آفتاب ایرونی

این وب لاگ با هدف ایجاد مرکزیتی برای اطلاع رسانی و ایجاد ارتباط در محیط مجازی برای مدیران،مشاوران، متخصصین و پژوهشگران جهت هم افزایی و اثر گزاری در این حوزه مدیریت ایجاد شده است.و شامل یادداشت های از مدیریت فناوری اطلاعات، بانکداری، مدیریت اجرایی،مدیریت استراتژی، مدیریت برند، مدیریت روابط عمومی،مدیریت دانش، تعالی سازمانی، بهره وری، کارآفرینی، روانشانسی، اجتماعی و خانواده می باشد. و آفتاب ایرونی اشاره به اندیشه و قدرت مدیران و متخصصین ایرانی دارد.

ساعت بدن

وقتی در طول 24 ساعت شبانه روز مشغول فعالیت و خواب هستیم در بدن ما چه اتفـاقاتی میافتد؟
 
ساعت شش:
با ترشح هیدرو کورتیزون، اعضای بدن بیدار می­شوند. بدین طریق بدن بطور آهسته خودش را برای بیدار شدن آماده میکند.
متابولیسم به فعالیت در میاید و برای فعالیت روزانه ما پروتئین وانرژی ذخیره شده به جریان در می­آید.
ساعت هفت:
هنوز بدن ضعیف است. پس وقت ورزش نیست چون در این ساعت با ورزش فقط به قلب فشار وارد می­شود.
بجای ورزش صبحانه بخورید چون دستگاه گوارش در این زمان بخوبی کار میکند.

ساعت هشت:
مقدار زیادی هورمون در این ساعت ترشح می­شود.
سیگار کشیدن در این ساعت بیشتر از هر ساعت دیگری باعث تنگ شدن عروق می­شود.
ساعت نه:
بدن سفت وسخت بیدار است وزمانی است که نیروی زیادی را در اختیار دارد. در صورت نیاز به تزریق هر آمپولی این ساعت بهترین موقع است. چون هر گونه عوارض ناشی از تزریق آمپول در این زمان به حداقل می­رسد وبدن در مقابل اشعه ایکس مقاوم است.
ساعت ده:
ساعتی که ارگانیسم به خودش میآیدو اعلام آمادگی میکند. بدن انرژی زیادی را در اختیار دارد وحرارت بدن بالاست. نکته مهم این که بین ساعتهای 10 تا 12 احتمال سکته های قلبی بیشتر از هر زمان دیگر است.
ساعت یازده:
بدن در بهترین حالت و زمان خود قرار دارد. ضربان قلب و میزان گردش خون به اندازه­ای مناسب است که ممکن است در معاینات قلبی (الکتـروکاردیوگرافی) اشتبـاهاتی رخ بدهد و اگر مشکلی در قلب وجود داشته باشد در این لحظه دیده نشود.
بدن کاملاً آماده است تا مسائل ریاضی و سخت ترین فرمول ها را حل کند.
ساعت دوازده:
دقت افراد کم و انسان دچار خواب آلودگی می­شود. اسید معده زیاد ترشح میشود وخون رسانی به مغز کاهش پیدا می­کند. برای خون رسانی به دیگر اعضای بدن از معده استفاده بیشتری میشود.
افرادی که عادت به خواب نیمروزی دارند حدوداً تا 30% خطر سکته قلبی در آنها کمتر از دیگران است.
ساعت سیزده:
بدن از تب و تاب می­افتد. بهره­وری در اواسط روز 20% کاهش پیدا می­کند. همه اعضای بدن در پایینتـرین سطح فعالیت می­باشند. در این ساعت فقط کیسه صفرا است که خوب فعالیت میکند و مشغول هضم غذای نیمروزی است.
ساعت چهارده:
احساس خستگی بروز میکند چون فشار و ترشح هورمونها کم میشود. برای افرادی که از دندانپزشکی ترس دارند این ساعت بهترین زمان است. چون افراد در این ساعت کمتر احساس درد می­کنند. این وضعیت تا 30 دقیقه ادامه خواهد داشت.
ساعت پانزده:
در این زمان انرژی دوباره به بدن بر می­گردد و حافظه خوب کار میکند و مرحله دوم از بهره وری آغاز میشود. ولی کمتر از آن چیزی که بدن صبح داشت.
ساعت شانزده:
برای ورزش کردن بهترین ساعت است فشار و گردش خون بدن در بهترین حالت است.
ساعت هفده:
فعالیت ارگانها به بالاترین حد خود می­رسد. نیرو افزایش پیدا می­کند. اکسیژن زیادی استفاده می­شود. کلیه و مثـانه خوب کار می­کند. زمانی است که ناخنها و موها خوب رشد میکند.
اسید معده افزایش پیدا میکند به همین دلیل در این ساعت احتمال خونریزی هم بیشتر است.
ساعت هیجده:
الآن زمان مناسبی برای خوردن شام است. پانکراس در این ساعت فعالیت خوبی دارد.
ساعت نوزده:
میزان فشار خون و ضربان نبض کاهش پیدا می­کند. بهمین دلیل کسانی که از داروهای کاهش دهنده فشار خون استفاده میکنند باید دقت بیشتری داشته باشند.
چون داروهای فشار خون در این زمان باید با احتیاط بیشتری مصرف شود. تاثیر دارو های ضد افسردگی در این ساعت خیلی زیاد است.
ساعت بیست:
میزان چربی کبد کاهش میابد و خون کثیف از هر زمان بیشتر به قلب می­رسد.
کسانی که آلرژی یا آسم دارند در این ساعت باید از داروهایشان استفاده کنند. آنتی بیوتیکها از این قاعده مستثنی نیستند چون در این ساعت بیشترین تأثیر را دارند.
ساعت بیست و یک:
عملکرد ترشح غدد در این ساعت به پایان می­رسد.
هر چیزی از این به بعد وارد معده میشود و عملیات هضم و جذب غذا به کندی انجام می­شود که این مسأله می­تواند خیلی خطرناک باشد. چون باقیمانده غذا به مخاط روده حمله کرده و مخاط روده را دچار اسیب می­کند.
ساعت بیست و دو:
سیستم دفاعی بدن به حالت آماده باش در میآید.
کسانی که سیگار میکشند، باید بدانندکه از این ساعت به بعد بدن سمومی مثل نیکوتین را خیلی سخت دفع می­کند.
ساعت بیست و سه:
بدن ارگانیسم ترشح هورمونها را که در طول روز فعال بوده است متوقف میکند. آرامش به سراغ بدن می­آید و جسم احساس راحتی میکند.
ساعت بیست و چهار:
زمان خواب سلولهای پوست بی­وقفه فعالیت می­کنند.  حتی بیشتر از آن چیزی که صبح انجام میدادند. نخستین تصویر خواب و رؤیا در همان ساعات اولیه پدید می­آید.
ساعت یک:
بازدهی در پایین­ترین حد قرار دارد.
در این ساعت حتی کسانی که شب کار هستند و عادت به شب کاری دارند، خوابشان می­گیرد. دقت کم میشود چون بدن و اعضای بدن خود را برای خوابیدن آماده می­کنند.
ساعت دو:
کسانی که رانندگی می­کنند باید دقت بیشتری داشته باشند. چون قدرت دید کم میشود و سرعت عمل و عکس­العمل کم می­شود. بهمین دلیل بیشتر تصادفات در این ساعت اتفاق میافتد.
ساعت سه:
هم بدن هم روح در تاریکترین حالت قرار دارند.
تر شح هورمون ملاتونین کم و نامنظم می­شود و کسانی که تعادل روحی ندارند این ساعت خطرناکتر عمل می­کنند و بیشتر خودکشی­ها در این ساعت است.
ساعت چهار:
با زیاد شدن ترشح هورمون­ها.
بدن انرژی میگیرد و احتمال سکته های قلبی بین ساعت چهار تا شش افزایش میابد فشار خون به بالاترین حد میرسد ورگها تنگتر میشود.(لینک مرتبط: خطر سکته های قلبی)
در این ساعت میزان زایمانها بیشتر است.
ساعت پنج:
زیاد شدن هورمونها در بدن حدوداً شش برابر روز. فرد را برای فعالیت آماده میکند. بدن به حرکت در می­آید و دوباره روز جدیدی آغاز میشود.
 
