آفتاب ایرونی

این وب لاگ با هدف ایجاد مرکزیتی برای اطلاع رسانی و ایجاد ارتباط در محیط مجازی برای مدیران،مشاوران، متخصصین و پژوهشگران جهت هم افزایی و اثر گزاری در این حوزه مدیریت ایجاد شده است.و شامل یادداشت های از مدیریت فناوری اطلاعات، بانکداری، مدیریت اجرایی،مدیریت استراتژی، مدیریت برند، مدیریت روابط عمومی،مدیریت دانش، تعالی سازمانی، بهره وری، کارآفرینی، روانشانسی، اجتماعی و خانواده می باشد. و آفتاب ایرونی اشاره به اندیشه و قدرت مدیران و متخصصین ایرانی دارد.

پنج عادت زیان بار برای هر نوع کسب و کار

آیا شما هر روز صبح در یک ساعت ثابت، یک فنجان قهوه می نوشید؟ آیا شما در خانه بر روی مبل مشخصی که در اتاق نشیمن قرار گرفته، می نشینید؟

عادت یعنی یک سری رفتارهای درست یا نادرستی که در اثر تکرار منظم و پایدار، ملکه ذهن می شوند.

نمی خواهیم وارد این بحث شویم که آیا اصولا عادت کردن به یک سری از فعالیت ها، مورد تایید است یا خیر ولی این موضوع کاملا روشن و واضح است که برخی عادات ممکن است بر بهره وری و کسب و کار شما تاثیر منفی برجای بگذارند.

عادت ها بر اساس تکرار و تداوم شکل می گیرند. مشکل اینجاست که اغلب مردم، عادات اشتباهی را تکرار می کنند که جلوی موفقیت آنها را می گیرد. شاید خود این افراد و کارآفرینان و مدیران کسب و کارها، از مخرب بودن این عادات، آگاه نباشند و ناخودآگاه، این رفتار مخرب را با جدیت تمام و هر روز، انجام می دهند. اگر شما جزو این دسته از افراد هستید، حتما ادامه این مطلب برای شما مفید خواهد بود.

در ادامه نوشتار، به پنج عادت زیان بار تجاری اشاره می کنیم که حتما باید در اسرع وقت، در ترک این عادات، اقدام کنید. البته حتما عادات بد، محدود به این پنج مورد نیست و شما هم می توانید نمونه هایی را به این لیست اضافه کتید.


1. ناتوانی در تفویض اختیارات

آنچه مسلم است، شما نمی توانید در کسب و کارتان، همه چیز را یک تنه بر عهده بگیرید. هرچند که همه ما مدیرانی را می شناسیم که بر ادامه چنین عادت بدی پافشاری دارند و به اشتباه، موفقیت های بدست آمده را نیز، به نوعی، ناشی از همین موضوع می دانند. ما با نمونه های استثنایی کاری نداریم. ولی در عمل، این روش و عادت، نتایج زیانباری دارد که در موفقیت کسب و کار شما تاثیر منفی خواهد داشت.

البته احتمالاً بتوانید با استرس، شتاب و کم کردن از زمان استراحت و تفریح خود، هفته ای 80 ساعت کار کنید ولی مسلما از حفظ این روند و سرعت در دراز مدت ناتوان خواهید بود.

راه حل این است که بهترین نیروها و زیردستان خود را شناسایی کنید و برخی مسئولیت های تان را که با تجارب، وظایف و علایق آنها سازگاری دارد به ایشان محول کنید.

این کار باعث می شود شما بتوانید بر «مهمترین» و «ضروری ترین» کارها تمرکز کنید و با خیالی آسوده و اعصابی آرام، شرکت را به سمت جلو رهنمون شوید.

گسترش خدمات Outsourcing یا برون سپاری و مفاهیم Crowdsourcing یا جمع سپاری که بارها در مقاله ها و جلسات مختلف در مورد آنها صحبت کرده ایم دقیقا برای کسانی اختراع شده اند که تصمیم دارند این عادت بد را کنار بگذارند.

امروزه شما قادر هستید از طریق خدمات آنلاین، با صدها هزار متخصص و دستیار در سراسر جهان مرتبط شوید و کارهای خود را به آنها بسپارید که برای شما انجام دهند. حتی شاید زمانی که آنها به سختی در حال کار برای شما هستند، شما در تختخواب خود، در خواب خوشی باشید.

شاید تصور اینکه چه نوع کارهایی را می توانید برون سپاری کنید برایتان سخت باشد ولی از ساده ترین کارها مثل رزرو هتل، خرید بلیط مسافرت، ثبت نام و رزرو غرفه در نمایشگاه گرفته تا تنظیم قراردادهای تجاری، پاسخگویی به مکاتبات تجاری و اجرای پروژه ها، همه این فعالیت ها را امروزه می توان با کمک فناوری های آنلاین، برون سپاری کرد.

2. مشکل تصمیم گیری

حتما شما هم این موضوع را قبول دارید که کارآفرینان و مدیران مایلند اوضاع را در کنترل خود بگیرند.

ولی دقت داشته باشید که اگر شما شرایط را به گونه ای بچینید که هر تصمیمی برای تایید شدن مجبور باشد از دفتر شما عبور کند، به احتمال قریب به یقین سرعت کسب و کارتان کند خواهد شد.

