پنج روش کسب مهارت تاثیرگذاری روی افراد

پشتیبانی ایده‌ها و نظرات به کمک مستندات
برای اثرگذاری روی یک تیم یا در یک جلسه، لازم است که مدیران به طور کاملا شفاف نظرات و اندیشه‌های خود را با اطلاعات و دلایل و استدلال مربوط به آن ارائه دهند تا مشخص شود که واقعا به آن مساله اشراف دارند. بیشتر افراد، وقتی می‌بینند درباره یک نظر، اطلاعات کافی و دلایل متقن ارائه می‌شود به آن ایده با نظر مثبت می‌نگرند. کریشنا چودهری که یک متخصص رهبری است، می‌گوید «تحقیق و داشتن مستندات در باب یک موضوع، به آن اعتبار می‌دهد. اگر اطلاعاتی در دست داشته باشید که به استدلال‌های شما اعتبار بدهد‌، شانس شما برای اثرگذاری آن موضوع بسیار بالا می‌رود.»
صریح و بی‌پرده سخن گفتن
مهارت اثرگذاری، تا حد بسیار زیادی به نحوه ارائه نظرات شما بستگی دارد. متخصصین منابع انسانی معتقدند مدیران باید طوری نظراتشان را مطرح کنند که تاثیر مستقیم بگذارد. آتیج ایزاک، مدیرعامل سرمایه‌های انسانی ایکیا می‌گوید: «هم خود موضوع و هم شیوه‌ای که آن را مطرح می‌کنید‌، هر دو در اثرگذاری موضوع موثرند. کلمات، باید درست انتخاب شوند‌، زمان بندی، جو جلسه و نحوه ارائه نظرات همه باید مد نظر قرار گیرد. حرفتان را با ایمان و اعتقاد کامل مطرح کنید. در این صورت، تاثیر آن بیشتر خواهد بود.»
ایجاد یک کانال غیررسمی
متخصصان معتقدند به کارگیری چند کانال، جهت تاثیرگذاری حائز اهمیت زیادی است. جدای از اثر مستقیم آن که در جلسات مشهود است، اثرات غیرمستقیم آن روی افراد ذی نفوذ نیز بسیار مهم است. ویوک تریپاتی‌، رییس منابع انسانی شرکت لاواموبایل می‌گوید «این اثرگذاری غیررسمی‌، می‌تواند در راهروهای شرکت شکل گیرد یا هنگام صحبت معمولی با افراد یا حتی در سالن غذاخوری. با همکارانتان یک شبکه ایجاد کنید و طی همین رویارویی‌های غیررسمی‌ روابط خوبی با افراد مهم سازمان به وجود آورید و نظرات خود را همان گونه که مد نظرتان است به آنها انتقال دهید.»
رسیدن به اجماع
گفته می‌شود یک مدیر خوب‌، کسی است که بیشتر گوش می‌دهد و کمتر حرف می‌زند؛ چرا که در این صورت، اثرگذاری فوق‌العاده‌ای خواهد داشت. این کار همچنین باعث می‌شود اعضای تیم بیشتر اعتماد کنند.
آمیت باتیا‌، مدیر عامل سازمان مدیریت سرمایه انسانی می‌گوید: «به صحبت‌های دیگران گوش دهید و آن را درک کنید. در سطح عالی سازمان، کارهای آمرانه و دستوری چندان اثر‌گذار نیست. روشی که تاثیر‌گذار است، عبارت است از کاوش، مشورت و پرسش و پاسخ؛ چراکه باعث به وجود آمدن اجماع می‌شود.»
داشتن تعهد
بالاترین حد اثرگذاری‌، منوط به میزان تعهد یک فرد حرفه‌ای است و اینکه آیا این شخص به وعده‌های خود عمل می‌کند یا خیر. لذا هرگز برای آنچه نمی‌توانید انجام دهید، وعده ندهید. تریپاتی می‌گوید: «اگر به وعده‌هایتان عمل نکنید، دفعات بعد‌، همکاران و زیردستان شما به شما توجه نخواهند کرد و اعتبارتان کاهش خواهد یافت.»

منبع: The Economic Times Mumba

/ 0 نظر / 6 بازدید