرکت‌های موفق و پرآوازه تعامل کنند. نشان دادن شایستگی‌های و چیزهایی مثل اخبار روزنامه‌ها و جراید از شرکت شما و نیز توصیه‌ نامه‌های مشتریان سابقتان کاری بسیار سودمند خواهد بود. یک بازاریاب در مواجهه با شخصیت‌های تیپ ۳ باید پربازده، بسیار پاسخ‌گو و سریع باشد و به این افراد زمانی را اختصاص بدهد. بازاریابان باید همواره برگ‌های برنده‌ی خود را برای شخصیت‌های تیپ ۳ رو کنند.

شخصیت‌های تیپ ۴: خوش سلیقگان خبره در زیبایی‌شناسی تیپ چهاریها به جنبه‌های زیبایی شناسانه عیان و زیبایی اشتیاق وافری دارند. آنها در قامت یک مشتری، انتظار دارند که سازمان به دقت به مشکلات او گوش فرا دهند. باید به نگرانی‌های آنها با دقتی خاص، و تاییدی ویژه بر نیازها و مسائل شخصی متمایز شخصیت‌های تیپ ۴ قائل شوند. امتیازات ویژه نظیر تحویل و خدمات شبانه‌روزی اثری شگرف بر این عده دارد. بسته‌بندی و طراحی محصول نیز در نظر آنها از اهمیت خاصی برخوردار است تو باید بگونه‌ای باشد که موجب برانگیختن حس زیبایی شناختی شخصیت‌های تیپ ۴ شود.

شخصیت‌های تیپ ۵: خرد ورزان متفکر، تیپ پنجیها متخصصانی زیرک، به روز در آخرین و برترین فناوری‌های روز در رشته‌ی خود هستند. آنها تکروی و کار انفرادی را به کر در گروه ترجیح می‌دهند. آنها به عنوان مشتری نیاز دارند تا بدانند که آیا شرکت فروشنده آخرین و به روزترین تجهیزات و اطلاعات را در اختیار دارد یا خیر چنانچه فروشندگانی که با این دسته تعامل می‌کنند دارای تاییدیه از اصناف یا گروه‌های تخصصی باشند، کار چند گام رو به جلو خواهد افتاد. بازاریابان حین مذاکره با شخصیت‌های تیپ ۵ باید از گزافه‌گویی پرهیز و به اصل مطلب بپردازند اصلاعات شخصی و روابط پیچیده لطفی برای این افراد ندارد. اما تیپ پنجی‌ها همواره پذیرای اطلاعات اضافه از محصول یا خدمت ارائه شده هستند تا در منطق فعال خود به سبک سنگین کردن دلایل خرید یا عدم خرید بپردازند. بروشورها، راهنماها و بسته‌های آموزش انجام کار به ویژه وقتی همراه با هدیه‌ای رایگان باشند به خوبی روی شخصیت‌های تیپ ۵ تاثیر می‌گذارد.

شخصیت‌های تیپ ۶: محتاطان مشکل گریز. آنها همیشه گوش به زنگ بروز خطاها و مشکلاتند بنابراین در صورت ایجاد مشکل قطعاً باید پذیرای خرده‌گیریها و شکایات این عده باشید. آنها در تحلیل مسائل فنی دشوار عالی هستند. آنها به عنوان مشتری شکاک هستند و دوست دارند بدانند که آیا فرد بازاریاب یا فروشنده از صلاحیت لازم برخوردار است یا او نیز مثل دیگران قصد فریب‌کاری دارد. وفای به عهد و انجام تعهدات از جانب سازمان امری ضروری در مواجهه تیپ ششی‌های است. باید برای آنها اعتماد آفرینی کنید و مو به موی تعهدات خود را اجرایی کنید: باید با صبر حوصله و جدیت به اعتراضات وشکایات آنها گوش فرا دهید. شخصیت‌های تیپ ۶ اهمیت‌ بسیاری به شفافیت در عمل و شفاف بودن هزینه‌ها می‌دهند. ذکر ریز توضیحات و کلیه‌ی جزییات برای آنها لازم است.

شخصیت‌های تیپ ۷: شهودی گرایان خوش گذران آنها همواره از بالا ناظر بر حوادث هستند و بر همین اساس اقدام به برنامه‌ریزی می‌کنند. این دسته افراد تمام همّ و  غمّ خود را معطوف تغییرات و رویدادهای بزرگ در شرف وقوع می‌کنند. آنها به عنوان مشتری دوست دارند تجربه‌ی خریدی سرگرم کننده و مفرّح، عاری از بحث و مشاجره داشته باشند. شرکت‌ها باید به یاد داشته باشند که در هر زمانی ممکن باید فوراً موجبات خوشنودی و لذّت این قبیل شخصیت‌ها را فراهم کنند.

شخصیتهای تیپ ۸: مسئولیت‌پذیران رأس‌نشین، تیپ‌هشتی‌ها دوست دارند دیگرن را در سیطره‌ی خود داشته باشند و فرمانفرمایی کنند. این عده در لباس مشتری، افرادی بی‌پرده و رُک‌گو، تقابل‌جو و کینه‌توزند. سر و کار آمدن با شخصیت‌های تیپ ۸ کمی برای بازاریابان دشوار است. قانون ساده‌ای که در ین مورد وجود دارد آن است که تحت تأثیر قلدرمابی‌های آنها قرار نگیرید. محدودیت‌ها باید به دقت تعریف و وضع شوند چر که تیپ هشتی‌ها همواره تمایل به زیاده‌خواهی دارند.

