آفتاب ایرونی

این وب لاگ با هدف ایجاد مرکزیتی برای اطلاع رسانی و ایجاد ارتباط در محیط مجازی برای مدیران،مشاوران، متخصصین و پژوهشگران جهت هم افزایی و اثر گزاری در این حوزه مدیریت ایجاد شده است.و شامل یادداشت های از مدیریت فناوری اطلاعات، بانکداری، مدیریت اجرایی،مدیریت استراتژی، مدیریت برند، مدیریت روابط عمومی،مدیریت دانش، تعالی سازمانی، بهره وری، کارآفرینی، روانشانسی، اجتماعی و خانواده می باشد. و آفتاب ایرونی اشاره به اندیشه و قدرت مدیران و متخصصین ایرانی دارد.

مانند استیو جابز سخنرانی کنید

بدون تردید یکی از نقاط قوت استیو جابز، سخنرانی های فوق العاده ی او بود. به طوری که بسیاری او را در این زمنیه صاحب سبک می دانند و تکرارنشدنی. اما واقعیت اینست که وی از ترکیب تکنیک های شناخته شده ی سخنرانی و آئین ذن بهره می برد و با تمرین فراوان و البته استعداد ذاتی اش، آنها را به کمال رساند. استیو جابز بارها ثابت کرد که وقتی دیگران هنگام سخنرانی فقط اطلاعاتشان را انتقال می دهند، او به مخاطبینش روحیه می بخشید. او با استفاده از این هنر، حتی اشکالات محصولات را طوری معرفی می کرد که نقطه مثبت به نظر بیایند.

Carmine Gallo یکی از متخصصینی است که بررسی های فراوانی بر روی استیو جابز انجام داده که حاصل آنها دو کتاب و ده ها مقاله ی منتشر شده در مجلات معتبر است. وی با تحلیل سخنرانی های استیوجابز، ۱۰ اصل مهم برای تاثیر گذاری بر روی مخاطب، را از آنها استخراج کرده است. پس اگر می خواهید یک سخنرانِ درجه یک شوید، حتما متن زیر را بخوانید!


