آفتاب ایرونی

این وب لاگ با هدف ایجاد مرکزیتی برای اطلاع رسانی و ایجاد ارتباط در محیط مجازی برای مدیران،مشاوران، متخصصین و پژوهشگران جهت هم افزایی و اثر گزاری در این حوزه مدیریت ایجاد شده است.و شامل یادداشت های از مدیریت فناوری اطلاعات، بانکداری، مدیریت اجرایی،مدیریت استراتژی، مدیریت برند، مدیریت روابط عمومی،مدیریت دانش، تعالی سازمانی، بهره وری، کارآفرینی، روانشانسی، اجتماعی و خانواده می باشد. و آفتاب ایرونی اشاره به اندیشه و قدرت مدیران و متخصصین ایرانی دارد.

تولد ۲۰ سالگی سرویس پیامک : داستان ظهور و سقوط آن

سرویس پیامک در طول حیات خود تحولات بسیاری در زندگی ما ایجاد کرده است. بارها زندگی‌های مختلفی را نجات داده، ازدواج‌ها را نابود کرده، گویش‌های جدیدی را ایجاد و میلیاردها دلار سود برای اپراتورهای تلفن همراه کسب کرده است. این روزها سرویس پیام کوتاه تولد ۲۰ سالگی خود را جشن می گیرد، اما واقعا تا چه زمانی این جشن تولد سالیانه برقرار است؟

سرویس پیامک یا پیام کوتاه تا چه زمانی قادر به رقابت و زنده ماندن در برابر دنیای تلفن‌های هوشمند می باشد؟
 
 
 

تعداد پیام‌های کوتاه ارسال شده در سالهای اخیر به طور فزاینده ای رشد داشته است اما در برخی کشورها به اوج خود رسیده است، از جمله اسپانیا، هلند، فنلاند، هنگ کنگ و استرالیا. نسل جدید کاربران که حداقل یک بار از سرویس پیام کوتاه استفاده کرده‌اند، در حال حاضر از سرویس انتقال دیتا مانند WhatsApp و سرویس پیام دهنده داخلی بلک بری (BBM) به رایگان استفاده می کنند.

بندیک اوانس تحلیلگر ارتباطات در شرکت Enders Analysis در این زمینه می گوید: "خدمات بسیار متنوعی در این مورد وجود دارد. تنها در ۲۵ مورد ما با حدود ۲.۵ میلیارد کاربر مواجه شدیم که البته فکر می کنم بسیاری از آنها کاربران تکراری خواهند بود. ده‌ها سرویس دیگر نیز وجود دارند که بیش از ۱۰۰ میلیون کاربر جذب خود کرده اند. البته لازم به ذکر است در این شمارش، سرویس پیام کوتاه داخلی بلک بری لحاظ نشده است که به تنهایی ۶۰ میلیون کاربر را جذب کرده است."
 
اولین پیام به صورت متنی، در تاریخ ۳ دسامبر ۱۹۹۲ (مصادف با ۱۲ آذر ۱۳۷۱) ارسال شد. در آن زمان مهندس بریتانیایی ۲۲ ساله نیل پاپورث به وسیله رایانه خود پیامی مبنی بر تبریک سال نو میلادی به تلفن همراه ریچارد جاویس از ودافون که یک Orbitel 901 بود فرستاد. البته پاپورث هیچ جوابی دریافت نکرد چرا که هیچ راهی برای ارسال یک متن از تلفن در آن روزها وجود نداشت. آنها باید صبر می کردند تا نوکیا اولین گوشی همراه خود را در سال ۱۹۹۳ به بازار عرضه کند.
 
اولین پیام‌های کوتاه رایگان بودند و فقط بین افرادی که از یک شبکه تلفن همراه استفاده می کردند قابل ارسال و دریافت بودند. اما در سال ۱۹۹۴ اپراتور تلفن همراه Vodafone -که در آن زمان یکی از ۲ اپراتور همراه موجود در انگلستان بود- متوجه سود مالی موجود در این سرویس شد و سیستم پرداخت هزینه برای این سرویس را راه‌اندازی کرد. دستآورد سال ۱۹۹۵ راه اندازی سرویس Tegic (یا T9) بود که با استفاده از حروفی که تایپ می کنید اقدام به پیش‌بینی کلمات مورد نظر می‌کند و همین باعث افزایش سرعت در نوشتن پیام کوتاه میشد.
 