رویارویی و تقابل با آنها بیهوده است و توصیه می‌شود که با آنها رو راست باشید و به اصل مطلب بپردازید. ضروری است تا بازاریابان در مواجهه با شخصیت‌های تیپ ۸ توپ را در زمین خود بازی دهد و صراحت خدمات و محصولات قابل ارائه را برای آنها تشریح کند.

شخصیتهای تیپ ۹: میانجی‌گران آسان‌گیر. شخصیت‌های تیپ ۹ کند و تنبل هستند. نیت آنها صلح آفرینی و حفظ آرامش و دخیل کردن همه‌ی افراد در قالب گروه است. آنها به عنوان مشتری به صورت مستقیم خشم خود را ابراز نمی‌کنند اما به گونه‌ای زیرکانه نارضایتی‌شان را به گوش افراد می‌رسانند، لذا باید دقت کافی در حرفهای آنها داشت. بازاریابان می‌بایست فضا و زمان کافی را در اختیار شخصیتهای تیپ ۹ قرار دهند و هرگز آنها را دست‌کم نگیرند. چنانچه این فهم را در آنها بوجود آورید که محصولات یا خدمات شما موجب آسان شدن شرایط زندگی آنها و افتادن امور زندگی آنها روی غلطک می‌شود نیز توصیه‌ای مناسب است.

 

سخن پایانی

شخصیت‌های ۹ گانه در مدل انیاگرام می‌تواند مبنای بخش‌بندی بازار به قسمتهای مختلف باشد و استراتژی بازاریابی را می‌توان برمبنای اندازه و سود بالقوه‌ی هر بخش تدوین کرد. در حالت ایده‌آل، بخش‌های بازار باید یکدست، همگن قابل توجه و عملیاتی باشند.

تقسیم‌بندی بازار به طور کلی فرایند تقسیم بازار به گروه‌های همگن از مصرف‌کنندگان است، مصرف‌کنندگان که واکنش و پاسخی مشابه به ترکیب خاصی از متغیرهای آمیخته‌ی بازاریابی ۴p نشان می‌دهند. از این رو مشتریان هر بخش حتی‌المقدور باید تفاوتهای فاحشی با مشتریان بخش دیگر داشته باشند. بخش‌های بازار از طرفی باید به اندازه‌ی کافی بزرگ باشند تا بازده سرمایه‌ای مناسب داشته باشند. به طور کلی، تیپ‌شناسی به روش مدل انیاگرام حایز معیارهای پایه برای هر بخش‌بندی اثربخش می‌باشد.

حایز معیارهای پایه برای هر بخش‌بندی اثربخشی می‌باشد.

مدل انیاگرام پیرو شیوه‌ای خاص در طبقه‌بندی شخصت‌هاست و مثل دیگر روشهای طبقه‌بندی از الگوی سلسله مراتبی و سطوح صعودی و نزولی پیروی نمی‌کند.

البته مدل انیاگرام تشابهات بسیاری با روش بخش‌بندی فهرست ارزشها love دارد که از یافته‌های feather (1975)، مازلو (۱۹۵۴) و rokeach (1973) است. در واقع، بسیاری از ارزشهای ذیل نوع‌شناسی lov در مدل انیاگرام نیز موجود است. برای مثال ارزش امنیت در مدل lov دارد را می‌توان معادل شخصیت تیپ ۶ در مدل انیاگرام گرفت، ارزش روابط گرم و صمیمی با سایرین را معادل تیپ ۲، و ارزش سرگرمی، لذت و تهیج را نیز می‌توان برابر شخصت نوع ۶ در مدل انیاگرام داشت.

مکاتب مختلفی در روانشناسی وجود دارند که انسان را از دیدگاههای مختلف طبقه‌بندی می‌کند تا به شناخت بیشتر آنها کمک کنند. اما شاید هیچ یک به جامعیت، کاربردی و ملموسی مدل انیاگرام نرسند. این مدله افراد را براساس امیال، ارزشها و نگرش‌هایشان طبقه‌بندی می‌کند و برخلاف دیگر مدلها محدود به فرهنگی خاص نمی‌شود و جهان شمول است. انیاگرام ابزاری برای خودشناسی و دیگرشناسی است. تیپ‌های شخصیتی مطرح شده در این مدل از نظر ارزشهای اساسی، جهان‌بینی، روابط شخصی و شغلی و رابطه با محیط دارای تفاوتهای اساسی هستند

از طرفی مسأله‌ی بخش‌بندی موفق بازارها یکی از پیچیده‌ترین وظایف بازاریابی است.

از مدل انیاگرام علاوه بر بخش‌بندی، می‌توان در مباحثی نظیر خرید تکانشی، مصرف لذّت‌جویانه، وفاداری به برند،… بهره برد

منبع:http://www.dargi.ir/?p=8303