  1.  زمینه سازی. ” امروز چیزی در آسمان (air) وجود دارد “! جابز با این کلمات، زمینه را برای معرفی محصول جدیدش محیا ساخت – مک بوک ایر. هر سخنی نیاز به یک سری زمینه سازی ها دارد، ولی همیشه نیاز نیست که آن را در اول بیان کنید. برای مثال، سال ۲۰۰۷، استیو جابز بعد از ۲۰ دقیقه صحبت، موضوع اصلی را مطرح کرد. ” امروز اپل، تلفن همراه را دوباره اختراع کرده است “
  2. نشان دادن اشتیاق. جابز اشتیاق خود به طراحی کامپیوتر را نشان می داد. در طول سخنرانی هایش، او از کلماتی مانند ” فوق العاده “، ” شگفت انگیز “، و ” جالب ” استفاده می کرد. حتی هنگام معرفی یکی از قابلیت های آی فون، می گفت ” لعنتی خیلی عالی کار می کنه “. به یاد داشته باشید که شنونده انتظار دارد متعجب شود و به شوق بیاید، نه این که خوابش ببرد. وقتی چیزی را معرفی می کنید و در حال سخنرانی هستید، شخصیت خودتان را به سخنرانی تزریق کنید. اگر فکر می کنید وسیله تان ” فوق العاده ” کار می کند، احساستان را ابراز کنید. بعضی ها فکر می کنند اگر شوخی و جذابیت را از سخنرانی خود حذف کنند بهتر است در حالی که به هیچ وجه این طور نیست. اگر شما به محصولی که معرفی می کنید علاقه نداشته باشید، چطور انتظار دارید که شنونده داشته باشد؟
  3. مشخص کردن چارچوب. جابز طرح کلی سخنرانی را با این جمله تعیین می کرد: ” امروز در مورد چهار نکته بحث خواهیم کرد. پس شروع کنیم. ” بعد از تعیین چارچوب، جابز شروع به توضیح دادن این چهار نکته می کرد و آنها را با عباراتی مناسب به یکدیگر ربط می داد. مثلا بعد از شرح دادن چندین قابلیت جدید در آی فون، می گفت ” آی فون همین طور نخواهد ماند. ما دائما در حال پیشرفته تر و بهتر کردن آن هستیم. این دومین نکته ای بود که می خواستم در موردش حرف بزنم. نکته سوم در مورد آی تونز است. ” به این صورت باید شنونده را راهنمایی کنید.
  4. اعداد را معنی دار بیان کنید. وقتی جابز اعلام می کرد که ۴ میلیون آی فون به فروش رفته است، این رقم را همین طور خشک و خالی بیان نمی کرد. در ادامه می گفت: ” این یعنی ۲۰۰۰۰ آی فون در هر روز.” و اضافه می کرد: ” این یعنی چه؟ ” بعد از آن جابز به وضعیت فروش آی فون در آمریکا و سهم آن از بازار اسمارت فون اشاره می کرد و بر تاثیر این عدد افزود. او همچنین می گفت که سهام بورس شرکت برابر است با مجموع سهام سه رقیب اصلی اش. اعداد به تنهایی تاثیر زیادی ندارند مگر این که به درستی به کار روند. (سؤال: در عکس بالا جابز چه چیز را برای تماشاگران و چگونه معنا می کرد؟)
  5. لحظه ای فراموش نشدنی بسازید. این لحظه باید لحظه ای باشد که همه در موردش صحبت می کنند. هر سخنرانی ای که استیو جابز می کرد، یک قسمت مهم داشت. مثلا در سخنرانی معرفی مک بوک ایر، برای نشان دادن این که چه مقدار نازک است، جابز گفت که در یک پاکت هم جا می شود. وقتی جابز یک پاکت را آورد که مک بوک ایر را درون آن قرار داده بود، باعث شد آن لحظه برای همیشه به یاد بماند. شما هم سعی کنید یک چنین لحظه ای را در سخنرانی خود به وجود آورید.
  6. اسلاید های تصویری طراحی کنید. وقتی اکثر افراد اسلاید های خود را  از اعداد و متون و جداول پر می کنند، جابز دقیقا برعکس این کار را انجام می داد. در اسلاید های او نشانی از متن نبود. اکثر اسلاید هایش، فقط یک تصویر داشتند. مثلا وقتی شروع می کرد و می گفت: ” اولین چیزی که می خواهم در موردش بحث کنم، …” ، اسلایدی را نمایش داد که در آن عدد ۱ را نوشته بود. همین. وقتی در مورد آی فون حرف می زد، تنها چیزی که در اسلاید دیده می شد، عکسی از آن بود. از متن خیلی کم استفاده شده بود. در حد سه چهار کلمه. مثلا در یک اسلاید، جمله ” چیزی در آسمان وجود دارد ” نوشته شده بود. یکی از بهترین راه ها برای جلب توجه مخاطب، استفاده از تصاویر است که استیو جابز آنرا به خوبی انجام می داد.
  7. یک نمایش اجرا کنید.  جابز در سخنرانی هایش از هر چیزی استفاده می کرد. کلیپ ویدیویی، اسلاید، و یا دعوت یک نفر به صحنه و … با استفاده از این روش ها می توانید به سخنان خود جذابیت بخشیده و نظر مخاطب را جلب کنید.
  8. هنگام اشتباه کردن، دستپاچه نشوید. هر قدر هم که تمرین کرده باشید و آمادگی داشته باشید، باز هم این امکان وجود دارد که اشتباهی رخ بدهد. مثلا یک بار جابز می خواست چند تصویر از اینترنت نشان بدهد. هنگامی که منتظر نمایش آنها بود، مشکلی پیش آمد و تصاویر نمایش داده نشدند. جابز لبخندی زد و گفت: ” مثل این که Flickr عکس ها را امروز آماده نکرده.” بعد هم در مورد چند تا نکته جدید بحث کرد. به همین سادگی. بعضی افراد بعد از رخ دادن اشتباه کوچکی، سریع دستپاچه می شوند. این کار درست نیست زیرا هیچ کس آن اشتباه کوچک را به یاد نخواهد آورد، مگر این که بیش از اندازه بزرگش کنید.
  9. از فواید بگویید. در حالی که اکثر افراد، مزیت ها و قابلیت های محصول شان را تبلیغ می کنند، جابز سعی می کرد، فواید ملموسِ آن را گوشزد کند. مثلا وقتی در مورد آی تونز حرف می زد، می گفت: ” فکر می کنیم راه بهتری برای ارائه فیلم و ویدیو به کاربران وجود دارد. ” و فایده آن را این طور توصیف کرد: ” ما هرگز اجاره آهنگ را پیشنهاد نکرده ایم، چون مردم دوست دارند که آن را برای خودشان داشته باشند. شما به اهنگ مورد علاقه تان هزار بار گوش می کنید. ولی فیلم را فقط یک بار می بینید. پس اجاره کردن فیلم راه خوبی است. ارزان است و فضای کمی را در کامپیوتر شما اشغال می کند … ” شنونده همیشه با خودش می گوید: ” حالا چه چیزی به من می رسد؟ ” به این سوال پاسخ دهید. مجبورشان نکنید که پاسخ دهند. کاملا شفاف توضیح دهید که چه سودی برای آن ها دارد.
  10. تکرار، تکرار، تکرار. نمی توان یک مسئله پیچیده را بدون تکرار توضیح داد. کارکنان اپل می گویند که جابز یک موضوع را بار ها و بار ها برایشان توضیح می داد. در سخنرانی هایش هم این نکته دیده می شد که بعضی مطالب را بار ها تکرار می کند و به وسیله همین تکرار ها، سخنانش را با اسلاید ها هماهنگ می کند. مثلا وقتی داشت در مورد سیستم اجاره فیلم در آی تونز صحبت می کرد، درست در زمانی که شروع به صحبت کردن در مورد یک فیلم کرد، پوستر آن فیلم هم در صفحه ظاهر شد. تمام سخنرانی، هماهنگ شده بود.
این نکته را هم در نظر بگیرید که استیو جابز مهارت های خود را طی سالیان متوالی تقویت کرد و رفته رفته پیشرفت کرد. امیدوارم شما هم این اصول را مدنظر داشته باشید و با تمرین و تکرار، در سخنرانی هایتان -چه در کلاس دانشگاه و چه محیط کار- مانند استیو جابز همیشه موفق باشید!
منبع: Businessweek
http://www.applestan.com

+   سید محمد طباطبایی ; ۸:٠۸ ‎ب.ظ ; ۱۳٩۱/٩/۱٧