برای اطلاعات بیشتر در مورد T9 به صفحه ویکیپدیای مربوط به T9 مراجعه شود.
 
استفاده تجاری از این سرویس بلافاصله شروع شد.تا قبل از این اپراتورها ایده‌ای در رابطه با تعیین هزینه برای این سرویس نداشتند ولی به سرعت متوجه سود فراوان این سرویس شدند و همانطور که پیش بینی میشد، سود پولی کردن این سرویس روز به روز افزایش یافت. در فوریه سال ۲۰۰۱ در انگلستان یک میلیارد پیامک در ماه ارسال شد که با احتساب هزینه ای استاندارد، در آن ماه حدود ۱۰۰ میلیون پوند درآمد در پی داشت.
 
مقدار داده ای که از طریق پیام کوتاه منتقل می شود بسیار کوچک و فقط ۱۲۸ بایت می‌باشد و این بدین معناست که یک CD موسیقی با حجم ۶۵۰ مگابایت بیش از ۶۰هزار پوند قیمت خواهد داشت.
 
در همان سال ارسال پیام کوتاه به معنای واقعی جزئی از زندگی مردم شد. حتی در مواردی همین ارسال پیام کوتاه باعث نجات زندگی افراد شد. همانند ۱۴ توریستی که در تنگه Lombok در بالی گرفتار شده بودند، تنها با ارسال پیام کوتاه نجات پیدا کردند.
 
در این میان زبان کوتاه پیامکی به دلیل محدودیت ۱۶۰ کاراکتری پیام‌ها به سرعت رشد پیدا کرد. مقصود از این زبان استفاده از حروف و اعداد در کنار هم به جهت اختصار نویسی کلمات است. اختصاراتی همانند B4 به جای کلمه Before یا l8r به جای later و کلمات و عباراتی از این قبیل. به حدی این مسئله فراگیر شد که بزرگسالان و والدین برای به خطر افتادن نگارش و افت هجی کردن کلمات فرزندان خود، شکایت‌های فراوانی کردند.
 
در سال ۲۰۰۳ نحوه‌ی دیگری از اختصار نویسی رشد پیدا کرد. نمونه ای که در ذیل میبینید توسط یک دختر ۱۳ ساله در یک مقاله مختصر نویسی چاپ شده است.
در ابتدا سعی کنید متن را بخوانید و در صورت عدم موفقیت متن کامل را مطالعه کنید تا با این اختصار نویسی آشنا شوید.
 
متن مختصر شده :
 
"My smmr hols wr CWOT. B4, we used 2go2 NY 2C my bro, his GF & thr 3 :- kids FTF. ILNY, it's a gr8 plc."
 
 
متن کامل :
 
"My summer holidays were a complete waste of time. Before, we used to go to New York to see my brother, his girlfriend and their three (!) kids face to face. I love New York, it's a great place."
 
اگرچه در برهه ای از زمان زبان انگلیسی در معرض خطر جدی قرارداشت، اما در حال حاضر سرویس پیام کوتاه به دلیل ظهور گوشی‌های هوشمند و خدمات داده‌های رایگان، به شدت سقوط کرده است. آن هم توسط سرویس‌های رایگانی که شما برای ارسال پیام حتی احتیاجی به سیگنال تلفن همراه ندارید.
 
در ماه ژانویه یکی از اپراتورهای تلفن همراه فنلاندی با نام Sonera اعلام کرد تعداد پیام‌های کوتاه ارسال شده در شب کریسمس امسال ۸.۵ میلیون عدد بود که نسبت به سال گذشته که 10.9 میلیون بود افت چشمگیری داشته است. در هنگ کنگ پیام کوتاه تبریک سال نو نیز ۱۴ درصد کاهش یافته است.
 
اما این به این معنی نیست که سرویس پیام کوتاه به طور کامل از میان خواهد رفت، یا اپراتورهای تلفن همراه به طور ناگهانی به زمین می خورند. همچنان پیش بینی می شود که تا ۷ سال آینده بیش از ۵۰۰ میلیارد دلار مردم صرف هزینه‌ی ارسال پیامک میکنند. پیامک‌هایی مانند بانکداری تلفن همراه، خیریه‌ها و کمک‌های سیاسی و غیره همچنان از جمله موارد اجتناب ناپذیر استفاده از سرویس پیام کوتاه هستند.
 