 
مثبت فــــکر کنیم
 
تأثیر ساعات مختلف خواب شب در سلامتی بدن:
داشتن عادات غذایی صحیح و توجه به زمان خوابیدن و استراحت برای حفظ سلامت بدن مهم است تا بتواند مواد مغذی را جذب و مواد زائد را دفع کند. برای سالم زیستن، باید خواب راحت و آرامی داشته باشیم.
به موارد زیر دقت کنید تا اهمیت خوابیدن برای شما روشن گردد:
ساعت 9 تا 11 شب:
زمانی است برای از بین بردن مواد سمی و غیر ضروری. که این عملیات توسط آنتی اکسیدان­ها انجام می­شود. در این ساعت بهتر است بدن در حال آرامش باشد. در غیر اینصورت اثر منفی بر روی سلامتی خود گذاشته­اید.
ساعت 11 تا 1 شب:
عملیات از بین بردن مواد سمی در کبد ادامه دارد و شما باید در خواب عمیق باشید.
ساعت 1 تا 3 نیمه شب:
عملیات سم زدایی در کیسه صفرا، در طی یک خواب عمیق به طور مناسب انجام می­شود.
ساعت 3 تا 5 صبح:
عملیات از بین بردن مواد سمی در ریه اتفاق می­افتد. بعضی مواقع دیده شده که افراد در این زمان، سرفه شدید یا عطسه می­کنند.
ساعت 5 تا 7 صبح:
این عملیات در روده بزرگ صورت می­گیرد، لذا می­توانید آن را دفع کنید.
ساعت 7 تا 9 صبح:
جذب مواد مغذی صورت می­گیرد، پس بهتر است صبحانه بخورید. افرادی که بیمار می­باشند، بهتر است صبحانه را در ساعت 6 و 30 دقیقه میل کنند.
کسانی که می­خواهند تناسب اندام داشته باشند، بهترین ساعت صرف صبحانه برای آنها، ساعت 7 و 30 دقیقه می­باشد و کسانی که اصلاً صبحانه نمی­خورند، بهتر است عادت خود را تغییر دهند و در ساعت 9 تا 10 صبح صبحانه بخورند.
دیر خوابیدن و دیر بلند شدن از خواب، باعث می­شود مواد سمی از بدن دفع نشوند.
از نصفه­های شب تا ساعت 4 صبح، مغز استخوان عملیات خون سازی را انجام می­دهد.
در ایام تعطیل، بسیاری افراد تا دیر وقت بیدار می­مانند و بعد از اتمام تعطیلات، با خستگی به سر کار می­روند، چون اعمال بدنشان دچار سردرگمی شده است و نمی­داند چه باید انجام دهد.
منبع: دوست خوبم آقای فهیمی منش

آفتاب ایرونی را از اینجا دنبال کنید: 

FEED

+   سید محمد طباطبایی ; ۱٠:٠٢ ‎ب.ظ ; ۱۳٩۱/۱۱/۸

design by macromediax ; Powered by PersianBlog.ir