این روند محدود کننده، هم کارمندان تان را خسته می کند و هم مشتری ها را.

شما می توانید با به کارگیری افراد مناسب و نیروهایی که از اهداف کلی شرکت خبر دارند، به کسب و کار خود اجازه رشد و گسترش دهید.

فراموش نکنید که فناوری اطلاعات و آی تی برای همین اختراع شده که به شما ابزار و امکاناتی را بدهد که شما بتوانید روند گردش کار در مجموعه تحت مدیریت خود را، به نحو روان و سریعی، برنامه ریزی و مدیریت کنید. در بکارگیری ابزار و امکانات فناوری های جدید، جدیت بیشتری به خرج دهید.

راستی، اگر عادت بد اول را در خود می بینید و می خواهید خودتان یک تنه، سیستم آی تی سازمان خود را طراحی کنید، بدانید که مسیر بسیار اشتباهی را خواهید رفت. اتفاقا، خدمات آی تی، جزو آن کارهایی هستند که به راحتی می توانید برون سپاری کنید.

3. دست روی دست گذاشتن

ترسیم چشم اندازهای آتی و اهدافی که قرار است در آینده محقق شود، کلید موفقیت برای هر کسب و کاری محسوب می شود.

متاسفانه بسیاری از کارآفرینان از این موضوع مهم غافل بوده، و هیچ طرحی برای آینده کاری خود ندارند.

شما برای به دست آوردن عادات درست، به تفکر استراتژیک نیاز دارید.

هنگامی که برای خود هدف گذاری می کنید، عاداتی را در خود به وجود می آورید که شما را در مسیر دستیابی به این اهداف قرار می دهد و موانع موجود را کم و کمرنگ می سازد.

4. پرداختن به فعالیت های غیرمولد

به عقیده خیلی از صاحب نظران، ایمیل و فیس بوک بزرگترین عوامل شناخته شده در این رده هستند!

بله، همین چند سطر بالاتر در مورد فناوری های جدید صحبت کردیم ولی زیاده روی در هیچ کاری، پسندیده نیست. یکی از توصیه هایی که به افراد کارآفرین می شود این است که به هیچ وجه تا قبل از ساعت 9 صبح، ایمیل های خود را نخوانند و وارد فیسبوک هم نشوند.

مردم گمان می کنند وقتی ایمیل های خود را مرتب چک می کنند و یا در فیس بوک پست می گذارند و دائماً به فعالیت مشغول هستند، کاربرانی پربازده و چندکاره (Multitask) به شمار می روند ولی متاسفانه این چندکاره بودن مترادف است با ناکارآمدی و بهره وری پایین.

5. ترس

بدترین عادتی که ممکن است بر سر راه بهره وری یک کارآفرین سبز شود، «ترس» است.

ترس از شکست یا ترس از تصمیم گیری می تواند به سرعت بهره وری و موفقیت کسب و کار شما را تحلیل برد.

از سوی دیگر ترس، زمان را می بلعد.

اگر شما بر ترس های خود متمرکز شوید و به آنها بیش از حد بها دهید، زمانی را که باید به اتخاذ تصمیم های مهم کاری اختصاص دهید، برای سر و کله زدن با ترس های خود هدر خواهید داد.

نتیجه گیری

اگر شما وجود یک یا چند مورد از این عادات زیان بار پنج گانه را در کسب و کار خود حس کرده اید، زمان آن فرا رسیده که دست به کار شوید.

فراموش نکنید که تبدیل عادات منفی به عادات سازنده و مثبت، با ارزیابی وضعیت فعلی شروع می شود. در غیر اینصورت، تا ندانیم که در چه وضعیتی هستیم و مشکلات ما چه هست، نمی توانیم شرایط ایده ال را ترسیم کنیم و در آن جهت حرکت کنیم.

اگر شما به نتیجه و ثمری برسید که مایل نباشید، اولین سوالی که باید از خود بپرسید این است که من چرا و چگونه به این نقطه رسیده ام.

گام بعدی این است: عاداتی را که می خواهید از دست آنها خلاص شوید، بر روی کاغذ بنویسید. همچنین اهداف تجاری تان را نیز نوشته و هر روز مرور کنید.

بعضی ها معتقدند که اگر یک عمل 21 بار تکرار شود به «عادت» تبدیل می گردد. من نمی دانم این عدد 21 از کجا اختراع شده ولی به هر حال، تکرار یک کار حتما در تبدیل شدن آن به یک عادت، موثر خواهد بود.

بر این اساس اگر شما لیست اهداف خود را 21 روز پشت سر هم بخوانید و مرور کنید، اهداف از پیش تعیین شده ملکه ذهن ناخودآگاه شما شده و به یک عادت تبدیل می گردد.

اگر اهداف شما به عادت تبدیل گردد، آن وقت دیگر همه چیز روبراه می شود.

منبع: شورای بازرگانان دبی

آفتاب ایرونی را از اینجا دنبال کنید:

FEED

+   سید محمد طباطبایی ; ٤:۳٧ ‎ب.ظ ; ۱۳٩۱/۱٠/٢٦