اوانس گفته است : "در حال حاضر شرکت‌های ارائه دهنده خدمات تلفن همراه در طرح‌های تشویقی خود به مرور زمان وجود سرویسی به نام پیام کوتاه را فراموش کرده اند و طرحهایی همچون ۵۰۰ مگابایت پهنای باند بیشتر به همراه ۵۰۰ دقیقه مکالمه رایگان را ارائه می دهند اما حرفی از پیام کوتاه بیشتر به میان نمی‌آورند. اما با این حال سرویس پیام کوتاه همچنان باقی می‌ماند و خواهد ماند. شما سرویس میکروبلاگینگ توییتر را در نظر داشته باشید. این سرویس به عنوان یک سرویس متنی پیام کوتاه ارائه شد، اما عموم مردم هنوز استفاده از پیامک را به استفاده از سرویسی همچون توییتر ترجیح میدهند."
 
 
خط زمانی سرویس پیام کوتاه
 
۱۹۹۲ اولین پیام متنی ارسال شد. (تولد پیامک)
 
۱۹۹۵ سرویس T9 جهت سرعت بخشیدن به ارسال پیام کوتاه متولد شد.
 
۲۰۰۱ ارسال بیش از ۱ میلیون پیام کوتاه در ماه در انگلستان
 
۲۰۰۱ استفاده از سرویس پیام کوتاه برای سازماندهی تظاهرات استفاده شد که منجر به سرنگونی رئیس جمهور فیلیپین، جوزف استرادا شد.
 
۲۰۰۳ سرویسی با نام Text2TV متولد شد که به شما این امکان را میدهد که متون خود را به تلویزیون فرستاده و از طریق کنترل از راه دور تلویزیون خود پاسخ دهید. از این سرویس استقبال نشد.
 
۲۰۰۳ دیوید بکهام در این سالها یک سری پیام‌های تحریک آمیز به دستیار شخصی خود ربکا لوس میفرستد. آنها بعدا منتشر شدند و عواقب آن تا نزدیکی اتمام ازدواج او پیش رفت.
 
۲۰۰۴ تونی بلر در یک گفتگوی زنده پیامکی شرکت کرد.
 
۲۰۰۵ مسابقه‌ی آواز یورو ویژن استفاده از پیامک برای رای دادن را آغاز کرد، که در مسابقه‌ی همان سال یکی از بزرگترین رای‌های تلویزیونی رخ داد.
 
۲۰۰۸ به گزارش نیلسن استفاده کاربران تلفن همراه در ایالات متحده از سرویس پیامک در هر ماه نسبت به تماس‌های تلفنی بیشتر شده است.
 
۲۰۰۹ سرویس WhatsApp متولد شد. مبنای این سرویس ارسال پیام‌های متنی رایگان در بستر اینترنت است.
 
۲۰۱۱ شمار ارسال پیامک تبریک سال نو در فنلاند، هنگ کنگ، اسپانیا و هلند سال به سال افت داشت.
 
۲۰۱۲ به گزارش Ofcom در انگلستان ۵۸٪ بزرگسالان حداقل روزی یک بار برای ارتباط با دوستان و خانواده از سرویس پیام کوتاه استفاده میکنند.
 
۲۰۱۲ ربکا بروکس افشا میکند که دیوید کامرون پیام‌های خود را با امضای LoL ارسال میکرد چرا که او فکر میکرد این عبارت به معنای با عشق فراوان (Lots of Love) میباشد و نه معنای مرسوم آن : خنده با صدای بلند (Laughing out loud)
 
 
مقاله‌ی نوشته شده در رابطه با استفاده از سرویس پیام کوتاه در سراسر دنیا بود و مطمئنا نسبت به استفاده ای که در ایران از این سرویس و خدمات ارزش افزوده میبریم، شاهد آمارهای متفاوتی خواهیم بود.
اما شما از چه ابزاری برای ارسال پیام متنی به دوستان و آشنایان خود استفاده میکنید؟ و به چه دلیل؟
تجربیات پیامکی خود را با ما در میان بگذارید.
 
منبع : گاردین

+   سید محمد طباطبایی ; ۳:۱٠ ‎ب.ظ ; ۱۳٩۱/۱٠/٩